19.8.2023

Huutokauppahelmet – yli miljoonan romukasa vai huikea Ferrari-aihio?

1954 Ferrari 500 Mondial huutokauppa aihio

Montereyn autoviikkojen huutokauppalistoilta löytyy kaikenlaista. Ferrari 500 Mondial on eräs mielenkiintoinen luku orimerkin historiassa, mutta tällä kertaa "pientä laittoa vailla" ei taida riittää.

Ferrarin kisahistoria on värikäs ja pitkä. Erityisesti merkin alkuvuosina nopea kehitystyö merkitsi, että automallit vaihtuivat ripeässä tahdissa erilaisten ideoiden ja sääntövaatimusten mukana.

Vuosina 1953–1955 Ferrari 500 Mondial oli alansa huippua. Maailmaa merkitsevä lisänimi juontui Alberto Ascarin saavuttamista maailmanmestaruuksista. Kun keulan alle laitettiin nelisylinterinen Aurelio Lampredin suunnittelema moottori, sai kevyt auto tarpeeksi kilpailukykyä, jotta se pärjäsi vielä aktiiviuransa ehtoopuolellakin.

1954 Ferrari 500 Mondial huutokauppa aihio

Ensimmäinen sarja autoja sai korinsa Pinin Farinalta, mutta myöhemmin samalla tavalla Ferrariin kytkeytynyt Carrozzeria Scaglietti jatkoi eri versiolla. Koko tuotanto kattoi 29 autoa.

2,0-litrainen moottori oli 500 Mondialissa viritetty 170 hevosvoimaan, mikä riitti noin 720-kiloisen auton tarpeisiin mainiosti. De Dion -taka-akseli tarkoitti, että myös ajettavuus oli kunnossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1954 Ferrari 500 Mondial Series I Spider by Pinin Farina

Korinumero 0406 MD on toinen koskaan rakennettu 500 Mondial. Auton alkuperäinen väri on Rosso Corsa ja se valmistui maaliskuussa 1954. Jo huhtikuussa auton ratissa nähtiin legendaarinen Franco Cortese, joka saavutti autolla toisen luokkasijan Coppa della Toscanassa. Parivarljakko jatkoi seikkailujaan Mille Migliassa toukokuussa, jossa Ferrari saavutti luokassaan neljännen sijan.

1954 Ferrari 500 Mondial huutokauppa aihio

Kilpailu-uransa jälkeen auto kuljetettiin Yhdysvaltoihin 1958, missä ura jatkui vielä 1960-luvulle saakka. Auto sai tuolloin jenkki-V8:n keulansa alle. Myöhemmin auto joutui onnettomuuteen ja kärsi palovaurioita.

1970-luvulla auto vaihtoi omistajaa muutamia kertoja, ilman moottoria. Vuodesta 1978 se on ollut säilössä siinä kunnossa, mihin auto jäi onnettomuuden jälkeen.

Autossa on edelleen sen alkuperäinen alustanumero, täsmäävä vaihdelaatikko ja osa taka-akselistoa. Auton mukana tulee 3,0-litrainen Lampredin neloskone 750 Monzasta, joten aivan tyhjästä ei tarvitse entisöintiprojektissa nyhjäistä.

1954 Ferrari 500 Mondial huutokauppa aihio

Jotain auton harvinaisuudesta kertoo, että jopa muutamaan otteeseen tuhoutuneessa muodossaan auton hinta-arvio on yli miljoona dollaria. Toisaalta, entisöitynä autolla on varma sisäänpääsy erilaisiin arvoautojen tapahtumiin ja auto kelpaa myös Mille Miglia Storicaan.

RM Sotheby'sin Montereyn autoviikon huutokaupoissa listattu Ferrari 500 Mondial on arvioitu 1,2–1,6 miljoonan dollarin (jopa 1,44 miljoonaa euroa) arvoiseksi. Huutokauppailmoituksesta voi myös tarkastella arkistokuvia, joista näkee auton kilpakunnossa.

Lähde ja kuvat: RM Sotheby's Teksti: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat