24.11.2022 Ajoneuvot Ihastuit tai vihastuit, täyssähköinen Abarth 500e on nyt totta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Abarth julkisti pippurisimman kaupunkisähköauton, mitä ehkäpä rahalla saa, ja 500e päihittää kiihtyvyydessä bensiinimoottoriset Abarthit. Mallilla on kuitenkin vielä matkaa fanien sydämiin, minkä myös valmistaja myöntää. Vaikka ajatukseen sähkökäyttöisestä Abarth 500:stä ehkä kestääkin tottua - toisilla varmasti ei - kerrotaan alkuun tukku hyviä uutisia Abarth-fanien näkökulmasta.Abarth 500e:tä tullaan tarjoamaan myös avomallisena.Kuten on alusta asti ollut päivänselvää, käyttövoimaltaan mullistava Abarth 500e perustuu kaupunkiautolegendan viimeisimpään ruumiillistumaan, vuonna 2020 esiteltyyn Fiat 500e:hen, joka on todettu hyväksi ja persoonaltaan rikkaaksi pieneksi (sähkö)autoksi, aivan kuten edeltäjänsäkin. Auto on siis Made in Italy, ja vieläpä Mirafiorilla. Tuttu ja turvallinen alku. 500e noudattelee myös Abarthina tarkasti skorpionimerkin perustamisasiakirjoja olemalla nopea ja ketterä, mutta vetämättä kuitenkaan mitään överiksi. Palataan pääasiaan eli suorituskykyyn aivan tuota pikaa, mutta tehdään nyt heti alkuun selväksi, että saahan Abarth 500:tä edelleen myös polttomoottorisena, 595 ja 695:hän päivittyivät vastikään mallivuodelle 2023.Abarth 500e:n esittelytilaisuudessa Fiatin ja Abarthin toimitusjohtaja Olivier François myönsi varsin avoimesti, että sähköiseen Abarthiin on liittynyt paljon ennakkoluuloja, mutta pyysi samalla suhtautumaan siihen avoimin mielin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄänigeneraattori tukee kokemustaAbarth 500e:n sähköjärjestelmä perustuu samaan 42 kilowattitunnin akkuun kuin Fiat 500e:ssäkin. Voimansiirto koostuu yhdestä sähkömoottorista etuakselilla, auto on siis polttomoottori-Abarthien tavoin etuvetoinen. Moottorin kapasiteetti onkin se, joka oikeuttaa vihreiksi muuttuneet skorpionitägit ympäri autoa. Abarth 500e:ssä on 113 kilowattia eli 155 hevosvoimaa tehoa ja 235 newtonmetriä vääntöä. Fiatiin verrattuna tehoa on 40 hevosvoimaa- ja vääntöä 15 newtonmetriä lisää, joskin enemmän tyyliin ja varustukseen panostavassa Turismo -malliversiossa voimaa ulosmitataan hieman kerrottua vähemmän.85 kilowatin latausteholla 80 prosentin varaukseen päästään 35 minuutissa.Teholukemat ovat paperilla karkeasti samankaltaiset kuin polttomoottorimalli Abarth 595:ssä, mutta tietyissä asioissa sähkömoottori osaa olla mäntiä etevämpi, tai ainakin välittömämpi. Yli 300 kiloa 595:tä painavampi 500e kiihtyy nollasta sataan tasan 7 sekunnissa, siis paremmin kuin perusmallinen 595, ja se on Abarthin mukaan luokan (A-segmentin) nopein. Abarth kertoo käyneensä tekemässä Baloccon radalla parit vertailutestit, joissa sähköinen laitettiin kilpailemaan polttomoottorimallin kanssa. Lukujen valossa saatiin muun muassa selville, että 500e:n ohituskiihtyvyys 60:sta 100:aan on 20 prosenttia parempi, 40:stä 60:een päästään sekunnin verran ripeämmin ja 20:sta 40:ään 50 prosenttia nopeammin. Testit tehtiin vieläpä suhteessa tehokkaampaan Abarth 695:een.Painojakauma - 57 % edessä ja 43 % takana - on tasaisempi kuin missään aiemmassa Abarth 500:ssä.Paljon suuremman luokan sähköautojen maailmasta Abarth 500e:hen on haettu kapistus nimeltä äänigeneraattori. Syy on tismalleen sama kuin esimerkiksi jo Lokinsiipi-Mersu SLS AMG Electric Drivessa vuonna 2013: hyvittää meille se, minkä äänimaailmassa menetämme. Generaattori voi soittaa "mukaansatempaavaa kitarasoundia" tai vaihtoehtoisesti Abarthin 1,4-litraisen T-Jetin sulosointua. On tietysti selvää, että ei Abarthia ilman ääntä, mutta generaattorin voi tarvittaessa myös kytkeä pois päältä.Abarth 500e:n ennakkomyynti verkossa alkoi heti esittelypäivänä. Kuvissa esiintyvä riemuisan vihreä malliversio on first edition -malli nimeltä Scorpionissima ("äärimmäisen skorpioni"). Se on lastattu täyteen turvallisuus-, mukavuus- ja tyylivarusteita, ja välittää samalla viestiä siitä, kuinka luokkaansa nähden tasokkaista autoista Abartheissa on kyse.Lähde ja kuvat: Abarth Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?