9.4.2022

Huutokauppahelmet – Citroën SM 1971

Citroën SM huutokauppahelmet Bonhams The Market klassikko

Citroën SM ei juuri esittelyjä kaipaa klassikkoharrastajien parissa, mutta alle 9 000 kilometriä ajettu yksilö on unelmien kesäklassikko.

10. maaliskuuta 1970 Geneven autonäyttelyssä esitelty Citroën SM kaappasi lehdistön huomion välittömästi, sillä kaasunestejousitus ja DIRAVI-ohjausjärjestelmä antoivat autolle vakaan kulun. Maseratin V6 puolestaan antoi autolle todelliset GT-mallin kyvyt. Auto oli Citroënin odotettu vastaus todelliseen edustusautoluokkaan.

Citroën SM huutokauppahelmet Bonhams The Market klassikko

Italialainen luksusautomerkki päätyi Citroënin omistukseen 1968, mikä oli ranskalaismerkille sopiva ajoitus, sillä sen Project S (niin kuin Sport) kärsi sopivan voimanlähteen puuttumisesta. Kultakauden sitikoiden heikoin lenkki oli monelta osin ollut moottorivalikoima, joka ei ole vastannut autojen asettamia lupauksia ylellisestä olemisen vaivattomuudesta.

Citroën SM huutokauppahelmet Bonhams The Market klassikko

Muutamassa kuukaudessa Maserati taikoi uusille isännilleen 2,7-litraisen V6:n ja Project S muotoutui Sport Maseratiksi. Legenda tosin kertoo, että nimi tulisi ranskan sanoista Sa Majesté, hänen majesteettinsa, samaan tapaan kuin DS on viittaus jumalattareen.

C114/1-moottori on suunniteltu Giulio Alfierin valvovan silmän alla ja sen sylinterikulma on V6:lle mielenkiintoinen 90°. Polttoaineen syöttämisestä vastaa ensimmäisinä tuotantovuosina kolme kaksikurkkuista Weberin kaasutinta ja kaasariversion 170 hevosvoimaa riittää 220 km/h huippunopeuteen.

Citroën SM huutokauppahelmet Bonhams The Market klassikko

Viiden vuoden aikana harvinainen, kallis, palkittu ja palvottu Citroën SM suuntasi tehtaalta maailmalle 12 920 kertaa. 4,9 metriä pitkä auto tuli tutuksi Robert Opronin suunnittelemien aerodynaamisten ja sulavien muotojen ansiosta, lähes mystistä silhuettia unohtamatta.

Auto pärjäsi hinnastaan huolimatta hienosti myös erilaisissa Vuoden auto -kilpailuissa, joista hauskin tarina liittynee yhdysvaltalaisen Motor Trendiin. Lehti valitsi ranskalaisen tuontiauton koko vuoden parhaaksi 1972. Tämä johti huhujen mukaan myöhemmin päätoimittajan kovisteluun lehden talouspuolen suunnalta, sillä Citroën ei reagoinut palkintoon amerikkalaisvalmistajien tavalla mainostamalla raivoisasti seuraavan vuoden lehdissä. Ainakin Motor Trend palautti tuontiautojen oman kategorian käyttöön tulevina vuosina.

Citroën SM huutokauppahelmet Bonhams The Market klassikko

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Citroën SM 1971

Bonhamsin The Market -kauppapaikalla myytävä Citroën SM 00sb5448 on vuosimallia 1971 ja autolla on ajettu vain 8 370 kilometriä. Auto on katsastettu hiljattain ja siinä on uusi starttimoottori sekä uusi bensiinipumppu.

Todellisen klassikon tavoin SM:ää on aina säilytetty autotallissa, mutta vuodet näkyvät muutamina naarmuina ja maalivaurioina. Burgundinpunaiseksi luonnehdittu väri näyttää enemmän terrakotalta, mutta sävy on joka tapauksessa upea. Kori on hyvässä kunnossa ja kromi ja Citroënin merkit ovat säilyneet hyvin. Etupuskuri tosin on kärsinyt vuosien varrella ja kuljettajan oven seutu kannattaa huolehtia ajoissa. Toisaalta valot ovat säilyneet kirkkaina. Alkuperäiset vanteet on vaihdettu Delta Micsin viisipuolaisiin ja renkaina ovat kooltaan 205/70 R14, tietysti Michelinin.

Citroën SM huutokauppahelmet Bonhams The Market klassikko

2+2-paikkainen coupé kaipaa sisätiloiltaan entisöintiä, sillä auton verhoilu on kärsinyt vuosikymmenistä. Ohjauspyörä ja sisustan yksityiskohdat ovat kuitenkin erinomaisessa kunnossa. Myös Citroënin ergonomia kannattaa huomioida.

Alustan osalta autoyksilö on puhdas ja vaurioton, joskaan ei uusi. Ohjausvarsien entisöintiin kannattaa kiinnittää huomiota.

Citroën SM huutokauppahelmet Bonhams The Market klassikko

Mielenkiintoisesti upealla autolla ei ole huoltohistoriaa, sillä auton omistava herra Soeur on tietojen mukaan pätevä mekaanikko ja hän on huoltanut auton aina itse hankittuaan auton 1979 vain 2 000 kilometriä ajettuna. Soeurin ammattiurasta löytyy myös pitkä Ferrari-tausta, mikä tuskin haitannee Maseratin moottorin kanssa. Moottorin kuntoa kehutaankin erinomaiseksi.

Citroën SM huutokauppahelmet Bonhams The Market klassikko

Ranskalaisen myyjän lisäksi auton sijaintipaikaksi mainitaan Italian Bergamo, joten SM:n vähäiset ajokilometrit lienee hankittu parhaalla mahdollisella tavalla seikkailemalla Etelä-Euroopassa. Auton hinta-arvio on 50 000-80 000 euroa ja toimiva auto soveltuu parhaiten pienestä entisöinnistä innostuneelle.

Lähde ja kuvat: The Market by Bonhams Teksti: Aake Kinnunen

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat