21.10.2020 Ajoneuvot Fiesta ST lausutaan koreaksi Hyundai i20 N: yli 200 hevosvoimaa ja manuaalivaihteisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai i20 N haluaa tarjota isomman sisaruksen ajonautintoa vieläkin useamman saataville. Yli 200 hevosvoimaa, manuaalivaihteisto, 1 190 kilogrammaa ja tasauspyörästön luistonrajoitin on keiton resepti. Hyundai i20 N tulee jatkamaan sitä hämmennystä minkä i30 N aloitti. Merkin ensimmäinen kuuma viistoperä laittoi markkinat kerralla uusiksi marssimalla suoraan paalupaikalle. Nyt Hyundai aikoo yrittää samaa temppua uudestaan hieman pienemmässä ja edullisemmassa autoluokassa.Vielä varsin tuore Hyundai i20 sai hiljattain hinnat ja alkaa summasta 15 990 euroa, mutta tämä N-versio tulee toki maksamaan huomattavasti enemmän. Uusi ilme kantaa pääosin toki myös N-malliin muun muassa reilumman keulan ja uusien takavalojen kautta. Eroista merkittävimmät liittyvät perän diffuusoriin ja ilmanohjaimeen.Yli 200 hevosvoimaa, kuusipykäläinen manuaalivaihteisto ja tasauspyörästön luistonrajoitin kuuluvat niihin teknisiin ratkaisuihin, jotka kiinnostavat tosiostajaa. Samoin on auton 1 190 kilogramman omamassan laita ja kiihtyvyys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen kestää 6,7 sekuntia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyundai i20 NUutuuden voimanlähde on 1,6-litrainen nelisylinterinen turboahdettu GDi-moottori ja valmistaja painottaa sen tarjoavan voimaa hyvin tasaisesti koko kierroslukualueen läpi. Huipputeho on 204 hevosvoimaa ja vääntöä on tarjolla 275 newtonmetriä. Jälkimmäinen on tarjolla välillä 1 750 - 4 500 kierrosta minuutissa.Voima välitetään kuusipykäläisen manuaalivaihteiston kautta, jota kerrotaan sekä vahvistetun että hienosäädetyn erikseen Launch Control ja lisävääntö mielessä. Lisäksi varustelusta löytyy mekaaninen tasauspyörästön luistonrajoitin vetävälle etuakselille ja ajamisesta innostuneiden kasvoille levisi juuri innostunut hymy. Käsijarrukin on toteutettu perinteisellä tavalla, joten sitä voi käyttää liukkaissa neulasilmämutkissa.Tallessa on myös isommasta tuttu, hassusti nimetty, N Grin Control System tarjoamaan viisi ajotilaa: Normal, Eco, Sport, N ja N Custom. Tuolla valinnalla kuljettaja säätää moottorin, ajonvakautusjärjestelmän (ESC), pakoputkiston ja ohjauksen asetuksia. Mainittu ajonvakautusjärjestelmä toimii kolmessa pykälässä: päällä, sport ja kokonaan pois päältä.Ajettavuus ja alustaHyundai i20 N on kopioinut monia ajettavuuteen liittyviä asioita isommasta N-mallista. Näihin lukeutuu myös vaihtamisen yhteydessä moottorin ja vaihteiston kierrosnopeudet automaattisesti tasaava Rev Matching -järjestelmä. Tälle löytyy oma punainen painike ohjauspyörästä.Mielenkiintoisia asioita ovat myös vasemman jalan jarrutuksen ohjelmointi ja erikseen tätä mallia varten kehitetyt 215/40 R18 -koon Pirelli P-Zero -renkaat valmistajan omalla "HN"-lisämerkinnällä (Hyundai N). Koomisesti valmistaja väittää moottorin ääntä sähköisesti tuottavan järjestelmän inspiroituneen moottoriurheilusta – noinkohan Ott Tänak on ottanut omaan kilpuriinsa vastaavan järjestelmän lisäpainoa tuomaan.Sen sijaan merkittävistä asioista koria kerrotaan jäykistetyn 12 eri kohdasta, jolla voidaan auttaa ajettavuutta. Myös alustageometria on mietitty uusiksi muun muassa camberia lisäämällä ja molemmilla akseleilla on tapahtunut runsaasti. Luonnollisesti kallistuksenvakaajat, jouset ja iskunvaimentimet ovat omansa N-mallissa.Väriä ja varusteitaKuvissa esiintyvä N-osaston oma Performance Blue on yksi kuudesta värivaihtoehdosta. Muut saatavilla olevat värit kulkevat nimillä: Intense Blue, Polar White, Sleek Silver, Brass ja Phantom Black. Näistä kaikkiin paitsi mustaan voi valita värin sijaan myös mustan katon – mustassa se on aina musta.Kaiken lisävarustelistalta ruksivalla kuljettajalla on käytössään kaksi kappaletta 10,25-tuumaisia näyttöjä, joista toinen mittaristo ja toinen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö. Jälkimmäisen tukemiin järjestelmiin kuuluu Hyundain oman Bluelinkin lisäksi myös Android Auto ja Apple CarPlay.Itse digitaalimittaristosta löytyy digitaaliset, mutta perinteisiä analogisia matkivat, mittarit moottorin kierrosluvulle ja auton nopeudelle. Kierroslukumittarin punaraja liikkuu moottorin öljynlämmön ja vaihtamisavustimen mukaan.Kauppoihin uutuutta odotellaan keväälle 2021. Odottavan aika saattaa olla pitkä ja talvi synkkä, mutta tässä välissä saanemme kuitenkin hinnan selville. Sen jälkeen voi jo rikkoa säästöpossun.Kuvat ja lähde: HyundaiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.10.2024 Ajoneuvot Abarth 600e on skorpionimerkin historian tehokkain malli ja ensimmäinen crossover Euroopassa 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan – toimintamatkaa 700 kilometriä 27.10.2024 Ajoneuvot International Scout on automaailman seuraava henkisen paluun tekijä – tällä kertaa tosin Volkswagenin siiven alla 27.10.2024 Ajoneuvot Mini esitteli ensimmäiset täyssähköiset John Cooper Works -mallinsa – ja sitten uuden polttomoottorisen heti perään 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla 25.10.2024 Uutinen Audin kisällikonsepti: 25-vuotisjuhlamallin A2 24.10.2024 Uutinen Sähköinen Cadillac Lyriq ja autonäyttelyn huonoimmat takapenkit 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 30.10.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Capri – jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 29.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: mitä nykyautosta tuttuja varusteita puuttuu yli 30-vuotiaasta Mercedes-Benzistä? 28.10.2024 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 21: Miksi BMW R 1300 GS on maailman paras moottoripyörä? 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 26.10.2024 Lentokoneet 101-vuotias, maailman 5. vanhin lentoyhtiö lentää tänään viimeisen lentonsa - hyvästit Czech Airlinesille 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster