31.3.2023

Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul lataa selvät sävelet rallin tulevaisuudesta: ”Sarjan arvoa on lisättävä”

Hyundain MM-rallitiimin uusi tallipäällikkö Cyril Abiteboul muodosti nopeasti oman käsityksensä lajin tilasta.

Vasta kaksi kuukautta virassaan toiminut ranskalainen Cyril Abiteboul on ottanut pestinsä haltuun pika-aikataululla. Käytettyyn aikaan nähden Abiteboul on päässyt sisään virkaansa erinomaisen hyvin. Ainakin miehen käsitys lajin nykytilasta on selkeä.

Leijonanosan työurastaan Abiteboul on työskennellyt formula ykkösissä, vastaten myös jonkin verran Renaultin rallitoiminnasta asiakaspuolella.

- Ei näitä lajeja kannata juuri vertailla. Tämä on minulle uusi työ, eri laji, joten nöyränä suhtaudun tähän. En unohda menneisyyttäni, joten toivottavasti voin tuoda jotain siitä myös tänne. Formula ykköset ovat nykyisin hyvä paikka, vaikka laji oli kuolla viisi, kymmenen vuotta sitten. Koetan tehdä mikromanageerausta myös tässä tehtävässäni ja tehdä tästä hieno tarina kerrottavaksi. Enemmän juuri sitä voita sunnuntaina, myy maanantaina -kaltaista toimintatapaa ja inspiraatiota formuloista, Abiteboul kertoo.

Autotehtaiden vähyys on ollut jo vuosien ajan rallin murheenkryyni. Lajin vetovoima autonvalmistajien silmissä on hiipunut, eikä edes orastavaa kiinnostusta ole havaittavissa, vaikka maailmassa on yli 60 potentiaalista autonvalmistajaa, joille rallin uskoisi olevan oiva markkina-alusta.

Abiteboul tekisi ihannetilanteessa selkeän toimintasuunnitelman, jossa WRC ei olisi brändinä itsetarkoitus, vaan lajin ydin olisi yhä samoilla kannattimilla kuin ennenkin, aikana, jolloin mentiin autokauppa edellä.

- Mukana on nyt kaksi tai kolme autonvalmistajaa, se on fakta. Autoteollisuus kohtaa epävarmuutta ja samalla sitä kohtaa myös moottoriurheilu. Formulat ovat brändi, rallissa myydään tuotetta. Et osta formula ykköstä itsellesi, sillä edes Ferrari ei myy yksipaikkaisia autoja. Rallin MM-sarjan pitää olla promoamista autoille, joita voi ostaa kaupasta. Se on erilainen haaste, mutta todella mielenkiintoinen. Jos asiat menevät oikein, puhutaan tuotteesta, ei brändistä.

Cyril Abiteboul toimii nykyään Esapekka Lapin tallipäällikkönä Hyundailla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kustannukset sivuseikka

Rallissa on puhuttu iät ja ajat lajin korkeista kustannuksista perustelematta asiaa mitenkään. Pelkkää numeroa tärkeämpi on luonnollisesti seikka, mitä sijoituksella saa. Oleellisempaa on Abiteboulin mielestä miettiä, mitkä ovat 50 miljoonan euron rallisatsauksen vaihtoehtoiskustannukset.

- Siinä on pari seikkaa, kustannus ja arvo. Minun mielipiteeni on se, että ralli on liian kallista siihen nähden, mitä siitä saa takaisin. Mikäli kehitämme arvoa, kustannukset tuntuvat siedettäviltä. Kustannukset eivät ole pääongelma, painottaa Abiteboul.

Hypnoottinen höpinä rahasta saa Abiteboulin ärsyyntymään. Miehen näkemykseen on helppo yhtyä, sillä jos autotehtailla olisi pulaa rahasta, tai he haluaisivat muusta syystä päästä mahdollisimman halvalla, laskisivat he todennäköisesti mäkeä pahvilaatikossa istuen.

Näin ei kuitenkaan ole asia, vaan rallista autonvalmistajat hakevat myynnin kasvattamisen lisäksi tunnettuutta ja positiivista imagoa. Kaikelle on hintansa, mutta pelkkää hintalappua tuijottaen mennään metsään.

- Kun ei luota itseensä, keskittyy kustannuksiin ja niiden madaltamiseen. Formulat ovat keskittyneet arvoon ja muuttaneet tuotettaan. Siinä tilanteessa pitää uskoa asiaansa ja investoida. Siinä tilanteessa päätökset käytettävästä teknologiasta tulevat luonnostaan. Puhutaan enemmän arvosta ja vähemmän kustannuksista.

Hyundai Motor Group operoi 224 miljardin taalan vuosittaisella liikevaihdolla. Koko markkinointibudjetti lasketaan sekin varmuudella sadoissa miljoonissa, josta ralliin kuluu vain murusia.

- En tiedä lukua, mutta todella pieni osuus se joka tapauksessa on. Hyundailla on kyllä varaa olla mukana rallin MM-sarjassa, siitä ei ole kyse, vaan siitä, mitä laji antaa Hyundaille. Se vastaavasti tuo meidät takaisin kysymykseen lajin arvosta.

Rallin tyhjää täynnä olevat väliajat ovat huoltoparkissa puuduttavaa odottelua. Abiteboul haluaa kuitenkin vierailla erikoiskokeilla ja nähdä tapahtumat livenä, sen sijaan, että seuraisi kaikkea vain näytöltään.

- Perjantaina, kun autot lähtevät huollosta, ne ovat koko päivän reitillä. Se tekee lajista hienoa, mutta promoottorille haastavaa. Nykyisin lähetetään droneja joka paikkaan, joten WRC voisi olla tässä myös näyteikkunana uusille teknologioille. Sitä haluaisin nähdä enemmän.

Ajetaanko jatkossakin hybrideillä vai vaihtoehtoisilla polttoaineilla, on Abiteboulin mielestä vain yksi osa laajaa kokonaisuutta. Muuttuvia tekijöitä on rutkasti enemmän, joten on relevanttia keskittyä kokonaisuuteen yhden osatekijän sijaan.

- Ei pidä keskittyä liikaa siihen, vaikka se onkin tärkeä kysymys. Se ei kuitenkaan merkitse kaikkea, sillä yhtä lailla kalenteri ja formaatti ovat tärkeitä asioita. Pitää saada lisää faneja ja autonvalmistajia sekä nuoria kuljettajia ja yhteistyökumppaneita. Kaikki huomio ei saa mennä tekniikkaan, painottaa Abiteboul.

Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Moottorin arkisto

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat