1.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Mercedes-Benz 500 SEL AMG ”Blueberry” Teksti Antti Kautonen Kuva RM Sotheby's Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oma maa mansikka, harmaatuonti-mustikka? Sellainen on tämä AMG:n varustelema, hiljattain uudenveroiseksi restauroitu 500 SEL. Floridassa huutokaupataan erittäin mielenkiintoinen AMG:n parantelema ässäsarjan Mercedes-Benz. Tämä syvänsininen 500SEL on ollut joululahja AMG:n perustaja Hans Werner Aufrechtiltä Pohjois-Amerikan AMG-pomo Richard Buxbaumille. Autoa kauppaava RM Sotheby’s kertoo ”Mustikan” tarinan. Taustalla on Aufrechtin ja Buxbaumin 1980-luvun alussa perustama AMG North America, joka nosti Mercedeksen ja erityisesti AMG-varusteltujen Mersujen profiilia Amerikan markkinoilla. On helppo muistaa esimerkiksi Miami Vice -televisiosarjassa vilahdelleet ajan tapaan laitetut W126-koriset Mercedekset, jotka monesti uivat maahan hieman eri kautta kuin Yhdysvaltain markkinoille virallisesti tarkoitetut, järeäpuskuriset, usein dieselmoottoriset vakiomallin autot. Noihin aikoihin Mercedes kun tarjosi USA:ssa varsin rajallista mallistoa, ja esimerkiksi W123-koria myytiin CAFE-polttoainetaloudellisuusvaatimusten takia vain dieseleinä vuodet 1981-1985. W126:ta sai vain 380SEL-mallisena vuoteen 1984 asti, ja kaikki viissataset tulivat maahan harmaatuontina, myös AMG:n kautta.Mercedes-Benz ei varsinaisesti katsellut tätä hyvällä, vaan lobbasi maahan lain, joka tyrehdytti autojen harmaatuonnit vuodesta 1988 eteenpäin. Noihin aikoihin AMG oli vielä oma yrityksensä, kunnes se liitettiin Mercedes-Benzin alle vuonna 1999. Tätä edeltäviin autoihin viitataan nimellä "pre-merger" AMG, jollainen juttummekin auto myös on. Mutta otetaan jokunen vuosi taaksepäin, ja muistellaan johtaja Buxbaumin vierailua Saksassa vuonna 1984. Kertoman mukaan Richard Buxbaum tuli sanoneeksi H.W. Aufrechtille että ”harmi, kun näitä 500 SEL:iä harvemmin näkee missään oikein hyvässä värissä.” Aufrecht kätki tämän tiedon sydämeensä ja laittoi vaivihkaa tilauksen sisään kesällä 1984, sisällyttäen Autohaus Karl Russilta hankitun sinisen 500 SEL:n könttään autoja jotka laivautettaisiin vuoden 1985 puolella Yhdysvaltoihin. Aufrecht päätti kuitenkin varustella tämän Lapis Blue -värisen auton joululahjaksi Buxbaumille ja järjesti siihen joitakin erittäin tyylikkäitä muutoksia, joista Buxbaumia ei veloitettaisi. AMG:n työntekijät riisuivat Mersun veluurisisustan ja korvasivat sen uudella Orion Grey-värisellä nahkasisustuksella, johon sisältyivät Gemballalla teetetyt kustomoidut ovipahvit. Ison vakioratin tilalle asennettiin Italvolanti Corsa -ohjauspyörä ja sen taakse AMG:n vaaleat mittarit, joista nopeusmittari yltää 190 mailiin tunnissa. Etupenkit ovat SEC-Mersusta ja sähkösäätöiset. Kojelauta paitsi päällystettiin uudelleen, myös jalopuut viimeisteltiin uusiksi. Alusta on täyttä Bilsteinia ja vanteet osin korinväriset Pentat 16 tuuman koossa. Auton kromit maalattiin korin väriin maskia myöten, kuten myös täysi korisarja helmoineen ja spoilereineen. Tekniikkaa piristettiin urheilumallin putkistolla ja AMG:n kautta saatavalla lukkoperällä. Lopputulos on tyylikkään järeä auto, joka henkii 1980-luvun puolivälin estetiikkaa niin kuin vain AMG-Mercedes voi.Auto oli Buxbaumin perheen käytössä reilun vuoden ajan, ja perheen lapset kutsuivat sitä ”Blueberryksi”, eli mustikaksi, mikä kieltämättä sopii. Vermontilainen miljardööri Rick Cohen päätyi tekemään autosta niin hyvän tarjouksen, että auto vaihtoi osavaltiota kesällä 1986. Sen osti seuraavaksi vermontilainen Mercedes-spesialisti, jonka hoivassa auto oli vuoteen 2022 asti – siitäkin huolimatta, että Buxbaum soitteli tälle joka vuosi kysyäkseen olisiko Mersu myynnissä.Buxbaum sai auton ostettua takaisin vuosikymmenten jälkeen ja varautui mittaviin kunnostustöihin, sillä ”Mustikka” oli ollut ajamatta 16 viimeistä vuotta. Vermontissa suolataan teitä rankasti, mutta kaikkien yllätykseksi auto ei tarvinnutkaan mätäkorjauksia lainkaan ja se maalattiin uusiksi vain kylkien pinstripeistä alaspäin. Siltikin, koko polttoainejärjestelmä tankkia myöten meni vaihtoon, kuten myös jarrut ja jäähdytys. Pari vuotta kestäneessä täydellisen tinkimättömässä restauroinnissa paloi yli 120 000 dollaria, vaikka auto olikin säilynyt verrattain hyvässä kunnossa ja esimerkiksi alustaan tarvittiin vain etuiskunvaimentimien läpikäynti, alapallonivelet ja raidetangot. Viisilitrainen moottorikin selvisi vain huolto-osilla, ja korisarjaa paikattiin ainoastaan uudella takaspoilerilla. Kosmeettisten juttujen ehostamiseen meni silti 26 kuukautta ja noin 46 000 dollaria rahaa. Mittarissa on yhä vain alle 115 000 mailia ja "AMG NA"-kilvet ovat viittaus auton historiaan.Sisältä, ulkoa ja tekniikaltaan elvytetty AMG ”Blueberry” huutokaupataan Floridassa maaliskuun lopulla. Auton kauppahinnan on arvioitu nousevan 200 000 dollariin saakka, mutta odotamme mielenkiinnolla lopullisen summan suuruutta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1954 Mercedes-Benz W196 R -hopeanuoli 9.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viimeinen Mercedes-Benz 300SL Gullwing 6.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mercedes-Benz CLS 63 AMG on alkuperäinen ”neliovinen coupé” 9.3.2024 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – kerro mauttomuudestasi myös naapureille Mercedes-Maybach G 650 Landauletilla 24.2.2024 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – 1988 superfarkku Mercedes-Benz 300 TE 6.0 AMG ’The Mallet’ 16.12.2023 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Maybach 57 ja matka maailman huipulta omaan autotalliin 11.11.2023 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Mercedes-Benz CLK GTR Roadster sopii vain pelottomille 28.10.2023 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – kokoelman aloituspisteeksi replika Benzin Patent-Motorwagenista 22.4.2023 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – jos Mercedes-Benz 500E olisi biisi, siinä feattaisi Porsche Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous