22.2.2020 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Porsche 959 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche 959 asetti uuden riman superautoille. Se oli teknisesti todella edistyksellinen yhdistäen sivistyneen matkanteon mielettömään suorituskykyyn. Porsche 959 laittoi superautomarkkinat uusiksi ja oikeastaan määritteli koko luokan hetken ajan. Se jyräsi markkinoilta löytyneet Ferrari 288 GTO:n ja Lamborghini Countachin millä tahansa mittareilla mitattuna. Näin siitä tuli yhden sukupolven seinäjulisteiden kohde.Vain hieman perästä saapui kuitenkin jo juttusarjassamme esiintynyt Ferrari F40. Ferrarin vastine hylkäsi kaikki mukavuudet ja näin siitä saatiin irti vielä enemmän raakaa suorituskykyä. Tästä johtuen Porsche 959 on jäänyt varjoon, jonka ei saisi antaa haalistaa julisteen kiiltoa tämän teknisen taidonnäytteen osalta.Auto rakentui samalle pohjalle kuin tavanomaisempi 911, mutta sisätilojen pohjaratkaisun lisäksi yhteneväisyyksiä ei juuri jäänyt. Pintapelleistä löytyi alumiinia, polyuretaania ja lasikuituvahvisteista Kevlaria. Tuulitunnelissa työstämällä onnistuttiin poistamaan käytännössä kaikki noste alhaisesta ilmanvastuskertoimesta (0,31) huolimatta ja jäähdytykselle oli rakennettu monimutkaiset ilmakanavat. Tästä huolimatta Porsche 959 on moottoriurheilusta periytyvällä 2,85-litraisella kuusisylinterisellä neliventtiilitekniikkaan perustuvalla vastaiskumoottorillaan, jonka sylinterit oli ilmajäähdytetty ja kannet vesijäähdytetty, ennen kaikkea moottorityön taidonnäyte. Sen välijäähdytetyt turboahtimet tarjoilivat voimaa lähes saumattomasti – juuri toisin kuin Ferrari F40. Näistä pienempi ahdin pyöri lähes tyhjäkäynniltä tarjoten vääntöä alakierroksille ja suurempi turboahdin astui peliin koneen käydessä noin 4500 kierrosta minuutissa jatkaen työtään ohi 6500 kierroksen minuutissa, jossa huipputeho 450 hevosvoimaa saavutettiin.Borg-Warnerin suunnitteleman käsivaihteiston ensimmäinen vaihde oli poikkeuksellisen lyhyt osin tulevaa rallikäyttöä (Porsche Typ 961) silmälläpitäen. Tämän kautta voima välitettiin älykkäälle ja kuljettajan säädettävissä olevalle PSK-nelivetojärjestelmälle, joka mahdollisti jopa 80 prosenttia voimasta taka-akselille. Nelivetojärjestelmän tavoin myös edistyksellinen jousitus oli sähköisesti säädettävissä sekä korkeuden että iskunvaimennuksen osalta. Porsche 959 omasi erään ensimmäisistä rengaspaineenvalvontajärjestelmistä ja siinä oli myös erityisesti sitä varten kehitetyt runflat-renkaat magnesium-vanteille pyöräytettynä. Porsche 959 myytiin tavallisesti Komfort-varustelulla, joka tarkoitti muun muassa nahkaverhoilua, automaatti-ilmastointi ja tuota edellä jo mainittua säädettävää jousitusjärjestelmää. Kaikesta sivistyneisyydestä ja ylellisyydestä huolimatta suorituskyky oli ennennäkemätön. Porsche 959 saavutti paikaltaan lähtien 200 kilometrin tuntinopeuden 12 sekunnissa – se asetti uuden riman superautoille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1987 Porsche 959 Komfort – RM Sotheby’sTämä kyseinen Porsche 959 poistui tehtaalta vuonna 1988 saksalaiselle kilpakuljettajalle harmaalla nahkaverhoilulla ja hopeiseksi maalattuna. Lisävarusteista oli rastitettu lämmitettävät ja sähköisesti säätyvät sporttijakkarat molemmille etumatkustajille. Se säilyi pitkään maassa, mutta autolla ajettiin Stuttgartissa tehtyjen huoltomerkintöjen perusteella todella vähän: mittarilukema näytti vuonna 2001 1259 kilometriä. Auto matkasi lopulta Yhdysvaltoihin ja Kaliforniaan, jossa Canepa Design teki siihen useita muutoksia. Näistä näkyviin lukeutuivat esimerkiksi turvakaari, viisipistevyöt ja yksilöllinen ratti. Samalla sekä moottoria että jousitusta rukattiin uuteen uskoon ja lopulta tämä 959 saatiin lailliseksi Kalifornian tieliikenteeseen, mutta yhteensä nämä kaikki muutokset maksoivat yli puoli miljoonaa dollaria.Nyt tämä Porsche 959 on huutokaupattavana ja sen mittarilukema on yhä alhainen 5822 mailia. Mukana toimitetaan muun muassa auton ohjekirjat kauniissa nahkaisessa kotelossa sekä täydellinen listaus Canepa Designin suorittamista töistä. Kyseessä on erään aikakauden autoteollisuuden teknisen osaamisen huipentuma, joka sattuu osumaan juuri rallin B-ryhmän tienoille.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Darin Schnabel/RM Sotheby´s Lähde: RM Sotheby´s Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX ’83 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 14.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1954 Mercedes-Benz W196 R -hopeanuoli 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”