5.10.2024

Huutokauppahelmet: NSU Ro 80 by Pininfarina

Kuva RM Sotheby's

Tunnetko kiertomäntämoottorisen NSU Ro 80:n? Italialaisen Pininfarinan uusiksi piirtämä yksilö huutokaupataan lokakuun lopulla.


NSU Ro 80 on Suomen teillä kohtuullisen harvinainen auto, sillä niitä näkee nykyisellään vain harrasteautotapahtumissa tai näyttelyissä. Automallin ja valmistajankin kohtaloksi koitui epäluotettavaksi osoittautunut kiertomäntämoottori, joita vaihdettiin suuria määriä takuuseen männänkärkien tiivisteongelmien takia, ja vasta tästä tekniikasta kopin ottanut Mazda kykeni kehittämään tekniikkaa luotettavammaksi, vaikkei silti pomminvarmaksi.

Vakiomallisen NSU Ro 80:n mainos vuodelta 1972. Tässä vaiheessa NSU oli jo siirtynyt Audin hoivaan, mistä syystä nimi Audi NSU. Ro 80:a valmistettiin vuoteen 1977 asti.

BMW:iden muotoilijana tunnetun Claus Luthen piirtämä Ro 80 on jo valmiiksi erityisen modernin näköinen auto, jo tuotantoversiona. Sen linjat näyttävät huomattavasti esittelyvuotta 1967 tuoreemmilta, mutta siltikin Pininfarina, kuuluisa italialainen muotoiluyritys otti Ro 80:n uudelleen työn alle 1970-luvun puolella. Vuonna 1971 paljastettu, jännittävän näköinen Ro 80 2 Porte + 2 -showauto on kuin siivenmuotoinen unelma, yhdistelmä teräksenharmaata kaksivärimaalausta ja oranssia kangassisustaa.

Ensi alkuun Torinon ja Brysselin autonäyttelyissä esitelty Ro 80 2 Porte +2 siirtyi yhdysvaltalaisen autoromuttamoyrittäjä Rudi Kleinin haltuun 1990-luvun puolivälissä. Klein kerrytti mittavan autokokoelman ennen menehtymistään vuonna 2001, ja nyt, vuosikymmeniä myöhemmin nämä parisensataa pölyn peittämää autoa ja moottoria huutokaupataan.

Tarjolla on jos jotakin, Porscheista ja Pullman-Mersuista aina useampaan Lamborghini Miuraan sekä erääseen Treserin venyttämään Audiin, mutta esittelyssä oleva NSU-konseptiauto lienee parempikuntoisesta päästä. Siihen on syynsä, sillä auto onkin ollut näytteillä Audin omassa museossa Saksan Ingolstadtissa aivan viime aikoihin saakka, sen sijaan että se olisi kerännyt ylleen varastopölyä Los Angelesissa muiden Klein-kokoelman autojen kanssa. Kleinin kerrotaan pitäneen varaosilla ja kokonaisilla kolaroiduilla autoilla kovia hintoja, mikä selittääkin sen, että ne ovat säilyneet tähän päivään saakka.

Sen lisäksi, että Ro 80:n pyöreät muodot piirrettiin Pininfarinalla uusiksi, myös auton kojelauta järjesteltiin kokonaan uudelleen eräänlaisiksi moduuleiksi. Istuinjärjestely on auton nimenkin mukaisesti 2+2-tyyppiä, sillä takapenkki on muutettu tyylikkäiksi erillisistuimiksi, ja koko komeus on verhoiltu näyttävällä, hyvin säilyneellä oranssilla kankaalla. Koko komeuden kattaa kattoikkuna, jonka paneelit on suunniteltu liukumaan talteen tavaratilan päälle. Autossa on jotakin lennokkaan futuristista silloinkin, kun se on pysäköitynä, eivätkä 70-luvun turvapuskurit tärvele kokonaisuutta.

Pininfarina-NSU:ta ja muuta Rudi Klein-kokoelmaa huutokauppaava RM Sotheby's-kauppatalo arvioi konseptiauton yltävän noin 60-80 tuhannen dollarin hintaan. Auto menee vasaran alle 26. lokakuuta, ilman pohjahintaa. Sen ajokuntoisuudesta ei ole mainintaa, mutta voimme olettaa Audi-museon pitäneen tästä harvinaisuudesta hyvää huolta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat