16.10.2024

Iäkkäitä paljon liikenteessä ja määrä vain kasvaa

Kuva Liikenneturva / Aleksi Makkonen

Yli 64-vuotiaiden osuus suomalaisista on noussut yli 20 prosenttiin.

Suomen väestön ikärakenne muuttuu jatkuvasti iäkkäämpään suuntaan. Samalla iäkkäiden kuljettajien osuus kaikista tiellä liikkujista korostuu ja heidän liikkumistottumuksensa nousevat Traficomin mukaan erityisen tärkeäksi teemaksi osana liikenneturvallisuustyötä.

Yli 64-vuotiaiden osuus suomalaisista on noussut yli 20 prosenttiin ja osuus kasvaa entisestään tulevaisuudessa. Väestön ikääntyessä ja elinajanodotteen pidentyessä iäkkäiden kuljettajien osuus kaikista tiellä liikkujista korostuu.

Suomessa oli vuoden 2023 lopussa yli 3,8 miljoonaa voimassa olevaa ajokorttia, joista suurin osa, yli 3,7 miljoonaa, sisältää B-luokan eli henkilöauton ajo-oikeuden. Viime vuosina yli 70-vuotiaiden ajokortillisten osuus on noussut tasaisesti - nyt lähes 16 prosenttia kaikista henkilöauton kuljettajista on yli 70-vuotiaita.

Vuoden 2023 lopussa lähes 600 000 yli 70-vuotiaalla suomalaisella oli henkilöauton ajokortti. Tämä kattaa noin 61 prosenttia koko ikäluokasta. Erityisen huomionarvoista on, että yli 70-vuotiaista miehistä lähes 80 prosentilla ja naisista 47 prosentilla on voimassa oleva henkilöauton ajokortti.  Yli 80-vuotiaita B-kortin haltijoita oli hieman yli 130 000 ja yli 90-vuotiaita 7 100.

Päällikkö Henna Antila Traficomista vetää johtopäätöksen tilastoista.

– Tilastot kertovat selkeää kieltään siitä, että suomalaiset arvostavat ajokorttia ja liikkumisen vapautta, erityisesti seniori-ikäluokassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tutkittu vuodesta 2009

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on kerännyt vuodesta 2009 lähtien tietoa iäkkäiden kuljettajien kokemuksista ja selviytymisestä liikenteessä. Tuorein Ikäkuljettajien kokemukset liikenteestä -tutkimus paljastaa paljon mielenkiintoista kuten sen, että vastanneista iäkkäistä B-kortin haltijoista 94 prosentilla oli taloudessaan vähintään yksi auto. Alle 70-vuotiailla vastaajilla myös kahden tai useamman auton kotitalouksia oli lähes 40 prosenttia.

Tietoa liikenneturvallisuustyöhön

Väestön ikärakenteen muutos ja iäkkäiden kuljettajien osuuden kasvu muuttaa tulevien vuosien aikana merkittävästi liikenteen toimintaympäristöä. Ikäkuljettajien seurantatutkimuksen tavoitteena on ollut arvioida iäkkäiden kuljettajien ajoterveyden kehitystä ja sen vaikutuksia liikenneturvallisuuteen.

Traficomin tutkimuksen tuloksia käytetään muun muassa iäkkäiden ajoterveyden ja liikenneturvallisuuskehityksen arviointiin sekä ajokorttijärjestelmän ja koulutuksen suunnitteluun.

Ikäkuljettajilta kerättyjen subjektiivisten ajokokemusten rinnalla liikenteessä selviytymistä on tutkimuksessa mitattu erilaisilla laskennallisilla tunnusluvuilla ja indeksiarvoilla, joiden avulla kehitystä on voitu seurata pitkänä aikasarjana.

Vapaan palautteen osiossa useat vastaajat korostivat hyvää ajokuntoaan ja ajokortin tärkeyttä päivittäisessä liikkumisessaan. Harva ilmoitti osallistuneensa seniorikuljettajille suunnattuun koulutukseen, mutta yleisesti koulutusta ja erityisesti viestintää muuttuneista liikennesäännöistä pidettiin tärkeänä.

Esimerkiksi Autoliitto on järjestänyt eri puolilla Suomea ikäautoilijakoulutuksia, joissa osanottajat pääsevät keskustelemaan ikääntymisen aiheuttamista haasteista liikenteessä ja pohtimaan ratkaisuja niiden voittamiseksi. Asiantuntijan vinkit sekä kokemusten jakaminen muiden ikäautoilijoiden kanssa ovat osoittautuneet suosituksi ja hyväksi tavaksi käsitellä iän autoiluun tuomia erityispiirteitä. Tallenne koulutuksesta löytyy täältä.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat