22.2.2020 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Porsche 959 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche 959 asetti uuden riman superautoille. Se oli teknisesti todella edistyksellinen yhdistäen sivistyneen matkanteon mielettömään suorituskykyyn. Porsche 959 laittoi superautomarkkinat uusiksi ja oikeastaan määritteli koko luokan hetken ajan. Se jyräsi markkinoilta löytyneet Ferrari 288 GTO:n ja Lamborghini Countachin millä tahansa mittareilla mitattuna. Näin siitä tuli yhden sukupolven seinäjulisteiden kohde. Vain hieman perästä saapui kuitenkin jo juttusarjassamme esiintynyt Ferrari F40. Ferrarin vastine hylkäsi kaikki mukavuudet ja näin siitä saatiin irti vielä enemmän raakaa suorituskykyä. Tästä johtuen Porsche 959 on jäänyt varjoon, jonka ei saisi antaa haalistaa julisteen kiiltoa tämän teknisen taidonnäytteen osalta. Auto rakentui samalle pohjalle kuin tavanomaisempi 911, mutta sisätilojen pohjaratkaisun lisäksi yhteneväisyyksiä ei juuri jäänyt. Pintapelleistä löytyi alumiinia, polyuretaania ja lasikuituvahvisteista Kevlaria. Tuulitunnelissa työstämällä onnistuttiin poistamaan käytännössä kaikki noste alhaisesta ilmanvastuskertoimesta (0,31) huolimatta ja jäähdytykselle oli rakennettu monimutkaiset ilmakanavat. Tästä huolimatta Porsche 959 on moottoriurheilusta periytyvällä 2,85-litraisella kuusisylinterisellä neliventtiilitekniikkaan perustuvalla vastaiskumoottorillaan, jonka sylinterit oli ilmajäähdytetty ja kannet vesijäähdytetty, ennen kaikkea moottorityön taidonnäyte. Sen välijäähdytetyt turboahtimet tarjoilivat voimaa lähes saumattomasti – juuri toisin kuin Ferrari F40. Näistä pienempi ahdin pyöri lähes tyhjäkäynniltä tarjoten vääntöä alakierroksille ja suurempi turboahdin astui peliin koneen käydessä noin 4500 kierrosta minuutissa jatkaen työtään ohi 6500 kierroksen minuutissa, jossa huipputeho 450 hevosvoimaa saavutettiin. Borg-Warnerin suunnitteleman käsivaihteiston ensimmäinen vaihde oli poikkeuksellisen lyhyt osin tulevaa rallikäyttöä (Porsche Typ 961) silmälläpitäen. Tämän kautta voima välitettiin älykkäälle ja kuljettajan säädettävissä olevalle PSK-nelivetojärjestelmälle, joka mahdollisti jopa 80 prosenttia voimasta taka-akselille. Nelivetojärjestelmän tavoin myös edistyksellinen jousitus oli sähköisesti säädettävissä sekä korkeuden että iskunvaimennuksen osalta. Porsche 959 omasi erään ensimmäisistä rengaspaineenvalvontajärjestelmistä ja siinä oli myös erityisesti sitä varten kehitetyt runflat-renkaat magnesium-vanteille pyöräytettynä. Porsche 959 myytiin tavallisesti Komfort-varustelulla, joka tarkoitti muun muassa nahkaverhoilua, automaatti-ilmastointi ja tuota edellä jo mainittua säädettävää jousitusjärjestelmää. Kaikesta sivistyneisyydestä ja ylellisyydestä huolimatta suorituskyky oli ennennäkemätön. Porsche 959 saavutti paikaltaan lähtien 200 kilometrin tuntinopeuden 12 sekunnissa – se asetti uuden riman superautoille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 1987 Porsche 959 Komfort – RM Sotheby’s Tämä kyseinen Porsche 959 poistui tehtaalta vuonna 1988 saksalaiselle kilpakuljettajalle harmaalla nahkaverhoilulla ja hopeiseksi maalattuna. Lisävarusteista oli rastitettu lämmitettävät ja sähköisesti säätyvät sporttijakkarat molemmille etumatkustajille. Se säilyi pitkään maassa, mutta autolla ajettiin Stuttgartissa tehtyjen huoltomerkintöjen perusteella todella vähän: mittarilukema näytti vuonna 2001 1259 kilometriä. Auto matkasi lopulta Yhdysvaltoihin ja Kaliforniaan, jossa Canepa Design teki siihen useita muutoksia. Näistä näkyviin lukeutuivat esimerkiksi turvakaari, viisipistevyöt ja yksilöllinen ratti. Samalla sekä moottoria että jousitusta rukattiin uuteen uskoon ja lopulta tämä 959 saatiin lailliseksi Kalifornian tieliikenteeseen, mutta yhteensä nämä kaikki muutokset maksoivat yli puoli miljoonaa dollaria. Nyt tämä Porsche 959 on huutokaupattavana ja sen mittarilukema on yhä alhainen 5822 mailia. Mukana toimitetaan muun muassa auton ohjekirjat kauniissa nahkaisessa kotelossa sekä täydellinen listaus Canepa Designin suorittamista töistä. Kyseessä on erään aikakauden autoteollisuuden teknisen osaamisen huipentuma, joka sattuu osumaan juuri rallin B-ryhmän tienoille. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Darin Schnabel/RM Sotheby´s Lähde: RM Sotheby´s Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia