16.11.2019

Huutokauppahelmet – Ferrari F40

RM Sotheby's - Ferrari F40 rearq

Ferrari F40 on ehkä kaikkien aikojen ikonisin superauto. Tässä tapauksessa kaupan päälle tulee Sebastian Vettelin nimikirjoitus.

Paitsi eräs kaikkien aikojen Ferrareista, myös ikonisimmista superautoista, Ferrari F40 on yhden sukupolven haaveiden kohde. Nimensä mukaisesti se kehitettiin julkistamaan merkin 40:ttä syntymäpäivää 288 GTO:n seuraajaksi. Jälkikäteen tiedämme sen myös jääneen viimeiseksi Ferrari Enzon elinaikana esitellyksi Ferrariksi.

Ulkonäöstä vastasi Pininfarina ja siellä työskennellyt Leonardo Fioravanti. Vaikutteita haettiin vähemmän yllättäen 288 Evoluzionesta, mutta Fioravanti onnistui luomaan jotakin uutta. Matala, leveä ja aggressiivinen Ferrari F40 näyttää juuri siltä, mitä suorituskyvyltä odottaa ja toisinpäin.

RM Sotheby's - Ferrari F40 side

Tekniikkapuoli tekee tästä Ferrarista omaleimaisen. Sen suorin kilpailija, Porsche 959, rakentui teknologisen edistyksellisyyden varaan ja tietotekniikkaan, mutta F40 otti täysin vastakkaisen suunnan. Ferrari suunnitteli kilpa-autoa vanhojen aikojen tapaan hakien uutta lähestymistä 1960-luvun Ferrareihin, joilla ajettiin Le Mansiin kilpailuun ja sieltä takaisin.

Ferrari lisäsi tehoa ja poisti painoa samalla välttäen kaikkea ylimääräistä sähköistä kikkailua. Itse asiassa autossa ei ollut edes ohjaustehostinta – lukkiutumattomasta jarrujärjestelmästä puhumattakaan. Sen sijaan jarrulevyt muistuttivat C-Ryhmän kilpa-autoja.

Moottori periytyi edeltäjästä, mutta toki sitä kehiteltiin merkittävästi. Kahdella turboahtimella varustetun 90-asteen V8-moottorin tilavuus kasvatettiin yli 2,9 litraan. Hieman yllättäen ahtimet toimitti IHI, aikana jolloin Ferrari Scuderia F1-talli käytti KKK-ahtimia, mutta ensin mainitut toimivat huomattavasti paremmin yhteistyössä Weber-Marellin sytytysjärjestelmän kanssa. Ahtopainetta nostettiin 288 Evoluzionen 0,8 baarista 1,1 baariin asti, jonka avulla huipputehoksi saatiin 478 hevosvoimaa kierrosluvulla 7000 kierrosta minuutissa.

Radalle rakennettu teema jatkui auton sisätiloissa, sillä esimerkiksi radio ja ovenkahvat puuttuvat painonsäästön periaatteiden vuoksi ja ympärillä näkyy kulmikkaasti muotoiltua pinnoittamatonta hiilikuitulevyä. Ulkokuori oli F1-tekniikkaa Kevlarista muotitetuin ja erikoisliimalla kiinnitetyin paneelein, mutta todellinen jäykkyys oli putkirungon ansiota. Vaa’an viisari värähtää vain lukemaan 1100 kilogrammaa tämän superauton alla.  

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1990 Ferrari F40 – RM Sotheby’s

Huutokauppahelmenä esiintyvä Ferrari F40 on myyty maaliskuussa 1990 Saudi-Arabiaan ja on viettänyt suurimman osan ajastaan säilössä. Se heräteltiin henkiin marraskuussa 2015 nykyisen omistajan toimesta, jolloin auto palautettiin Maranelloon merkkiin erikoistuneelle entisöijälle ja sieltä saamaan Ferrari Classiche -todistuksen. Viimeksi mainitussa todetaan, että autossa on yhä alkuperäinen moottori, vaihteisto ja kori.

Punainen Rosso Corsa maalipinta on lähes virheetön eikä punaisista istuimista löydä kulumaa. Konehuone jatkaa samalla linjalla ja kokonaisuus on upea. Auton mukana kulkee alkuperäinen työkalusarja sekä kattava dokumentaatio entisöinnistä.

Kaiken kruunaa auton etuosasta löytyvä, Ferrarin F1-kuljettaja* Sebastian Vettelin nimikirjoitus. Tämän yksilön haluttavuutta lisää entisestään katalysaattorin puute ja vakiovarusteinen jousitus. Hinta-arvion alaraja on 1,5 miljoonaa dollaria, joten ihan edullinen näin edustava Ferrari F40 ei enää ole.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Ahmed Qadri, Lähde: RM Sotheby´s

*Korjattu tieto Vettelin menestyksestä Ferrarilla. Maailmanmestaruudet Vettel on voittanut Red Bull -tallin autoilla.

Luetuimmat