26.3.2022 Ajoneuvot Hybridivoimaa pienempään keskiluokkaan – Honda Civic e:HEV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä "On on on, se on ajanut hybridillä kaupungin kaduilla ja maanteillä." "Voi veljet." Uusi Honda Civic toteuttaa merkin sähköistysvisioita Euroopassa. Uusi Honda Civic on auton 11. sukupolvi ja 50-vuotias automalli saapuu Eurooppaan hybridivoiman turvin. Valinta on osa japanilaismerkin strategiaa Euroopassa, jossa se panostaa sähköistykseen voimakkaasti uusien mallien kohdalla.Hondan mukaan uusi Civic on suunnniteltu yhtiön "Man-Maximum, Machine-Minimum" -filosofialla, jossa auton roolia yritetään häivyttää taustalle matkustajiin verrattuna. Esimerkiksi sivupeilit on nyt sijoitettu suoraan oviin, jotta katvealueita syntyisi vähemmän.Solakampi ulkomuoto syntyy muun muassa 25 millimetriä lasketusta konepellin korkeudesta. A-pilarit on sijoitettu kauemmas ja Honda on ilahduttavasti päässyt kasvattamaan myös ikkunoiden kokoa. Vyötärölinjaan ja auton pintaa on viimeistelty laatuvaikutelman parantamiseksi. Kattolinjaa on muovattu uusiksi tuomalla katon korkeinta kohtaa edemmäs. Tiukemmat pyöränkaaret ja leveämpi raideväli korostavat auton jämäkkää olemusta.Eikä auto olisi mikään, ellei se tarjoaisi parempia numeroita. 35 mm kasvanut akseliväli kertoo jälleen lisätllasta matkustamossa. Takaluukku on valmistettu resiinistä ja se painaa 20% vähemmän edellisen Civicin takaluukkuun verrattuna – jotta takaluukkua olisi helpompi käsitellä. Samalla luukun saranoita on siirretty linjojen siistimiseksi.Matkustamossa korostetaan leveyttä vaakasuorilla muotoiluelementeillä. Honda on kiinnittänyt huomiota myös materiaaleihin, joita on yhtiön mukaan miellyttävämpi hipelöidä. Tietyissä varusteluissa kuljettajan näyttö on 10,2-tuumainen. Kojelaudan tietoviihdenäyttö on yhdeksän tuumaa ja sitä on siirretty ylöspäin, jotta katsetta ei tarvitsisi siirtää niin paljon ylös-alas. Langaton Apple CarPlay ja Android Auto kuuluvat asiaan. Ja Honda on pitänyt kiinni hiljattain esittelemästään visiosta, että ilmastointia tulee hallita painikkeilla ja säätimillä kosketusnäyttöjen sijaan.Voimalinjana on Hondan tuttua e:HEV-hybriditekniikkaa. 2,0-litrainen Atkinson-syklin bensiinimoottori on yhdistetty kahden sähkömoottorin kanssa ja järjestelmän yhteisteho on 135 kilowattia (184 hv) ja yhteisvääntö kirjoitetaan lukemaan 315 newtonmetriä. Järjestelmä hyödyntää lähinnä sähkömoottoreita liikkumiseen, mutta maantienopeuksissa polttomoottori voi liikuttaa autoa myös suoraan. Tehtaan mukaan WLTP-kulutus jää alle 5 litran per 100 kilometriä (alle 110 g/km CO2).Hondan mukaan auton ajettavuus on hienosäädetty siten, että kiihtyvyys on mahdollisimman tasaista. Voimalinja on myös haluttu eristää matkustamosta rauhallisuuden vuoksi. Toisaalta Honda mainitsee, että myös ajettavuuteen on kiinnitetty huomiota raide- ja akselivälin lisäksi uusien pallonivelten ja etuiskunvaimentimien muodossa. Myös uudet etuistuimet antavat enemmän tukea käyttäjille.Insinöörivetoisena yhtiönä Honda kertoo uuden Civicin olevan myös turvallinen ja yhtiö odottaa hyvää tulosta Euro NCAP -törmäystestistä. Ovia on vahvistettu sivutörmäyksiä varten, etupuskuri on suunniteltu kevyen liikenteen onnettomuuksia ajatellen ja 11 turvatyynyä, joista mielenkiintoisin on etumatkustajien väliin ponnahtava yhteentörmäyksiä estävä turvatyyny. Lisäksi käytössä on Honda Sensing -turvavarustepaketti, joka sisältää kattavan valikoiman ajoavustimia ja aktiivisen turvallisuuden varusteita.– Jokainen uusi Civic saapuu suurten odotusten kera, ja meidän painopisteemme on tämän uusimman polven kanssa ollut varmistaa, että se rikastuttaa kuljettajan ja matkustajien tunteita ja arkea, kommentoi Honda Civic e:HEV:in projektijohtaja Tomoyuki Yamagami.Ensimmäinen Honda Civic saapui markkinoille 1972 ja sen jälkeen automallia on myyty yli 27,5 miljoonaa yksilöä 170 maassa. Upouusi Civic puolestaan saapuu Eurooppaan syksyllä 2022.Lähde ja kuvat: Honda Teksti: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaSony lähtee sähköautobisnekseen Hondan kanssa – ”se on kuin kemiallinen reaktio” Uusi Honda Civic hatchback ensikuvissa – Eurooppaan syksyllä 2022 Honda lopettaa sähköistämättömien autojen myynnin Euroopassa vuonna 2022 Koeajo: Vuoden kiinnostavin jazz-tapahtuma – Honda Jazz Hybrid Erilaiset samanlaiset: hybridijärjestelmän voi tehdä monella tapaa, katsauksessa Hondan ja Toyotan maasturit Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa