24.4.2017 Ajoneuvot Huutokauppahelmi: 1937 Talbot-Lago T150-C SS ’Goutte d’Eau’ Coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uniikki Talbot-Lago on taatusti eräs upeimmista mahdollisista tavoista saapua. RM Sotheby'sin Villa Erban klassikkoautojen huutokauppaan saapuvan autokaunottaren upeudelle pärjää oikeastaan vain sen koko nimi: Talbot-Lago T150-C SS 'Goutte d’Eau' Coupé by Figoni et Falaschi. Talbot-Lagon valmistama T150-C SS urheilucoupé on luomus aikakaudelta, jolloin autovalmistaja tarjosi palveluksiaan yleisesti vain perusmekaanisten osien suhteen. Todellisen muotonsa auto sai vasta koripajalla ja ranskalainen Figoni et Falaschi oli yleisin määränpää T150-malleille. Giuseppe Figonin upeat suunnitelmat toivatkin yhtiön viimeistelemille autoille uskomattomat kurvit, alkuperäisten 'Goutte d'Eau' vesipisara-coupéjen ollessa luontaisesti erittäin haluttuja. Nyt huutokaupattava korinumero 90110 eroaa kuitenkin monista muista Figoni et Falaschin korittamista Talbot-Lagoista autoista siinä, että se on toinen kahdesta autosta, joissa myös etupyörien kotelo on katettu. Inspiraationa toimivat F&F:n valmistamat Delahaye-koritukset. Lopputuloksena on veistoksellinen ulkoasu, joka näyttää karanneen sarjakuvan sivuilta. Samalla auto on identtinen Intian Kapurthalan prinssikunnan prinsessa Stellan kuuluisan auton kanssa, joten katu-uskottavuus on taattu hoveja myöten. Mallinimen SS viittaa Talbot-Lagon sisäiseen malliversiointiin, jolla tarkoitetaan sitä, että kyseessä on lyhyemmälle akselivälille (2,65 m) valmistettu urheilumalli hulppeamman 2,95-metrisen Lago Specialen sijaan. Koska auto oli lyhyempi ja kevyempi kuin muut versiot, oli sen tarkoitus toimia kilpamallien pohjana. T150-C SS:n saattaakin nähdä myös hyvin pelkistettynä Roadster-kilpurina tai Cabriolet-avomallina. RM Sotheby's huomauttaa, että nyt huutokaupattava yksilö on yhtä puuta: moottori, voimalinja ja alusta ovat kaikki alkuperäiset. Kuva autosta Talbotin tehtaalla, joskus ennen toista maailmansotaa. Korin osalta tilanne on hiukan toinen. Vuonna 1937 valmistunut autokaunotar sai piilottamisesta huolimatta siipeensä toisen maailmansodan temmellyksessä. Auto restauroitiin vuonna 1946 avomalliksi, kuten usein oli tapana. Vuonna 2000 auton silloinen omistaja päätti kuitenkin palauttaa auton entiseen muotoonsa. Kolme vuotta kestäneessä entisöinnissä kaikki tehtiin alkuperäiseen tapaan, joten lopputulos on uskomaton. Moottorina on 4-litrainen rivikutonen, josta saadaan kolmen kaasuttimen voimin 140 hevosvoimaa. Talbot-Lagon työntötankomoottoria pidetään hyvin luotettavana. Vaihteistona on 4-vaihteinen Wilson-esivalintavaihteisto, jossa seuraava vaihde tulee valita ennen kytkimen painamista. Kauneus on myös sisäistä, sillä ranskalaiset ovat luonnehtineet auton ajettavuutta fraasilla "belle mécanique". Aivan kirpputorilöytönä Talbot-Lagoa tuskin voi pitää, sillä vastaavien yksilöiden huutokauppahinnat ovat liikkuneet muutamissa miljoonissa. Mitäpä sitä ei silti maksaisi siitä, että voisi saapua paikalle parkkipaikan tai ehkä maailman kauneimmalla autolla. Art deco, kuinka rakastammekaan sinua. Lähde: RM Sotheby's Kuvat: Fotohalle Unger/RM Sotheby's, Laurent Friry Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?