3.11.2020 Ajoneuvot Hybridihaaste: kuinka paljon kuluttaa tavallinen Toyota Corolla 2.0 Hybrid, jota ei voi tai tarvitse ladata? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin pitkässä koeajossa on nyt ihan tavallinen hybridi: Toyota Corolla 2.0 Hybrid. Loppuvuoden tarkastelemme, miten taloudellisesti ei-ladattavalla autolla pääsee. Moottori on käsitellyt ladattavia autoja taajaan pitkin vuotta. Syy on siinä, miten tehokkaasti akkuihin ladattu sähkö vähentää autojen hiilidioksidipäästöjä Euroopan unionin laskentamallin mukaan. Tämän vuoksi sähköautot ja etenkin ladattavat hybridit ovat nyt kova juttu.Ladattavia hybridejä tutkimme puoli vuotta Mercedes-Benz A 250 e:n kanssa. Testirupeaman keskikulutus jäi 3,5 litraan sadalla.Unohdetaan nyt ladattavat autot: hyötysuhteeltaan sähkövoima on ylivoimainen, mutta valitettavasti monet suomalaiset eivät pysty autojaan lataamaan kotona eivätkä töissä. Tällöin ladattava hybridi on edelleen valtion tilastoissa matalapäästöinen, vaikka oikeasti suurta ja painavaa akkua raahataan turhaan ympäriinsä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySe kuuluisa “itselataava”Mitä siis tehdä, jos ei voi tai halua ladata? Sitä haluamme selvittää Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Stylen avulla. Kyse on perinteisestä ei-ladattavasta hybridistä, joka perustuu jatkojalostettuun versioon voimalinjasta, jota japanilaismerkki on hionut vuonna 1997 esitellystä Priuksesta alkaen.Valmistaja ilmoittaa farmarin WLTP-mittauksen mukaiseksi kulutukseksi varsin kohtuulliset 5,3 l/100 km. Jos pääsemme tähän, jää kulutusero A-sarjaan vain puoleentoista litraan. Se on aika pieni ero, etenkään jos lataaminen ei ole vaihtoehto syystä tai toisesta.Kuinka paljon se kuluttaa?Pientä vertailupohjaa Toyotan kulutuksesta saamme Moottorissa 1/2020 julkaistusta vertailusta, jossa pystyperäisen Corolla 2.0 Hybridin haastoi Mazda 3. Tällöin mittasimme Corollan maantiekulutukseksi 4,7 ja kaupunkikulutukseksi 4,6 litraa sadalla. Tämän vertailuauton WLTP-kulutus oli 4,9 l/100 km, eli auto jopa alitti virallisen kulutuksen.Toisaalta Corolla, kuten Mercedes-Benzikin, tulee näkemään paljon taajama-ajoa, jossa moottorin lämpiäminen ynnä muut seikat rokottavat bensiinin kulutusta – sähkönkulutuksen kasvuun harvemmin kiinnitetään huomiota energian edullisuuden vuoksi.Loppuvuoden koeajoTarkkasilmäiset- ja muistiset ovat ehkä kiinnittäneet huomiota auton ilmeeseen ja rekisterikilpeen: maahantuojalta saamamme yksilö on rakkaan kilpailijamme Tuulilasin entinen käyttötestiauto. Auton mittarissa on testimme alkaessa reilut 36 000 kilometriä, joten sisäänajo on suoritettu.Toyota Corolla on Moottorin ajossa vuoden loppuun saakka. Ajamme autolla normaalia arkea, johon toivottavasti kuuluu taajama-ajon lisäksi muutama pidempi reissu. Lisäksi laitamme auton erilaisiin mittauksiin, jolla tutkimme hybriditekniikan toimivuutta eri tilanteissa.Toki vastaamme mieluusti myös kysymyksiin hybrideistä ja ladattavista hybrideistä niin juttusarjan artikkeleissa kuin sosiaalisessa mediassakin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hybridihaaste Moottori koeajaa Toyota Corolla 2.0 Hybridiä vuoden 2020 loppuun. Juttusarjan päämäärä on tutustua perinteisen hybridin kulutukseen arkiajossa ja verrata sitä ladattaviin hybrideihin. Sarjan aiemmat jutut löydät täältä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää