9.4.2022 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Citroën SM 1971 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën SM ei juuri esittelyjä kaipaa klassikkoharrastajien parissa, mutta alle 9 000 kilometriä ajettu yksilö on unelmien kesäklassikko. 10. maaliskuuta 1970 Geneven autonäyttelyssä esitelty Citroën SM kaappasi lehdistön huomion välittömästi, sillä kaasunestejousitus ja DIRAVI-ohjausjärjestelmä antoivat autolle vakaan kulun. Maseratin V6 puolestaan antoi autolle todelliset GT-mallin kyvyt. Auto oli Citroënin odotettu vastaus todelliseen edustusautoluokkaan. Italialainen luksusautomerkki päätyi Citroënin omistukseen 1968, mikä oli ranskalaismerkille sopiva ajoitus, sillä sen Project S (niin kuin Sport) kärsi sopivan voimanlähteen puuttumisesta. Kultakauden sitikoiden heikoin lenkki oli monelta osin ollut moottorivalikoima, joka ei ole vastannut autojen asettamia lupauksia ylellisestä olemisen vaivattomuudesta. Muutamassa kuukaudessa Maserati taikoi uusille isännilleen 2,7-litraisen V6:n ja Project S muotoutui Sport Maseratiksi. Legenda tosin kertoo, että nimi tulisi ranskan sanoista Sa Majesté, hänen majesteettinsa, samaan tapaan kuin DS on viittaus jumalattareen. C114/1-moottori on suunniteltu Giulio Alfierin valvovan silmän alla ja sen sylinterikulma on V6:lle mielenkiintoinen 90°. Polttoaineen syöttämisestä vastaa ensimmäisinä tuotantovuosina kolme kaksikurkkuista Weberin kaasutinta ja kaasariversion 170 hevosvoimaa riittää 220 km/h huippunopeuteen. Viiden vuoden aikana harvinainen, kallis, palkittu ja palvottu Citroën SM suuntasi tehtaalta maailmalle 12 920 kertaa. 4,9 metriä pitkä auto tuli tutuksi Robert Opronin suunnittelemien aerodynaamisten ja sulavien muotojen ansiosta, lähes mystistä silhuettia unohtamatta. Auto pärjäsi hinnastaan huolimatta hienosti myös erilaisissa Vuoden auto -kilpailuissa, joista hauskin tarina liittynee yhdysvaltalaisen Motor Trendiin. Lehti valitsi ranskalaisen tuontiauton koko vuoden parhaaksi 1972. Tämä johti huhujen mukaan myöhemmin päätoimittajan kovisteluun lehden talouspuolen suunnalta, sillä Citroën ei reagoinut palkintoon amerikkalaisvalmistajien tavalla mainostamalla raivoisasti seuraavan vuoden lehdissä. Ainakin Motor Trend palautti tuontiautojen oman kategorian käyttöön tulevina vuosina. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Citroën SM 1971 Bonhamsin The Market -kauppapaikalla myytävä Citroën SM 00sb5448 on vuosimallia 1971 ja autolla on ajettu vain 8 370 kilometriä. Auto on katsastettu hiljattain ja siinä on uusi starttimoottori sekä uusi bensiinipumppu. Todellisen klassikon tavoin SM:ää on aina säilytetty autotallissa, mutta vuodet näkyvät muutamina naarmuina ja maalivaurioina. Burgundinpunaiseksi luonnehdittu väri näyttää enemmän terrakotalta, mutta sävy on joka tapauksessa upea. Kori on hyvässä kunnossa ja kromi ja Citroënin merkit ovat säilyneet hyvin. Etupuskuri tosin on kärsinyt vuosien varrella ja kuljettajan oven seutu kannattaa huolehtia ajoissa. Toisaalta valot ovat säilyneet kirkkaina. Alkuperäiset vanteet on vaihdettu Delta Micsin viisipuolaisiin ja renkaina ovat kooltaan 205/70 R14, tietysti Michelinin. 2+2-paikkainen coupé kaipaa sisätiloiltaan entisöintiä, sillä auton verhoilu on kärsinyt vuosikymmenistä. Ohjauspyörä ja sisustan yksityiskohdat ovat kuitenkin erinomaisessa kunnossa. Myös Citroënin ergonomia kannattaa huomioida. Alustan osalta autoyksilö on puhdas ja vaurioton, joskaan ei uusi. Ohjausvarsien entisöintiin kannattaa kiinnittää huomiota. Mielenkiintoisesti upealla autolla ei ole huoltohistoriaa, sillä auton omistava herra Soeur on tietojen mukaan pätevä mekaanikko ja hän on huoltanut auton aina itse hankittuaan auton 1979 vain 2 000 kilometriä ajettuna. Soeurin ammattiurasta löytyy myös pitkä Ferrari-tausta, mikä tuskin haitannee Maseratin moottorin kanssa. Moottorin kuntoa kehutaankin erinomaiseksi. Ranskalaisen myyjän lisäksi auton sijaintipaikaksi mainitaan Italian Bergamo, joten SM:n vähäiset ajokilometrit lienee hankittu parhaalla mahdollisella tavalla seikkailemalla Etelä-Euroopassa. Auton hinta-arvio on 50 000-80 000 euroa ja toimiva auto soveltuu parhaiten pienestä entisöinnistä innostuneelle. Lähde ja kuvat: The Market by Bonhams Teksti: Aake Kinnunen Lisää aiheesta Mukavat muistot: jäähyväiset Citroënin kaasunestejousitukselle Citroënin mukavuuspainotteinen historia: omilla ratkaisuilla parempaan ajomukavuuteen Huutokauppahelmet – Citroën DS21 Décapotable Klassikko: Citroën Xantia – ranskalainen aikamatka Käytetyt erikoisuudet – Citroën GS Club C-Matic Avaruusajan Sitikka näytti tietä edelläkävijällekin – Citroën GS 50 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?