4.8.2022 Ajoneuvot Hyundain rallipomo: ”WRC-autojen hybriditekniikka on lisännyt polttoaineenkulutusta” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallin MM-sarja koki kaudelle 2022 yhden suurimmista uudistuksistaan vuosikymmeniin, kun WRC-autot saivat sisuksiinsa sähkömoottorin. Hybriditekniikka ei ole saanut kovin positiivista vastaanottoa. Suomen MM-ralli on juuri starttaamassa ensimmäiseen ajopäiväänsä. Seison Hyundain tehdastallin huoltopilttuussa, jonka tunnelma on odottava ja positiivisen toiveikas. Takana on juuri ajettu Shakedown-erikoiskoe, jossa kuljettajat ovat päässee virallisesti testaamaan sitä, kuinka kalusto toimii Suomen soraränneissä.Harjoituserikoiskokeella kellotetaan aikoja, mutta niillä ei ole vaikutusta Secto Rally Finlandin tuloksiin. Nopeimman ajan testi-EK:lla on juuri kellottanut Kalle Rovanperä. Hyundain pilttuuseen lipuva Thierry Neuville ajoi yhdeksänneksi nopeimman ajan.Belgialaisen testipätkä ei kaikesta päätellen ole sujunut toiveiden mukaan, sillä oransseihin silmälaseihin luottava kuljettaja vaikuttaa vakavalta ja mietteliäältä. Maailmanmestaruustaistelussa kakkossijalla ajava Neuville on 83 pistettä perässä sarjaa johtavaa Kalle Rovanperää ja ero uhkaa kasvaa saavuttamattomaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRally1 kulkee myös sähkölläTälle kaudelle rallin kuninkuusluokka WRC on saanut massiivisen päivityksen. Rally1 -luokan autot ovat tätä nykyä hybriditekniikalla varustettuja. Autossa on bensiinimoottorin lisäksi sähkömoottori, jolla voidaan ajaa parikymmentä kilometriä pelkällä sähköllä.– Uudessa autossa ei ole ainoatakaan yhteistä osaa edeltäjämallin kanssa, veistelee Hyundain moottoreista vastaava johtaja Julien Moncet.Uuden auton kehittäminen ei ole ollut halpaa, sillä yhden Rally1 -auton rakentaminen maksaa noin 1,3 miljoonaa euroa. Vielä viime kaudella Hyundai i20:een pohjautuvan auton valmistuskustannukset olivat noin 400 000 euroa pienemmät.Kehitystyö perinteisestä polttomoottorista hybridiin ei ole sujunut ongelmitta. Autojen ajettavuus ei ole varsinaisesti saanut suitsutusta osakseen ja voimalinjan sähköistys ei ole aina toiminut moitteetta.Ajatus hybriditekniikan taustalla on luonnollisesti laskea polttoainekustannuksia ja pienentää ympäristön kuormitusta. Ralli ja moottoriurheilu yleensä on voimakkaassa paineessa, sillä autoilun päästöt ovat olleet jo muutaman vuoden päästökeskustelun ytimessä.Ratkaisu julkiseen paineeseen saattaisi olla sähkötekniikka, jolla paikalliset päästöt saataisiin kuriin. Niihin on puututtu jo hybridivaiheessa, sillä Secto Rally Finlandin varikkoalueella ralliautot saavat ajaa vain sähköllä.Sähköä kehiin ja kulutus ylösHybriditekniikan alkuperäinen idea on siis pienentää kulutusta ja fossiilisista polttoaineista aiheutuvia päästöjä. Toive ja nykytilanne kuitenkin poikkeavat toisistaan pahasti.– Hybriditekniikka on itse asiassa nostanut autojen kulutusta viime kauteen verrattuna.Yksi syy lisääntyneeseen polttoaineenkulutukseen on tekniikan tuoma lisäpaino. Sähkömoottori ja akku painavat yhteensä 85 kiloa, mikä on muuten kevyessä autossa merkittävä lisälasti. Hybridi vaikuttaa myös kulkupuoleen negatiiviesti, sillä useassa tapauksessa hybriditekniikan rikkoutumien on parantanut erikoiskokeiden aikoja.– Järjestelmä ei tietenkään ole vielä täydellinen, Moncet virnistää.Tällä hetkellä parempi reitti päästöjen pienentämiseen näyttäisi olevan WRC2-luokassa käytössä oleva synteettinen bensiini, jonka päästöt ovat marginaaliset verrattuna perinteiseen. Nollabensaksi kutsuttu polttoneste näyttäisi toimivan autoissa ilman ongelmia.Teksti ja kuvat: Tuomas RajalaLisää aiheestaReittiopas esittelee rallin kaikki erikoiskokeet – Secto Rally Finland 2022 Jos Kalle Rovanperää väsyttää, saattaa kartanlukija Jonne Halttunen hypätä rattiinMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 4.4.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 koki varhaisen faceliftin – tulevaisuuden kojelaudassa on näköjään nykyistä enemmän nappeja 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat - ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Laivat Tallinkilta odottamattoman nopea muuvi: Star I myytiin pois vain kahden kuukauden komennuksen jälkeen - ajaa huomenna viimeisen vuoronsa Tallinkille 11.4.2025 Laivat Baltic Princess palasi liikenteeseen – olimme mukana risteilyllä 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 6.4.2025 Kuluttajat Škodan kaksoismassavauhtipyörä hajosi vuosia autokaupan jälkeen – myyjälle lasku, voimansiirron pitää kestää enemmän 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat - ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen