30.11.2019 Ajoneuvot Hyundai jatkaa kiusoittelua – milloin keskimoottoriohjuksesta saadaan tuotantoversio? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä WRC-auto, ärhäkämpi I30 N, driftauspakettiauto… Hyundain vauhtipäät ovat innostuneet kehittämään mitä erikoisempia prototyyppejä viime aikoina. Nyt on vuorossa tuorein keskimoottorihirmu RM19. Vauhti selvästi maistuu korealaisvalmistaja Hyundaille, todistaahan sen jo tänä vuonna vihdoin saavutettu rallin maailmanmestaruus ja valmistajan autojen käyttäminen pohjana muun muassa rallicross- ja TCR-autoille.Tuorein konsepti vauhdikkaiden prototyyppien sekaan on keskimoottorinen ja takavetoinen RM19. Auto jatkaa edellisten RM14, RM15 ja RM16 -mallien tarinaa. RM-mallien pohjana on käytetty Yhdysvalloissa myytävää Hyundai Velosteria, mutta rakennusprojektissa ei alkuperäisestä autosta paljoa ole jäljellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLeveämpi, tehokkaampi, nopeampiTuorein RM on vielä aiempia yksilöitä leveämpi ja urheilullisemman näköinen. Korisarjan kokonaisuuden kruunaa jyhkeät diffuusori ja siipi auton takaosassa, sekä 20-tuumaiset vanteet.Parin vuoden tauko edeltävään RM16-malliin on tuonut keskimoottoriautoon noin sata hevosvoimaa lisätehoa, eli nyt liikutaan 390 hevosvoiman turvin. Voima kehitetään TCR-luokan autoista tutulla kaksilitraisella nelisylinterisellä turbomoottorilla.Vajaan neljänsadan hevosvoiman turvin RM19 saavuttaa valmistajan mukaan sadan kilometrin tuntinopeuden alle neljässä sekunnissa. Vaihteisto on kuusiportainen sekventaali. Huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa.Keskimoottoria kansalleAutoblog.comin mukaan autossa ei tosin kannata keskittyä sen teknisiin tietoihin, vaan mahdolliseen tuotantoversioon. Hyundain neljäs versio keskimoottorisesta prototyypistä osoittaa, että jotain tämän tyyppistä on selvästi tarkoituksena vielä tuoda markkinoille.Hyundain varatoimitusjohtaja Thomas Schemeran mukaan valmistajan N-sporttimallistoa ei ole tarkoitus kehittää ainoastaan polttomoottoreiden varaan, vaan myös välittömän huippuväännön tarjoavaa sähkötekniikkaa on suunnitteilla. Riippumatta moottorin tyypistä, kukaan tuskin panisi pahakseen ajatusta uudesta keskimoottorisesta autoista markkinoilla, tai ehkä kilpa-autoilussakin? Suomalainen moottoriurheilukansa muistellee vieläkin lämmöllä Peugeot 205 T16:n ja Lancia Delta S4:n tapaisia keskimoottorikilpureita, ja onhan myöhemmin keskimoottoripainos nähty Renault Clio V6:nkin muodossa. Mikäli olet ostamassa urheilullista autoa, ei ostopäätöstä silti kannata tämän konseptin perusteella lykätä. Vaikka Hyundai joskus markkinoille toisikin RM-mallin tuotantoversion, ei se välttämättä Velosterin tapaan rantautuisi koskaan Eurooppaan.Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Hyundai, Autoblog Kuvat ja video: Hyundai Lue lisää: Hetkinen, mikä kumma on tämä driftaava pikkubussi? – ratakireä Hyundai iMax N Lisää maustetta: Hyundai i30 N Project C on viritetty erikoiserä Hyundai i30 N Project C – 50 kilogrammaa vähemmän on hiukan enemmän Lisää ännää – Hyundain sporttimallisto laajenee Veloster N:llä Koeajo: Hyundai i30 Fastback N Performance Pack – mikään ei muuttunut, ja hyvä niin Rallikyyditys: Hyundai i20 WRC Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti