30.11.2019 Ajoneuvot Hyundai jatkaa kiusoittelua – milloin keskimoottoriohjuksesta saadaan tuotantoversio? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä WRC-auto, ärhäkämpi I30 N, driftauspakettiauto… Hyundain vauhtipäät ovat innostuneet kehittämään mitä erikoisempia prototyyppejä viime aikoina. Nyt on vuorossa tuorein keskimoottorihirmu RM19. Vauhti selvästi maistuu korealaisvalmistaja Hyundaille, todistaahan sen jo tänä vuonna vihdoin saavutettu rallin maailmanmestaruus ja valmistajan autojen käyttäminen pohjana muun muassa rallicross- ja TCR-autoille.Tuorein konsepti vauhdikkaiden prototyyppien sekaan on keskimoottorinen ja takavetoinen RM19. Auto jatkaa edellisten RM14, RM15 ja RM16 -mallien tarinaa. RM-mallien pohjana on käytetty Yhdysvalloissa myytävää Hyundai Velosteria, mutta rakennusprojektissa ei alkuperäisestä autosta paljoa ole jäljellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLeveämpi, tehokkaampi, nopeampiTuorein RM on vielä aiempia yksilöitä leveämpi ja urheilullisemman näköinen. Korisarjan kokonaisuuden kruunaa jyhkeät diffuusori ja siipi auton takaosassa, sekä 20-tuumaiset vanteet.Parin vuoden tauko edeltävään RM16-malliin on tuonut keskimoottoriautoon noin sata hevosvoimaa lisätehoa, eli nyt liikutaan 390 hevosvoiman turvin. Voima kehitetään TCR-luokan autoista tutulla kaksilitraisella nelisylinterisellä turbomoottorilla.Vajaan neljänsadan hevosvoiman turvin RM19 saavuttaa valmistajan mukaan sadan kilometrin tuntinopeuden alle neljässä sekunnissa. Vaihteisto on kuusiportainen sekventaali. Huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa.Keskimoottoria kansalleAutoblog.comin mukaan autossa ei tosin kannata keskittyä sen teknisiin tietoihin, vaan mahdolliseen tuotantoversioon. Hyundain neljäs versio keskimoottorisesta prototyypistä osoittaa, että jotain tämän tyyppistä on selvästi tarkoituksena vielä tuoda markkinoille.Hyundain varatoimitusjohtaja Thomas Schemeran mukaan valmistajan N-sporttimallistoa ei ole tarkoitus kehittää ainoastaan polttomoottoreiden varaan, vaan myös välittömän huippuväännön tarjoavaa sähkötekniikkaa on suunnitteilla. Riippumatta moottorin tyypistä, kukaan tuskin panisi pahakseen ajatusta uudesta keskimoottorisesta autoista markkinoilla, tai ehkä kilpa-autoilussakin? Suomalainen moottoriurheilukansa muistellee vieläkin lämmöllä Peugeot 205 T16:n ja Lancia Delta S4:n tapaisia keskimoottorikilpureita, ja onhan myöhemmin keskimoottoripainos nähty Renault Clio V6:nkin muodossa. Mikäli olet ostamassa urheilullista autoa, ei ostopäätöstä silti kannata tämän konseptin perusteella lykätä. Vaikka Hyundai joskus markkinoille toisikin RM-mallin tuotantoversion, ei se välttämättä Velosterin tapaan rantautuisi koskaan Eurooppaan.Teksti: Eetu Kokkonen Lähteet: Hyundai, Autoblog Kuvat ja video: Hyundai Lue lisää: Hetkinen, mikä kumma on tämä driftaava pikkubussi? – ratakireä Hyundai iMax N Lisää maustetta: Hyundai i30 N Project C on viritetty erikoiserä Hyundai i30 N Project C – 50 kilogrammaa vähemmän on hiukan enemmän Lisää ännää – Hyundain sporttimallisto laajenee Veloster N:llä Koeajo: Hyundai i30 Fastback N Performance Pack – mikään ei muuttunut, ja hyvä niin Rallikyyditys: Hyundai i20 WRC Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta