21.10.2020 Ajoneuvot Fiesta ST lausutaan koreaksi Hyundai i20 N: yli 200 hevosvoimaa ja manuaalivaihteisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai i20 N haluaa tarjota isomman sisaruksen ajonautintoa vieläkin useamman saataville. Yli 200 hevosvoimaa, manuaalivaihteisto, 1 190 kilogrammaa ja tasauspyörästön luistonrajoitin on keiton resepti. Hyundai i20 N tulee jatkamaan sitä hämmennystä minkä i30 N aloitti. Merkin ensimmäinen kuuma viistoperä laittoi markkinat kerralla uusiksi marssimalla suoraan paalupaikalle. Nyt Hyundai aikoo yrittää samaa temppua uudestaan hieman pienemmässä ja edullisemmassa autoluokassa.Vielä varsin tuore Hyundai i20 sai hiljattain hinnat ja alkaa summasta 15 990 euroa, mutta tämä N-versio tulee toki maksamaan huomattavasti enemmän. Uusi ilme kantaa pääosin toki myös N-malliin muun muassa reilumman keulan ja uusien takavalojen kautta. Eroista merkittävimmät liittyvät perän diffuusoriin ja ilmanohjaimeen.Yli 200 hevosvoimaa, kuusipykäläinen manuaalivaihteisto ja tasauspyörästön luistonrajoitin kuuluvat niihin teknisiin ratkaisuihin, jotka kiinnostavat tosiostajaa. Samoin on auton 1 190 kilogramman omamassan laita ja kiihtyvyys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen kestää 6,7 sekuntia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyundai i20 NUutuuden voimanlähde on 1,6-litrainen nelisylinterinen turboahdettu GDi-moottori ja valmistaja painottaa sen tarjoavan voimaa hyvin tasaisesti koko kierroslukualueen läpi. Huipputeho on 204 hevosvoimaa ja vääntöä on tarjolla 275 newtonmetriä. Jälkimmäinen on tarjolla välillä 1 750 - 4 500 kierrosta minuutissa.Voima välitetään kuusipykäläisen manuaalivaihteiston kautta, jota kerrotaan sekä vahvistetun että hienosäädetyn erikseen Launch Control ja lisävääntö mielessä. Lisäksi varustelusta löytyy mekaaninen tasauspyörästön luistonrajoitin vetävälle etuakselille ja ajamisesta innostuneiden kasvoille levisi juuri innostunut hymy. Käsijarrukin on toteutettu perinteisellä tavalla, joten sitä voi käyttää liukkaissa neulasilmämutkissa.Tallessa on myös isommasta tuttu, hassusti nimetty, N Grin Control System tarjoamaan viisi ajotilaa: Normal, Eco, Sport, N ja N Custom. Tuolla valinnalla kuljettaja säätää moottorin, ajonvakautusjärjestelmän (ESC), pakoputkiston ja ohjauksen asetuksia. Mainittu ajonvakautusjärjestelmä toimii kolmessa pykälässä: päällä, sport ja kokonaan pois päältä.Ajettavuus ja alustaHyundai i20 N on kopioinut monia ajettavuuteen liittyviä asioita isommasta N-mallista. Näihin lukeutuu myös vaihtamisen yhteydessä moottorin ja vaihteiston kierrosnopeudet automaattisesti tasaava Rev Matching -järjestelmä. Tälle löytyy oma punainen painike ohjauspyörästä.Mielenkiintoisia asioita ovat myös vasemman jalan jarrutuksen ohjelmointi ja erikseen tätä mallia varten kehitetyt 215/40 R18 -koon Pirelli P-Zero -renkaat valmistajan omalla "HN"-lisämerkinnällä (Hyundai N). Koomisesti valmistaja väittää moottorin ääntä sähköisesti tuottavan järjestelmän inspiroituneen moottoriurheilusta – noinkohan Ott Tänak on ottanut omaan kilpuriinsa vastaavan järjestelmän lisäpainoa tuomaan.Sen sijaan merkittävistä asioista koria kerrotaan jäykistetyn 12 eri kohdasta, jolla voidaan auttaa ajettavuutta. Myös alustageometria on mietitty uusiksi muun muassa camberia lisäämällä ja molemmilla akseleilla on tapahtunut runsaasti. Luonnollisesti kallistuksenvakaajat, jouset ja iskunvaimentimet ovat omansa N-mallissa.Väriä ja varusteitaKuvissa esiintyvä N-osaston oma Performance Blue on yksi kuudesta värivaihtoehdosta. Muut saatavilla olevat värit kulkevat nimillä: Intense Blue, Polar White, Sleek Silver, Brass ja Phantom Black. Näistä kaikkiin paitsi mustaan voi valita värin sijaan myös mustan katon – mustassa se on aina musta.Kaiken lisävarustelistalta ruksivalla kuljettajalla on käytössään kaksi kappaletta 10,25-tuumaisia näyttöjä, joista toinen mittaristo ja toinen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö. Jälkimmäisen tukemiin järjestelmiin kuuluu Hyundain oman Bluelinkin lisäksi myös Android Auto ja Apple CarPlay.Itse digitaalimittaristosta löytyy digitaaliset, mutta perinteisiä analogisia matkivat, mittarit moottorin kierrosluvulle ja auton nopeudelle. Kierroslukumittarin punaraja liikkuu moottorin öljynlämmön ja vaihtamisavustimen mukaan.Kauppoihin uutuutta odotellaan keväälle 2021. Odottavan aika saattaa olla pitkä ja talvi synkkä, mutta tässä välissä saanemme kuitenkin hinnan selville. Sen jälkeen voi jo rikkoa säästöpossun.Kuvat ja lähde: HyundaiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?