16.11.2024

Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n – liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone

Kuva Airbus, Benjamin Helander

Airbus A321neo XLR on ilman muuta enemmän kuin yksi X-kirjain lisää, ja aivan tuota pikaa nähdään kuinka matkustajat ja miehistöt suhtautuvat pitkiin lentoihin normaalia pienemmällä lentokoneella.

Airbus on hiljattain luovuttanut espanjalaiselle Iberialle sen ensimmäisen ja samalla maailman ensimmäisen esimerkin uutta ja odotettua versiota supersuositusta A320neo-sarjasta.

A321(neo) XLR on tuntunut paperilla helpolta toteuttaa - lisäpolttoainesäiliöt kyytiin ja menoksi - mutta todellisuudessa uutuus on vaatinut vuosia suunnittelua ja kelpuutuspaperisotaa, liittyen paitsi teknisiin asioihin ja turvallisuusnäkökulmiin, myös matkustamon sovittamiseen paljon pidempiin lentoihin, kuin mihin se on alun perin suunniteltu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

8 700 kilometriä yhdellä tankillisella

Kaikessa yksinkertaisuudessaan Airbus A321neo XLR on siis ekstrapitkän toimintamatkan versio A321neo:sta, joka on siis jo itsessään pidempirunkoinen ja siten suurempikapasiteettinen alatyyppi A320neo-sarjasta, joka se puolestaan on kokonaisuudessaan uudelleenmoottoroitu, modernimpi ja taloudellisempi versio 1980-luvun lopulta valmistetusta Airbus A320-sarjasta, eräästä maailmanhistorian suosituimmasta lyhyiden ja keskipitkien matkojen matkustajakoneesta.

Juuri tuossa toimintamatkassa piilee ero A321XLR:n ja tähän asti pisimmän toimintamatkan omaavan A321neo-sarjalaisen, A321LR:n välillä. Nyt on jo pakko pahoitella, jos kerronta alkaa tuntua sekavalta, mutta A321neo on siis XLR:n myötä saatavilla kolmena eri versiona, joita erottaa toisistaan toimintamatka, aivan kuin sähköautoja on saatavilla erikokoisilla akuilla.

Jo A321LR kykenee Atlantin ylityksiin Euroopan läntisiltä alueilta molempien Amerikkojen itäosiin. Esimerkiksi amerikkalainen JetBlue lentää LR:llä New Yorkista ja Bostonista muiden muassa Lontooseen, ja Portugalilainen TAP Air Portugal Lissabonista sekä Yhdysvaltain että Brasilian itärannikon kaupunkeihin.

Peruskokoisilla tankeilla varustettu A321neo on tarkoitettu lähinnä lyhyisiin ja keskipitkiin lentoihin, kuten Euroopan sisäisille reiteille, ja sen toimintamatka on noin 6 500 kilometriä. Kun perusversioon lisätään 15 prosenttia lisää toimintamatkaa, päästään A321LR:n ei Long Rangen noin 7 400 kilometriin. Nyt juuri päivänpolttava A321XLR eli Xtra Long Range lisää puolestaan peliin vielä 15 prosenttia lisää toimintamatkaa, yltäen jopa 8 700 kilometriin.

Ajallisesti A321XLR pystyy tyyppihyväksynnän mukaan jopa 11 tunnin mittaisiin lentoihin, ja esimerkiksi lennot Helsingistä New Yorkiin tai Lontoosta Kanadan läntisiin provinsseihin mahtuvat XLR:n kantamaan.

Muutakin kuin lisätankit

Airbus suunnitteli A321XLR:ää pitkään, ja kone itse asiassa viivästyi aikataulustaan pariinkin otteeseen. Airbus joutui ottamaan pitkän kantaman kapearunkokoneen suunnittelussa ja ylipäätään toteuttamispäätöksessä huomioon paitsi teknisiä seikkoja, myös sen, onko tällaiselle konseptille riittävästi kysyntää.

30 prosentin lisäkantama perus-A321neoon nähden on vaatinut A321XLR:ltä huomattavasti lisää polttoainekapasiteettia. XLR:ään onkin asennettu LR:n kolmen lisäsäiliön lisäksi runkoon pysyvästi integroitu takarungon keskisäiliö eli RCT, jonka kapasiteetti on miltei 13 000 litraa. Lisäksi rungon alaosaan, siipilinjan etupuolelle, on mahdollista saada vielä yksi, reilun 3 000 litran lisäpolttoainesäiliö.

Vaikka lisäpolttoainesäiliöille järjestyisikin tilaa koneen rungosta, se ei poista ongelmaa, jonka ylimääräisen polttoaineen paino aiheuttaa. Jotta A321XLR ei kuljettaisi vain polttoainetta valtameren toiselle puolelle, on lisäpolttoaineen tuomaa lisäpainoa kompensoitu nostamalla A321:n maksimi lentoonlähtöpaino ensi kertaa yli sadan tonnin, jotta koneeseen saa lastata järkevän määrän matkustajia, matkatavaroita ja rahtia.

Perustankeilla varustetun A321neo:n MTOW eli suurin sallittu lentoonlähtöpaino on 93,5 tonnia, A321LR:llä se on 97 tonnia, ja A321XLR:llä puolestaan 101 tonnia.

Lisäpainon vuoksi Airbus joutui suunnittelemaan XLR:ään muita versioita vahvemmat laskutelineet, ja myös osaa siivekkeistä on hieman muokattu. Lisäksi, erityisesti johtuen takarungon pohjaan integroidusta lisätankista, koneen rungon alapintaa on vahvistettu, pitäen silmällä hätälaskua ilman laskutelineitä.

Moottorit XLR:ssä ovat samat, samoilla säädöillä kuin muissakin A321neo -varianteissa. Saatavilla ovat siis niin sanotut korkean ohivirtaussuhteen moottorit, joko CFM Internationalin LEAP 1A:t tai vaihtoehtoisesti Pratt & Whitneyn PW1100G:t.

Isot mahdollisuudet, pieniä rajoitteita

Espanjalainen Iberia, Finnairin Oneworld-allianssikumppani, jonka koneilla Finnair lentää reittejään Barcelonaan ja Madridiin, on A321XLR:n avausasiakas. Espanjalaisyhtiö otti ensimmäisen XLR:n vastaan Airbusilta 30. lokakuuta 2024, ja lensi sillä kaksi viikkoa miehistön perehdytyslentoja ennen kuin 14. marraskuuta koitti Airbus A321XLR:n ensimmäinen mannertenvälinen lento, joka suuntautui Madridista USA:n Bostoniin.

A321XLR vaikuttaa olevan Airbusille kannattava veto. Vaikka joiltain yhtiöiltä - mukaan lukien Finnairilta - on kuultu, ettei muun muassa koneen suorituskyky ole riittävä esimerkiksi Himalajan kaltaisten vuoristojen ylitykseen, moni lentoyhtiö on nähnyt XLR:ssä tilauksen arvoista potentiaalia. Airbus on itse asiassa vastaanottanut A321XLR:stä jo 550 tilausta yli 25 eri yhtiöltä. Suurimpiin tilaajiin kuuluvat amerikkalaiset American Airlines sekä United Airlines, joista kumpikin on tilannut 50 konetta. Air Canadallakin on yhteensä 44 konetta tilauksessa.

Moni yhtiö on korvaamassa XLR:llä ikääntyviä ja janoisempia Boeing 757- ja myös -767 -koneitaan markkinoilla, joilla tarvitaan pitkää kantamaa, muttei järin suurta kapasiteettia. Näin on tekemässä myös Icelandair, jolla on tilauksessa yhteensä 24 kappaletta A321XLR:ää.

A321XLR on täysillä tankeilla hyvin painava suorituskykyynsä nähden, mikä rajoittaa sen nousukykyä ylemmille lentopinnoille. Tämä voi olla haaste esimerkiksi korkeiden vuoristojen yllä lennettäessä. XLR:llä tullaan myös lentämään keskimäärin, marginaalisesti, laajarunkokoneita hitaammin, polttoaineen säästämiseksi.

Tilaajiin kuuluu myös unkarilainen ultrahalpalentoyhtiö (Ultra Low-Cost Carrier, ULCC) Wizz Air, joka luottaa siihen, että matkustajat ovat valmiita "kärsimään" halvan kaukolentonsa vuoksi. Wizz Airin A321XLR:iin tulee 239 matkustajapaikkaa, ja niitä kohti yhteensä kolme WC:tä, eikä lipun hintaan tule kuulumaan viihdettä eikä edes kahvia. Nyt puhutaan siis kaukolennoista eli yleisen määritelmän mukaan yli 6-tuntisista lennoista. Wizz Air on tilannut jopa 47 kappaletta XLR:ää.

Wizz Airin kaltaisille, halpalentoyhtiöille, jotka pitävät kiinni yhden kapearunkokonetyypin (ja nimenomaan Airbus A320-sarjan) politiikasta kulujen minimoimiseksi, A321XLR on suorastaan loistava tapa laajentaa reviiriä uusiin maisemiin. XLR:ää voivat lentää samat lentäjät kuin mitä tahansa muutakin A320-sarjan konetta, ja sama synkroni pätee myös matkustamohenkilökuntaan sekä esimerkiksi huoltoihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensimmäisiä kokemuksia otetaan vastaan

Kun A321XLR on kerran vihdoin edennyt leipätyöhön, todella pitkän kantaman kapearunkokoneesta on alettu keräämään kokemuksia.

Kuten mikä tahansa matkustajakone, myös A321XLR voidaan konfiguroida monin eri tavoin lentoyhtiön tarjoamien matkustustasojen mukaan. XLR:ssä ääriesimerkki on konetyypin matkustajakapasiteetin yläreunalla keikkuva mainittu Wizz Air, jossa on 239 istuinta yhdessä, koko koneen mittaisessa matkustusluokassa. Kahden luokan järjestelyllä A321XLR on mitoitettu 180 - 220 -paikkaiseksi.

Avausasiakas Iberia on korostanut omassa konfiguraatiossaan mukavuutta, ja hyvästä syystä, onhan Iberia nyt uuden idean ensimmäinen lipunkantaja, ja olisi erityisen harmillista, jos koneesta lähtisi kiirimään sana ahtaana ja epämukavana.

Iberian A321XLR:ssä on yhteensä 182 istuinta. Niistä 168 muodostaa economy-luokan, jossa kaikilla istuimilla on oma 12-tuuman 4K-tasoinen näyttöruutunsa. Loput 14 istuinta koneen etuosassa muodostavat puolestaan business-luokan, jossa on ihan kunnon lie-flat -istuimet Thompson Aero Seatingin toimittamina, kummallakin puolella käytävää aina yksin kappalein per rivi. Lie-flatit ovat kapearunkokoneissa harvinaisia, mutta niille on totisesti paikkansa tässä uudessa innovaatiossa.

Lähteet: Airbus, Aviacionline, Simple Flying, Iberia, Aeroreport.de

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat