8.8.2020 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Ferrari Daytona kilpahistorialla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huudettavana on uskomaton Ferrari Daytona kilpahistorialla muun muassa vuoden 1972 Sebringin 12-tunnin kilpailun osalta. Aito Ferrari Daytona kilpahistorialla ei ole tavallinen edes Huutokauppahelmet-juttusarjassa. Tällä kertaa tarjolla on muun muassa vuoden 1972 Sebringin 12-tunnin kilpailuun osallistunut vain 25 kappaletta koskaan valmistettu erikoisuus. Itse Daytonaksi nimetty Ferrari 365 GTB/4 esiteltiin vuonna 1968 ja pian yksityistallit kuten Luigi Chinettin North American Racing Team (NART) ilmaisivat kiinnostuksensa kilparadoille suunniteltuun versioon. NART osallistui kahdesti Le Mansin 24-tunnin kilpailuun saavuttaen vuonna 1971 yleiskilpailun 5. sijan.Tämän ansiosta Ferrari rakensi kolme viiden auton sarjaa, eli yhteensä 15 kappaletta tehdaskilpureita nimellä Ferrari Ferrari 365 GTB/4 Daytona Competizione. Lisäksi joukkoon tunnustetaan kymmenen yksityisomistajien toimesta samanlaiseksi kilpuriksi tuohon aikaan muutettua katuautoa, jotka voidaan erotella esimerkiksi kutsumalla niitä nimellä Ferrari 365 GTB/4 Daytona Independent Competizione. Näin saadaan yhteensä 25 autoa, joiden menestys oli melkoinen. Saavutuksiin lukeutuu muun muassa Tour de France -kokonaiskilpailun 4. sija 1971, luokkavoitto vuoden 1972 Le Mansin 24-tunnin kilpailussa, Tour de France -kokonaiskilpailun kaksi ensimmäistä sijoitusta vuonna 1972, Le Mansin luokkavoitot vuosina 1973 ja 1974 sekä lukuisia kärkisijoja vuosina 1973-1975 Daytonan 24-tunnin kilpailussa. Yli kymmenen vuotta esittelynsä jälkeen Ferrari 365 GTB/4 onnistui sijoittumaan kokonaiskilpailun toiselle sijalle vuoden 1979 Daytonan 24-tunnin kilpailussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1971 Ferrari Daytona kilpahistorialla – RM Sotheby’sVerkossa 14.-15. elokuuta huutokaupattava Ferrari Daytona kilpailuhistorialla on tarkemmin vuoden 1971 Ferrari 365 GTB/4 Daytona Independent Competizione ja kantaa runkonumeroa 14065. Sitä pidetään teknisessä mielessä yhtenä edistyneimmistä ja tehokkaimmista yksilöistä. Alun perin kyseessä oli maaliskuussa 1971 aiemmin mainitun Luigi Chinettin myymälään toimitettu katuauto. Värinä oli herkullisen täyteläinen viininpunainen Rosso Cordoba, sisäverhoiluna vaalea Beige Scuro nahkasisusta ja varusteluna muun muassa ilmastointi sekä Borranin pinnavanteet. Jostain syystä ensimmäinen omistaja päätti palauttaa auton lähes välittömästi oston jälkeen takaisin myymälään.Seuraava omistaja tunsi Ferrarin kilpa-autoihin erikoistuneen Kirk F. Whiten, joka halusi kilpailla tällä Daytonalla GT-luokassa, johon hänen Ferrari 512 M ei saanut säännöistä johtuen osallistua. White oli nimittäin hieman aiemmin lainannut toisaalta runkonumeron 14271 Ferrari 365 GTB/4 Daytonaa tunnettuun Cannonball Runiin voittaen koko tapahtuman.Omistaja suostui myymään auton väliaikaisesti Whitelle tuota kilpakäyttöä varten. Tuossa yhteydessä kuitenkin havaittiin, että moottori ei vastannut odotuksia. Näin moottori vaihdettiin ristiin Cannonball Runin voittaneen yksilön kanssa ja tuohon jo lähtökohtaisesti parempaan moottoriyksilöön vaihdettiin vielä männät ja kannet korkeamman puristussuhteen saavuttamiseksi, lisättiin kuivasumppu sekä säädettiin sytytyksen ajoitus ja kaasuttimet. Tarinan mukaan dynamometri olisi näyttänyt teholukemaksi yli 450 hevosvoimaa. Yksilön muutostöistä kilpakäyttöön vastasi tunnettu Holman-Moody Pohjois-Carolinassa. Muutoksiin lukeutuivat suuremmat jarrut, huomattavasti leveämmät renkaat ja alumiinista valmistettu jäähdytin. Polttoainetankin täyttö siirrettiin tapahtuvaksi keskeltä tavaratilan kantta. Lisäksi etu- ja takapuskurit riisuttiin pois, koria levitettiin alumiinista käsityönä valmistetuin pyöränkaarin ja etuhelmaan valmistettiin ilmanohjain. Sisätilojen puolelle asennettiin tietenkin turvakaaret ja kilpakäyttöön kaivatut mittaristot.Sebringin 12 tuntia 1972White asetti tavoitteekseen Sebringin 12-tunnin kilpailun uuvuttavan Daytonan 24-tunnin kilpailun sijaan. Ajovuoroja jakamaan Whiten kanssa lupautuivat David Hobbs ja Nascarin puolella menestynyt Bobby Allison – jälkimmäisen meriittien avulla siniseksi maalatun auton sponsoriksi saatiin myös Coca-Cola. Allison vetäytyi tapahtumasta kuitenkin viime metreillä ja itse kilpailussa hänen tilallaan ajoi kyvykäs Skip Scott. Aika-ajoissa Hobbs oli kaikkia muita kilpailuun osallistuneita Daytona-kilpureita nopeampi ja tuloksena oli yleiskilpailun 18. lähtöruutu. Valitettavasti itse kilpailussa vetoakselin pultit pettivät ja kilpailu jäi kesken noin kolmen tunnin jälkeen. Valtavasta pettymyksestä johtuen White ei kilpaillut enää koskaan.Auto palautettiin toiselle omistajalleen sovitusti auton vaatimien kalliiden korjausten jälkeen. Tämä Ferrari Daytona kilpahistorialla kiersi muutamissa käsissä, kunnes 1980-luvulla se sai FIA:n paperit ja punapohjaisen kilpavärityksen. Itse asiassa 1990-luvulla auto kävi Japanissa asti ja sen jälkeen vielä monessa omistuksessa ennen päätymistään nykyiselle omistajalle. Hän toimitti runkonumeron 14065 Daytonan Isoon-Britanniaan DK Engineering -nimiselle yritykselle alkuperäiseen asuun entisöitäväksi. Ulkonäön lisäksi myös tekniikka käytiin läpi. Entisöintiyritys näki myös vaivan haastatella Kirk F. White kokemuksistaan auton kanssa ja tuo haastattelu toimitetaan auton mukana tulevalle omistajalle muun äärimmäisen kattavan dokumentaation kanssa. Autoon on asennettu entisöinnin yhteydessä oikeanlainen Competizione -moottori, mutta Cannonball -autosta lainattu Sebringissä kilpaillut moottori toimitetaan erikseen auton mukana. Concours-tapahtumien lisäksi klassikkoralleihin tai -ratatapahtumiin on vaikea keksiä soveliaampaa autoa kuin Ferrari Daytona kilpahistorialla varustettuna.Teksti: Henri Posa, Kuvat ja lähde: RM Sotheby’s Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”