31.3.2023 Ajoneuvot Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul lataa selvät sävelet rallin tulevaisuudesta: ”Sarjan arvoa on lisättävä” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundain MM-rallitiimin uusi tallipäällikkö Cyril Abiteboul muodosti nopeasti oman käsityksensä lajin tilasta. Vasta kaksi kuukautta virassaan toiminut ranskalainen Cyril Abiteboul on ottanut pestinsä haltuun pika-aikataululla. Käytettyyn aikaan nähden Abiteboul on päässyt sisään virkaansa erinomaisen hyvin. Ainakin miehen käsitys lajin nykytilasta on selkeä.Leijonanosan työurastaan Abiteboul on työskennellyt formula ykkösissä, vastaten myös jonkin verran Renaultin rallitoiminnasta asiakaspuolella.- Ei näitä lajeja kannata juuri vertailla. Tämä on minulle uusi työ, eri laji, joten nöyränä suhtaudun tähän. En unohda menneisyyttäni, joten toivottavasti voin tuoda jotain siitä myös tänne. Formula ykköset ovat nykyisin hyvä paikka, vaikka laji oli kuolla viisi, kymmenen vuotta sitten. Koetan tehdä mikromanageerausta myös tässä tehtävässäni ja tehdä tästä hieno tarina kerrottavaksi. Enemmän juuri sitä voita sunnuntaina, myy maanantaina -kaltaista toimintatapaa ja inspiraatiota formuloista, Abiteboul kertoo.Autotehtaiden vähyys on ollut jo vuosien ajan rallin murheenkryyni. Lajin vetovoima autonvalmistajien silmissä on hiipunut, eikä edes orastavaa kiinnostusta ole havaittavissa, vaikka maailmassa on yli 60 potentiaalista autonvalmistajaa, joille rallin uskoisi olevan oiva markkina-alusta.Abiteboul tekisi ihannetilanteessa selkeän toimintasuunnitelman, jossa WRC ei olisi brändinä itsetarkoitus, vaan lajin ydin olisi yhä samoilla kannattimilla kuin ennenkin, aikana, jolloin mentiin autokauppa edellä.- Mukana on nyt kaksi tai kolme autonvalmistajaa, se on fakta. Autoteollisuus kohtaa epävarmuutta ja samalla sitä kohtaa myös moottoriurheilu. Formulat ovat brändi, rallissa myydään tuotetta. Et osta formula ykköstä itsellesi, sillä edes Ferrari ei myy yksipaikkaisia autoja. Rallin MM-sarjan pitää olla promoamista autoille, joita voi ostaa kaupasta. Se on erilainen haaste, mutta todella mielenkiintoinen. Jos asiat menevät oikein, puhutaan tuotteesta, ei brändistä.Cyril Abiteboul toimii nykyään Esapekka Lapin tallipäällikkönä Hyundailla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKustannukset sivuseikkaRallissa on puhuttu iät ja ajat lajin korkeista kustannuksista perustelematta asiaa mitenkään. Pelkkää numeroa tärkeämpi on luonnollisesti seikka, mitä sijoituksella saa. Oleellisempaa on Abiteboulin mielestä miettiä, mitkä ovat 50 miljoonan euron rallisatsauksen vaihtoehtoiskustannukset.- Siinä on pari seikkaa, kustannus ja arvo. Minun mielipiteeni on se, että ralli on liian kallista siihen nähden, mitä siitä saa takaisin. Mikäli kehitämme arvoa, kustannukset tuntuvat siedettäviltä. Kustannukset eivät ole pääongelma, painottaa Abiteboul.Hypnoottinen höpinä rahasta saa Abiteboulin ärsyyntymään. Miehen näkemykseen on helppo yhtyä, sillä jos autotehtailla olisi pulaa rahasta, tai he haluaisivat muusta syystä päästä mahdollisimman halvalla, laskisivat he todennäköisesti mäkeä pahvilaatikossa istuen.Näin ei kuitenkaan ole asia, vaan rallista autonvalmistajat hakevat myynnin kasvattamisen lisäksi tunnettuutta ja positiivista imagoa. Kaikelle on hintansa, mutta pelkkää hintalappua tuijottaen mennään metsään.- Kun ei luota itseensä, keskittyy kustannuksiin ja niiden madaltamiseen. Formulat ovat keskittyneet arvoon ja muuttaneet tuotettaan. Siinä tilanteessa pitää uskoa asiaansa ja investoida. Siinä tilanteessa päätökset käytettävästä teknologiasta tulevat luonnostaan. Puhutaan enemmän arvosta ja vähemmän kustannuksista.Hyundai Motor Group operoi 224 miljardin taalan vuosittaisella liikevaihdolla. Koko markkinointibudjetti lasketaan sekin varmuudella sadoissa miljoonissa, josta ralliin kuluu vain murusia.- En tiedä lukua, mutta todella pieni osuus se joka tapauksessa on. Hyundailla on kyllä varaa olla mukana rallin MM-sarjassa, siitä ei ole kyse, vaan siitä, mitä laji antaa Hyundaille. Se vastaavasti tuo meidät takaisin kysymykseen lajin arvosta.Rallin tyhjää täynnä olevat väliajat ovat huoltoparkissa puuduttavaa odottelua. Abiteboul haluaa kuitenkin vierailla erikoiskokeilla ja nähdä tapahtumat livenä, sen sijaan, että seuraisi kaikkea vain näytöltään.- Perjantaina, kun autot lähtevät huollosta, ne ovat koko päivän reitillä. Se tekee lajista hienoa, mutta promoottorille haastavaa. Nykyisin lähetetään droneja joka paikkaan, joten WRC voisi olla tässä myös näyteikkunana uusille teknologioille. Sitä haluaisin nähdä enemmän.Ajetaanko jatkossakin hybrideillä vai vaihtoehtoisilla polttoaineilla, on Abiteboulin mielestä vain yksi osa laajaa kokonaisuutta. Muuttuvia tekijöitä on rutkasti enemmän, joten on relevanttia keskittyä kokonaisuuteen yhden osatekijän sijaan.- Ei pidä keskittyä liikaa siihen, vaikka se onkin tärkeä kysymys. Se ei kuitenkaan merkitse kaikkea, sillä yhtä lailla kalenteri ja formaatti ovat tärkeitä asioita. Pitää saada lisää faneja ja autonvalmistajia sekä nuoria kuljettajia ja yhteistyökumppaneita. Kaikki huomio ei saa mennä tekniikkaan, painottaa Abiteboul.Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Moottorin arkistoLisää aiheestaEsapekka Lappi testaa Hyundain Rally1-autoa Suomessa! – Katso video Lappi teki elämänsä diilin – Sopimus Hyundain kanssa on pääsylippu tähtiin Hyundain rallipomo: ”WRC-autojen hybriditekniikka on lisännyt polttoaineenkulutusta” Rallin MM-sarja: Maineikas brittitiimi yhä toipumisvaiheessa: ”Olen liian vanha tällaiseen” Rallin MM-sarja: tehdastiimit ja yksityistiimit – kahden kerroksen väkeä Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä - syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa