Ajoneuvot | 24.10.2019

Hetkinen, mikä kumma on tämä driftaava pikkubussi? – ratakireä Hyundai iMax N

Näytösmielessä tulee tehtyä kaikenlaista, esimerkiksi viritettyä pikkubussista elämysajoneuvo.

Jaa artikkeli

Hyundai kertoo austaralialaisten tuotekehitysosastonsa heittäytyneen lystinpitoon, jonka seurauksena arkinen ahertaja ja lähinnä kahdeksanpaikkaisena henkillönkuljetusjuhtana tunnettu iMax N muuttui joksikin ihan muuksi.

Lisänimi “Drift Bus” paljastaa jokseenkin tyystin, mistä on tällä kertaa kyse.

iMax N ei ole tuotantomalli, ei myöskään katulaillinen auto. Mutta se on paljon muuta.

Vakiokuntoinen iMax lähetettiin N-pajalle, jossa siihen pumpattiin lisää puhtia. 2,5-litrainen CRDi-dieselmoottori vaihtui 3,5-litraiseen tuplaturbottuun V6-voimanlähteeseen, joka tarjoaa kuljettajan käskytettäväksi 300 kW:n tehon ja 555 Nm:n väännön. Tarkoituksena oli varmistua siitä, että kumi palaa kuormattunakin, näytösautosta kun kerran on kyse.

Hyundai iMax N “Drift Bus”

Tuplaputkistolla varmistettiin, että iMax N:n äänimaailma on linjassa sen ulkomuodon kanssa. Vaihteisto on Hyundain omaa tuotantoa oleva, kahdeksanportainen automaatti. Corner Carving -tasauspyörästön luvataan siirtävän voiman vetäville takapyörille.

Alustaan on asennettu sähköisesti säädettävät iskunvaimentimet, ja jarruille on annettu N-tyylin vaatima käsittely.

i30 N -mallista napatut 19-tuumaiset kevytmetallivanteet on varustettu suorituskyvyn vaatimilla renkailla – niihin ei kuitenkaan sovi kiintyä liikaa, sillä “Drift Bus” syö valmistajansa mukaan kumia ”ahmatin lailla”.

Käsiteltävyyden ja kaarrekäytöksen optimoimiseksi iMax N:n painojakauma akseleiden kesken on täydellä kuormalla tasan 50:50.

Auton sisätilojakaan ei ole jätetty huomioimatta. N-tyyppiset etuistuimet ja ohjauspyörä muistuttavat millaisessa laitteessa istutaan, ja myös keski- sekä takarivin istuimet on personoitu auton sävyihin sopivalla nahalla.

Tavaratilaa kerrotaan olevan muutoksista huolimatta käytettävissä 842 litraa. Driftingin saralla sen käyttökelpoisuudesta voitanee olla montaa mieltä.

Hyundai iMax N “Drift Bus”

Kaiken takana on saksalainen

Idea “Drift Bus” -muutostyöhön syntyi Saksassa, kuinka ollakaan. Hyundain vitsikkäät saksalaiset virkaveljet nimittäin julkaivat sosiaalisessa mediassa aprillipilana H-1-mallista käsitellyn kuvan. Kuvassa H-1 oli muokattu N-versioksi. Euroopan ulkopuolella H1-mallia myydään nimellä iMax. Humoristit saattoivat yllättyä vakavahenkisten australialaisten vääntäessä vitsistä totta.

Toisin kuin aiemmat vastaavanlaiset toteutukset, kuten esimerkiksi Ford Transit Supervan ja Renault Espace F1, Hyundain iMax N “Drift Bus” tarjoaa rajun virityksen jälkeenkin kaikki normaalisti autoon kuuluvat kahdeksan istumapaikkaa. Hauskuuskerroin on siis huipussaan sekä kuljettajalle että enimmillään seitsemälle vauhdinnälkäiselle kaverille.

Hyundai Australian tuotekehitystiimin luomus esiteltiin yleisölle 2019 World Time Attack Challenge -kisassa Sydneyn Motor Sport Parkissa.

Näistä eväistä syntyi Hyundai iMax N “Drift Bus”

Hyundai iMax N “Drift Bus”

Voimalinja ja alusta:
3,5-litrainen V6-tuplaturbo, yli 300 kW ja 555 Nm
Kahdeksanportainen automaattivaihteisto
Takaveto
Corner Craving -tasauspyörästö
Sähköisesti säädettävä jousitus
N Performance -jarrut
Suorituskyvyn mukainen rengastus
Tuplapakoputket
Kiihtyvyys 0-100 km/h alle 5,0 s
Painonjakauma 50:50 (kahdeksan ihmisen kuormalla)

Ulkoiset varusteet:
19-tuumaiset kevytmetallivanteet (i30 N -mallista)
Mittatilaustyönä tehty ilmanohjainsarja
Etuspoileri
Helmasarja
Takadiffuusori ja -puskuri
Takaspoileri lisäjarruvalolla
N Performance Blue -koriväri

Sisäiset varusteet:
N-ohjauspyörä
N-urheiluetuistuimet nahkaverhoilulla
Etuistuinten 12-suuntainen sähkösäätö
Keski- ja takaistuinrivi verhoiltu N-tyylin mukaan nahalla
Musta kattoverhoilu
Tavaratila 842 l (VDA)

Lähde ja kuvat: Hyundai

Jaa artikkeli

Keskustelu