24.4.2017 Ajoneuvot Huutokauppahelmi: 1937 Talbot-Lago T150-C SS ’Goutte d’Eau’ Coupé Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uniikki Talbot-Lago on taatusti eräs upeimmista mahdollisista tavoista saapua. RM Sotheby'sin Villa Erban klassikkoautojen huutokauppaan saapuvan autokaunottaren upeudelle pärjää oikeastaan vain sen koko nimi: Talbot-Lago T150-C SS 'Goutte d’Eau' Coupé by Figoni et Falaschi.Talbot-Lagon valmistama T150-C SS urheilucoupé on luomus aikakaudelta, jolloin autovalmistaja tarjosi palveluksiaan yleisesti vain perusmekaanisten osien suhteen. Todellisen muotonsa auto sai vasta koripajalla ja ranskalainen Figoni et Falaschi oli yleisin määränpää T150-malleille. Giuseppe Figonin upeat suunnitelmat toivatkin yhtiön viimeistelemille autoille uskomattomat kurvit, alkuperäisten 'Goutte d'Eau' vesipisara-coupéjen ollessa luontaisesti erittäin haluttuja.Nyt huutokaupattava korinumero 90110 eroaa kuitenkin monista muista Figoni et Falaschin korittamista Talbot-Lagoista autoista siinä, että se on toinen kahdesta autosta, joissa myös etupyörien kotelo on katettu. Inspiraationa toimivat F&F:n valmistamat Delahaye-koritukset. Lopputuloksena on veistoksellinen ulkoasu, joka näyttää karanneen sarjakuvan sivuilta. Samalla auto on identtinen Intian Kapurthalan prinssikunnan prinsessa Stellan kuuluisan auton kanssa, joten katu-uskottavuus on taattu hoveja myöten.Mallinimen SS viittaa Talbot-Lagon sisäiseen malliversiointiin, jolla tarkoitetaan sitä, että kyseessä on lyhyemmälle akselivälille (2,65 m) valmistettu urheilumalli hulppeamman 2,95-metrisen Lago Specialen sijaan. Koska auto oli lyhyempi ja kevyempi kuin muut versiot, oli sen tarkoitus toimia kilpamallien pohjana. T150-C SS:n saattaakin nähdä myös hyvin pelkistettynä Roadster-kilpurina tai Cabriolet-avomallina. RM Sotheby's huomauttaa, että nyt huutokaupattava yksilö on yhtä puuta: moottori, voimalinja ja alusta ovat kaikki alkuperäiset.Kuva autosta Talbotin tehtaalla, joskus ennen toista maailmansotaa.Korin osalta tilanne on hiukan toinen. Vuonna 1937 valmistunut autokaunotar sai piilottamisesta huolimatta siipeensä toisen maailmansodan temmellyksessä. Auto restauroitiin vuonna 1946 avomalliksi, kuten usein oli tapana. Vuonna 2000 auton silloinen omistaja päätti kuitenkin palauttaa auton entiseen muotoonsa. Kolme vuotta kestäneessä entisöinnissä kaikki tehtiin alkuperäiseen tapaan, joten lopputulos on uskomaton.Moottorina on 4-litrainen rivikutonen, josta saadaan kolmen kaasuttimen voimin 140 hevosvoimaa. Talbot-Lagon työntötankomoottoria pidetään hyvin luotettavana. Vaihteistona on 4-vaihteinen Wilson-esivalintavaihteisto, jossa seuraava vaihde tulee valita ennen kytkimen painamista. Kauneus on myös sisäistä, sillä ranskalaiset ovat luonnehtineet auton ajettavuutta fraasilla "belle mécanique".Aivan kirpputorilöytönä Talbot-Lagoa tuskin voi pitää, sillä vastaavien yksilöiden huutokauppahinnat ovat liikkuneet muutamissa miljoonissa. Mitäpä sitä ei silti maksaisi siitä, että voisi saapua paikalle parkkipaikan tai ehkä maailman kauneimmalla autolla. Art deco, kuinka rakastammekaan sinua.Lähde: RM Sotheby's Kuvat: Fotohalle Unger/RM Sotheby's, Laurent FriryMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”