24.10.2019 Ajoneuvot Hetkinen, mikä kumma on tämä driftaava pikkubussi? – ratakireä Hyundai iMax N Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näytösmielessä tulee tehtyä kaikenlaista, esimerkiksi viritettyä pikkubussista elämysajoneuvo. Hyundai kertoo austaralialaisten tuotekehitysosastonsa heittäytyneen lystinpitoon, jonka seurauksena arkinen ahertaja ja lähinnä kahdeksanpaikkaisena henkillönkuljetusjuhtana tunnettu iMax N muuttui joksikin ihan muuksi.Lisänimi “Drift Bus” paljastaa jokseenkin tyystin, mistä on tällä kertaa kyse.iMax N ei ole tuotantomalli, ei myöskään katulaillinen auto. Mutta se on paljon muuta.Vakiokuntoinen iMax lähetettiin N-pajalle, jossa siihen pumpattiin lisää puhtia. 2,5-litrainen CRDi-dieselmoottori vaihtui 3,5-litraiseen tuplaturbottuun V6-voimanlähteeseen, joka tarjoaa kuljettajan käskytettäväksi 300 kW:n tehon ja 555 Nm:n väännön. Tarkoituksena oli varmistua siitä, että kumi palaa kuormattunakin, näytösautosta kun kerran on kyse.Tuplaputkistolla varmistettiin, että iMax N:n äänimaailma on linjassa sen ulkomuodon kanssa. Vaihteisto on Hyundain omaa tuotantoa oleva, kahdeksanportainen automaatti. Corner Carving -tasauspyörästön luvataan siirtävän voiman vetäville takapyörille.Alustaan on asennettu sähköisesti säädettävät iskunvaimentimet, ja jarruille on annettu N-tyylin vaatima käsittely.i30 N -mallista napatut 19-tuumaiset kevytmetallivanteet on varustettu suorituskyvyn vaatimilla renkailla - niihin ei kuitenkaan sovi kiintyä liikaa, sillä “Drift Bus” syö valmistajansa mukaan kumia "ahmatin lailla". Käsiteltävyyden ja kaarrekäytöksen optimoimiseksi iMax N:n painojakauma akseleiden kesken on täydellä kuormalla tasan 50:50.Auton sisätilojakaan ei ole jätetty huomioimatta. N-tyyppiset etuistuimet ja ohjauspyörä muistuttavat millaisessa laitteessa istutaan, ja myös keski- sekä takarivin istuimet on personoitu auton sävyihin sopivalla nahalla.Tavaratilaa kerrotaan olevan muutoksista huolimatta käytettävissä 842 litraa. Driftingin saralla sen käyttökelpoisuudesta voitanee olla montaa mieltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaiken takana on saksalainenIdea “Drift Bus” -muutostyöhön syntyi Saksassa, kuinka ollakaan. Hyundain vitsikkäät saksalaiset virkaveljet nimittäin julkaivat sosiaalisessa mediassa aprillipilana H-1-mallista käsitellyn kuvan. Kuvassa H-1 oli muokattu N-versioksi. Euroopan ulkopuolella H1-mallia myydään nimellä iMax. Humoristit saattoivat yllättyä vakavahenkisten australialaisten vääntäessä vitsistä totta.Toisin kuin aiemmat vastaavanlaiset toteutukset, kuten esimerkiksi Ford Transit Supervan ja Renault Espace F1, Hyundain iMax N “Drift Bus” tarjoaa rajun virityksen jälkeenkin kaikki normaalisti autoon kuuluvat kahdeksan istumapaikkaa. Hauskuuskerroin on siis huipussaan sekä kuljettajalle että enimmillään seitsemälle vauhdinnälkäiselle kaverille.Hyundai Australian tuotekehitystiimin luomus esiteltiin yleisölle 2019 World Time Attack Challenge -kisassa Sydneyn Motor Sport Parkissa. Näistä eväistä syntyi Hyundai iMax N “Drift Bus" Voimalinja ja alusta: 3,5-litrainen V6-tuplaturbo, yli 300 kW ja 555 Nm Kahdeksanportainen automaattivaihteisto Takaveto Corner Craving -tasauspyörästö Sähköisesti säädettävä jousitus N Performance -jarrut Suorituskyvyn mukainen rengastus Tuplapakoputket Kiihtyvyys 0-100 km/h alle 5,0 s Painonjakauma 50:50 (kahdeksan ihmisen kuormalla) Ulkoiset varusteet: 19-tuumaiset kevytmetallivanteet (i30 N -mallista) Mittatilaustyönä tehty ilmanohjainsarja Etuspoileri Helmasarja Takadiffuusori ja -puskuri Takaspoileri lisäjarruvalolla N Performance Blue -koriväri Sisäiset varusteet: N-ohjauspyörä N-urheiluetuistuimet nahkaverhoilulla Etuistuinten 12-suuntainen sähkösäätö Keski- ja takaistuinrivi verhoiltu N-tyylin mukaan nahalla Musta kattoverhoilu Tavaratila 842 l (VDA) Lähde ja kuvat: Hyundai Lue lisää Kaikki artikkelit 19.2.2025 Uutinen Yksi maailman tunnetuimmista ja plagioiduimmasta tavaramerkeistä syntyi 100 vuotta sitten 19.2.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq on rantautumassa Suomeen, selkeänä tähtäimenään ensirekisteröintitilaston kärkikymmenikkö 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää”