5.3.2022 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Bugatti Type 57 Cabriolet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämä varhainen Bugatti Type 57 Cabriolet on niin erikoinen, että ei ole edes täysin selvillä mistä on kyse. Mikä tahansa Bugattin valmistama auto on aina erityinen sen valmistusajankohdasta riippumatta. Ettore Bugatti varmisti yrityksensä tuotteiden olevan mekaanisia taideteoksia pienimpään yksityiskohtaankin asti. Nyt huutokaupattava Bugatti Type 57 Cabriolet on tästä vain yksi esimerkki. Paikallaan seistessäänkin vauhdikkailta näyttävät kauniit aerodynaamiset muodot sekä vahvat moottorit varmistivat toista maailmansotaa edeltäneiden Bugattien kykenevän ohittamaan kilpailijansa. Tämä ulottui moottoriradoilta, näin jälkikäteen katsottuna, monelta osin myös jälleenmyyntiarvon saralle. Autojen ystävien onneksi Bugattin tie jatkui myös tuon virstanpylvään jälkeen.Amelia Islandin huutokauppatapahtuma tarjoaakin peräti kolme eri aikakauden Bugattia. Näistä ikäjärjestyksessä keskimmäinen on EB110 GT, jonka kanssa samat geenit jakava EB110 Super Sport onkin jo esiintynyt Moottorin Huutokauppahelmet-juttusarjassa. Kolmikon Tuorein on mielipuolinen Chiron Sport ja Chironia esiteltiin laaja-alaisesti Moottorin verkossa sen ilmestymisen aikoihin reilut viisi vuotta takaperin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBugatti Type 57 Cabriolet – RM Sotheby´sEi ole mikään ihme, että monelle juuri sotaa edeltänyt koritus edustaa autoilun kulta-aikaa. Koripajoja oli vielä runsain mitoin ympäri Eurooppa ja joitakin myös Yhdysvalloissa. Tämä tarkoitti, että rikkaat yksityisasiakkaat pystyivät tilaamaan itselleen käytännössä jopa täysin uniikkeja tuotteita.Vuosien 1934 ja 1940 välillä Bugatti valmisti 710 kappaletta Type 57 -runkoja ja vain pienessä osassa näistä näkyi avokori. Nyt huutokaupattava kiehtova runkonumeron 57156 yksilö aloitti tiensä tiettävästi neliovisena (Galibier), mutta muutosaikeita oli jo varhain mielessä.Se myytiin uutena Bugattin pariisilaisen jälleenmyyjän Bucarin kautta jo saman päivän aikana, jona se toimitettiin sinne. Ensimmäinen omistaja palautti yksilön tehtaalle saamaan päivitetyn toisen sarjan korin vuonna 1936. Pian tämän jälkeen auto myytiin belgialaiselle korittajalle (d’Ieteren), joka on muuten yhä olemassa, ilmeisesti osamaksuna uutta käsityönä valmistettua mallia rahoittamaan. Auton seuraavat vaiheet eivät kuitenkaan ole täysin aukottomasti tiedossa. Eräs alankomaalainen Bugatti-asiantuntija Kees Jansen tutki yksilön uskoen sen olevan Paul Neen käsialaa, mutta jäljessä on myös runsaasti yhtäläisyyksiä erääseen toiseen d’Ieterenin korittamaan avokattoiseen yksilöön.Omistajahistoria kertoo auton olleen alkujaan Antwerpissä ja matkanneen sieltä vuonna 1955 Yhdysvaltoihin. Useamman omistajan jälkeen autolle on suoritettu perustavanlaatuinen entisöinti Kaliforniassa vuonna 2003, jonka yhteydessä se sai uudet lokasuojat, oven pintapellit, konepellin sekä joitakin koristelistoja. Lopputuloksessa on myös Bugattin suosiman korittajan (Gangloff) piirteitä. Tämä runkonumeron 57156 avoauto on saanut useita kutsuja concours d’elegance -tapahtumiin ja palkittukin sellaisissa. Kyllähän vanha Bugatti on aina hieno. Alustavaksi hinta-arvioksi on asetettu 600 000 - 700 000 euroa.Teksti: Henri Posa, kuvat ja lähde: RM Sotheby’s Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën ’Traction Avant’ -53 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa