28.1.2020 Ajoneuvot Ilmavoimat koelentää – Dassault Rafale Dassault Rafale B. Kuva: Dassault Aviation - V. Almansa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen hävittäjäkandidaateista toisena testivuorossa on ranskalainen tarjokas, joka kävi tutustumassa lauhaan talveemme. Dassault lennätti Pirkkalaan kaksi kaksipaikkaista Rafalea, toinen Ranskan ilmavoimien Armée de l’airin käytössä oleva B F3R –versio ja toinen vasta esittelyvaiheessa oleva kehitysversio B F4.Rafalen aakkosissa A oli prototyyppi, B on kaksipaikkainen, C yksipaikkainen ja M yksipaikkainen tukialusversio. Kaksipaikkainen ei ole pelkästään koulutuskäyttöön, vaan Ranskan ilmavoimissa yli puolet Rafaleista on kaksipaikkaisia mahdollistaen toisen silmä- ja käsiparin tiedusteluun, häirintään ja asejärjestelmien käyttöön.Dassault Rafale C. Kuva: Dassault Aviation - M. DouhaireRafalelle Suomen talvi ei ole aivan uusi tuttavuus, jo vuonna 2017 se osallistui Lapissa monikansalliseen harjoitukseen ja viime talvena se vieraili kylmätesteissä Rovaniemellä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Haku päällä – Hornet-monitoimihävittäjän seuraaja haussa Ilmavoimien Hornet-monitoimihävittäjien elinkaaren on laskettu ehtyvän vuonna 2030 niin rakenteiden väsymisen kuin järjestelmien ajanmukaisuudenkin puolesta. Niiden seuraajan valitsemiseksi ilmavoimilla on menossa vuonna 2016 aloitettu HX-hanke. Projektissa on nyt edetty tarkennettujen tarjousten jälkeen koneiden evaluointiin kotimaassa talviolosuhteissa. Ehdokkaat eivät tule Suomeen yhtä aikaa, vaan peräkanaa reilun viikon jaksoissa tammi- ja helmikuun aikana. Projektin seuraavat portaat, neuvottelukierros keväällä ja lopullisten tarjousten sisäänjättö syksyllä tähtäävät valinnan tekemiseen 2021, jotta toimitukset päästään aloittamaan 2025. Tällä kertaa koneiden määrää ei ole päätetty etukäteen, vaan ainoastaan hävittäjäpuolustukseen sijoitettavan summan yläraja, kymmenen miljardia euroa. Tarjouskilpailussa valmistajien on esitettävä oma ratkaisunsa koneiden määristä ja aseista, joilla Hornetteja vastaava ilmapuolustuskyky säilyy. Nyt lennettävät testit keskittyvät aiemmin ilmoitettujen suoritusarvojen todentamiseen käytännössä. Pirkkalassa talvi tekee vielä tuloaan, mutta pohjoisempiakin tukikohtia voidaan käyttää järjestelmien testaamiseksi talvisissa olosuhteissa, jäätävissä pilvissä ja liukkailla kiitoteillä. Testeihin on varattu runsaasti ilmatilaa Pohjanmaalle asti. Siviililentoliikenteelle ei kuitenkaan odoteta rajoituksia. Hävittäjäkokelaiden lähtöjä ja laskuja pääsee seuraamaan Pirkkalassa joko lentoaseman alueelta tai kiitotien päässä. Ranskalainen Dassault oli alun perin mukana kehittämässä yhteiseurooppalaista hävittäjää, josta sitten aikanaan syntyi monen mutkan kautta Eurofighter Typhoon. Se ehti käydä Suomessa ensimmäisenä ehdokkaistamme.Dassault jättäytyi pois kimpasta, koska ei saanut tarpeeksi suurta roolia koneen suunnittelusta päättämiseen. Ranskassa uutuuden piti korvata useita vanhenevia konetyyppejä ja kattaa kirjo erilaisia tehtäviä.Dassault Rafale C. Kuva: Dassault Aviation - M. DouhaireMaallikon silmissä Rafalesta tuli kuitenkin yllättävän samanlainen Eurofighterin kanssa niin kooltaan, kaksimoottorisuudeltaan kuin canard-siiviltäänkin. Yksinään ranskalaiset saivat koneen valmiiksi nopeammin ja Rafale sekä lensi että oli palveluskäytössä aiemmin. Tuotantoversion ensilento oli 1991 ja käyttöönotto 2001.Suunnitelmat muuttuivatRafalen ollessa piirustuspöydällä Ranska kaavaili yli 300 Rafalen valmistamista, mutta kylmän sodan loputtua ja Berliinin muurin murruttua luku alkoi rapautua määrärahoja alennettaessa. Nyt Ranskan ilmavoimilla on käytössä alun toista sataa kappaletta ja laivastolla alle 50. Tosin Ranskalle on tulossa vielä uusimpia F4-versioita, mutta ne saattavat korvata vanhimpia yksilöitä.Dassault Rafale B. Kuva: Dassault Aviation - V. AlmansaVientikauppoja Dassault on tehnyt Egyptiin, Qatariin ja Intiaan. Taistelutehtäviä Rafalella on ollut muun muassa Afganistanissa, Libyassa, Irakissa ja Syyriassa.Kukaan ei käytä Rafalea maantietukikohdista, jotka kuuluvat meillä olennaisena osana taktiikkaan hajauttaa koneita. Sitä käytetään toki lentotukialuksilta, mutta tukialusversio on painavampi. Dassault ei kuitenkaan näe ongelmaa, miksi Rafale ei toimisi maantieltä. Laskumatkaksi kehaistaan 450 metriä ilman pysäytysvaijeriakin.Dassault Rafale B. Kuva: Dassault Aviation - V. AlmansaRafalen perusratkaisut ovat peräisin 80-luvun puolelta ja Dassault kaavailee sille jo seuraajaa, sama pätee muihinkin ehdokkaisiimme F-35:ttä lukuunottamatta.Hävittäjien suunnitteluajat ja elinkaaret ovat pitkiä. Rafale on Eurofighterin tavoin nyt elinkaarensa huipulla. Kokemukset todellisista tehtävistä ja käyttö erilaisissa tarkoituksissa on jalostanut koneen huippuunsa. Avioniikka- ja asejärjestelmät ovat kehittyneet jatkuvasti.Dassault Rafale B. Kuva: Dassault Aviation - V. AlmansaIlmavoimat ja Dassault pidättäytyvät kertomasta tarjouksen yksityiskohdista, mutta on oletettavaa kaupankäynnin keskittyvän uusimpaan F4 –kehitysversioon. Viestintä-, tutka- ja sensorijärjestelmät hyppäävät seuraavaan sukupolveen mahdollistamaan verkottumisen muiden asejärjestelmien kanssa ja häiveominaisuuden korvaamisen häirinnällä. Uusien ohjuksien ja pommien lisäksi luvassa on moottorin päivitys ja huoltojärjestelmän muuttaminen ennakoivammaksi.Dassault Rafale B. Kuva: Dassault Aviation - V. AlmansaF4:n luvataan olemaan tuotantovalmis 2024, sehän sopisi Suomen aikatauluun oivasti.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Dassault Aviation - M. Douhaire ja V. Almansa Dassault Rafale – tekniset tiedot Dassault Rafale B. Kuva: Dassault Aviation - V. AlmansaPituus 15,27 m Siipien kärkiväli 10,90 m Tyhjäpaino 9 850 kg Maksimi lähtöpaino 24 500 kg Kiitotievaatimus n. 600 metriä Toimintamatka 1 850 km Suurin nopeus Mach 1.8 (1,8 x äänennopeus) n. 1 950 km/h Suurin lentokorkeus n. 15 000 metriä Moottorit 2 x Snecma M88 Teho 2 x 75 kN Polttoaineen kulutus n. 8 000 kg/hLue myös: Ilmavoimat koelentää: Eurofighter Typhoon on vaiherikkaan ja pitkän projektin tulos HX-kandidaatit esittelyssä: Boeing F/A-18 E/F Super Hornet HX-kandidaatit esittelyssä osa 2: Dassault Rafale HX-kandidaatit esittelyssä osa 3: Eurofighter Typhoon EF2000 HX-kandidaatit esittelyssä osa 4: Lockheed Martin F-35 Lightning II HX-kandidaatit esittelyssä osa 5: Saab JAS 39 GripenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin – tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla