4.8.2022 Ajoneuvot Hyundain rallipomo: ”WRC-autojen hybriditekniikka on lisännyt polttoaineenkulutusta” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallin MM-sarja koki kaudelle 2022 yhden suurimmista uudistuksistaan vuosikymmeniin, kun WRC-autot saivat sisuksiinsa sähkömoottorin. Hybriditekniikka ei ole saanut kovin positiivista vastaanottoa. Suomen MM-ralli on juuri starttaamassa ensimmäiseen ajopäiväänsä. Seison Hyundain tehdastallin huoltopilttuussa, jonka tunnelma on odottava ja positiivisen toiveikas. Takana on juuri ajettu Shakedown-erikoiskoe, jossa kuljettajat ovat päässee virallisesti testaamaan sitä, kuinka kalusto toimii Suomen soraränneissä.Harjoituserikoiskokeella kellotetaan aikoja, mutta niillä ei ole vaikutusta Secto Rally Finlandin tuloksiin. Nopeimman ajan testi-EK:lla on juuri kellottanut Kalle Rovanperä. Hyundain pilttuuseen lipuva Thierry Neuville ajoi yhdeksänneksi nopeimman ajan.Belgialaisen testipätkä ei kaikesta päätellen ole sujunut toiveiden mukaan, sillä oransseihin silmälaseihin luottava kuljettaja vaikuttaa vakavalta ja mietteliäältä. Maailmanmestaruustaistelussa kakkossijalla ajava Neuville on 83 pistettä perässä sarjaa johtavaa Kalle Rovanperää ja ero uhkaa kasvaa saavuttamattomaksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRally1 kulkee myös sähkölläTälle kaudelle rallin kuninkuusluokka WRC on saanut massiivisen päivityksen. Rally1 -luokan autot ovat tätä nykyä hybriditekniikalla varustettuja. Autossa on bensiinimoottorin lisäksi sähkömoottori, jolla voidaan ajaa parikymmentä kilometriä pelkällä sähköllä.– Uudessa autossa ei ole ainoatakaan yhteistä osaa edeltäjämallin kanssa, veistelee Hyundain moottoreista vastaava johtaja Julien Moncet.Uuden auton kehittäminen ei ole ollut halpaa, sillä yhden Rally1 -auton rakentaminen maksaa noin 1,3 miljoonaa euroa. Vielä viime kaudella Hyundai i20:een pohjautuvan auton valmistuskustannukset olivat noin 400 000 euroa pienemmät.Kehitystyö perinteisestä polttomoottorista hybridiin ei ole sujunut ongelmitta. Autojen ajettavuus ei ole varsinaisesti saanut suitsutusta osakseen ja voimalinjan sähköistys ei ole aina toiminut moitteetta.Ajatus hybriditekniikan taustalla on luonnollisesti laskea polttoainekustannuksia ja pienentää ympäristön kuormitusta. Ralli ja moottoriurheilu yleensä on voimakkaassa paineessa, sillä autoilun päästöt ovat olleet jo muutaman vuoden päästökeskustelun ytimessä.Ratkaisu julkiseen paineeseen saattaisi olla sähkötekniikka, jolla paikalliset päästöt saataisiin kuriin. Niihin on puututtu jo hybridivaiheessa, sillä Secto Rally Finlandin varikkoalueella ralliautot saavat ajaa vain sähköllä.Sähköä kehiin ja kulutus ylösHybriditekniikan alkuperäinen idea on siis pienentää kulutusta ja fossiilisista polttoaineista aiheutuvia päästöjä. Toive ja nykytilanne kuitenkin poikkeavat toisistaan pahasti.– Hybriditekniikka on itse asiassa nostanut autojen kulutusta viime kauteen verrattuna.Yksi syy lisääntyneeseen polttoaineenkulutukseen on tekniikan tuoma lisäpaino. Sähkömoottori ja akku painavat yhteensä 85 kiloa, mikä on muuten kevyessä autossa merkittävä lisälasti. Hybridi vaikuttaa myös kulkupuoleen negatiiviesti, sillä useassa tapauksessa hybriditekniikan rikkoutumien on parantanut erikoiskokeiden aikoja.– Järjestelmä ei tietenkään ole vielä täydellinen, Moncet virnistää.Tällä hetkellä parempi reitti päästöjen pienentämiseen näyttäisi olevan WRC2-luokassa käytössä oleva synteettinen bensiini, jonka päästöt ovat marginaaliset verrattuna perinteiseen. Nollabensaksi kutsuttu polttoneste näyttäisi toimivan autoissa ilman ongelmia.Teksti ja kuvat: Tuomas RajalaLisää aiheestaReittiopas esittelee rallin kaikki erikoiskokeet – Secto Rally Finland 2022 Jos Kalle Rovanperää väsyttää, saattaa kartanlukija Jonne Halttunen hypätä rattiinMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous