30.11.2019 Ajoneuvot Hyundai jatkaa kiusoittelua – milloin keskimoottoriohjuksesta saadaan tuotantoversio? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä WRC-auto, ärhäkämpi I30 N, driftauspakettiauto… Hyundain vauhtipäät ovat innostuneet kehittämään mitä erikoisempia prototyyppejä viime aikoina. Nyt on vuorossa tuorein keskimoottorihirmu RM19. Vauhti selvästi maistuu korealaisvalmistaja Hyundaille, todistaahan sen jo tänä vuonna vihdoin saavutettu rallin maailmanmestaruus ja valmistajan autojen käyttäminen pohjana muun muassa rallicross- ja TCR-autoille.Tuorein konsepti vauhdikkaiden prototyyppien sekaan on keskimoottorinen ja takavetoinen RM19. Auto jatkaa edellisten RM14, RM15 ja RM16 -mallien tarinaa. RM-mallien pohjana on käytetty Yhdysvalloissa myytävää Hyundai Velosteria, mutta rakennusprojektissa ei alkuperäisestä autosta paljoa ole jäljellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLeveämpi, tehokkaampi, nopeampiTuorein RM on vielä aiempia yksilöitä leveämpi ja urheilullisemman näköinen. Korisarjan kokonaisuuden kruunaa jyhkeät diffuusori ja siipi auton takaosassa, sekä 20-tuumaiset vanteet.Parin vuoden tauko edeltävään RM16-malliin on tuonut keskimoottoriautoon noin sata hevosvoimaa lisätehoa, eli nyt liikutaan 390 hevosvoiman turvin. Voima kehitetään TCR-luokan autoista tutulla kaksilitraisella nelisylinterisellä turbomoottorilla.Vajaan neljänsadan hevosvoiman turvin RM19 saavuttaa valmistajan mukaan sadan kilometrin tuntinopeuden alle neljässä sekunnissa. Vaihteisto on kuusiportainen sekventaali. Huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa.Keskimoottoria kansalleAutoblog.comin mukaan autossa ei tosin kannata keskittyä sen teknisiin tietoihin, vaan mahdolliseen tuotantoversioon. Hyundain neljäs versio keskimoottorisesta prototyypistä osoittaa, että jotain tämän tyyppistä on selvästi tarkoituksena vielä tuoda markkinoille.Hyundain varatoimitusjohtaja Thomas Schemeran mukaan valmistajan N-sporttimallistoa ei ole tarkoitus kehittää ainoastaan polttomoottoreiden varaan, vaan myös välittömän huippuväännön tarjoavaa sähkötekniikkaa on suunnitteilla. Riippumatta moottorin tyypistä, kukaan tuskin panisi pahakseen ajatusta uudesta keskimoottorisesta autoista markkinoilla, tai ehkä kilpa-autoilussakin? Suomalainen moottoriurheilukansa muistellee vieläkin lämmöllä Peugeot 205 T16:n ja Lancia Delta S4:n tapaisia keskimoottorikilpureita, ja onhan myöhemmin keskimoottoripainos nähty Renault Clio V6:nkin muodossa. Mikäli olet ostamassa urheilullista autoa, ei ostopäätöstä silti kannata tämän konseptin perusteella lykätä. Vaikka Hyundai joskus markkinoille toisikin RM-mallin tuotantoversion, ei se välttämättä Velosterin tapaan rantautuisi koskaan Eurooppaan.Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Hyundai, Autoblog Kuvat ja video: Hyundai Lue lisää: Hetkinen, mikä kumma on tämä driftaava pikkubussi? – ratakireä Hyundai iMax N Lisää maustetta: Hyundai i30 N Project C on viritetty erikoiserä Hyundai i30 N Project C – 50 kilogrammaa vähemmän on hiukan enemmän Lisää ännää – Hyundain sporttimallisto laajenee Veloster N:llä Koeajo: Hyundai i30 Fastback N Performance Pack – mikään ei muuttunut, ja hyvä niin Rallikyyditys: Hyundai i20 WRC Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen