26.1.2020 Ajoneuvot Ilmavoimat koelentää: Eurofighter Typhoon on vaiherikkaan ja pitkän projektin tulos Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koelentovaihe seuloo hävittäjäehdokkaiden kyvyt esiin. Ensimmäisenä suomalaistestaukseen saapui Eurofighter Typhoon. Ilmavoimien Hornet-monitoimihävittäjien elinkaaren on laskettu ehtyvän vuonna 2030 niin rakenteiden väsymisen kuin järjestelmien ajanmukaisuudenkin puolesta. Niiden seuraajan valitsemiseksi ilmavoimilla on menossa vuonna 2016 aloitettu HX-hanke. Projektissa on nyt edetty tarkennettujen tarjousten jälkeen koneiden evaluointiin kotimaassa talviolosuhteissa. Ehdokkaat eivät tule Suomeen yhtä aikaa, vaan peräkanaa reilun viikon jaksoissa tammi- ja helmikuun aikana. Projektin seuraavat portaat, neuvottelukierros keväällä ja lopullisten tarjousten sisäänjättö syksyllä tähtäävät valinnan tekemiseen 2021, jotta toimitukset päästään aloittamaan 2025. Tällä kertaa koneiden määrää ei ole päätetty etukäteen, vaan ainoastaan hävittäjäpuolustukseen sijoitettavan summan yläraja, kymmenen miljardia euroa. Tarjouskilpailussa valmistajien on esitettävä oma ratkaisunsa koneiden määristä ja aseista, joilla Horneteja vastaava ilmapuolustuskyky säilyy. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Talvitestit lauhassa kelissä Yhteiseurooppalainen Eurofighter Typhoon sai kunnian aloittaa testit. RAF, Ison-Britannian kuninkaalliset ilmavoimat lensi 9.1. Pirkkalaan kaksi konetta, yksipaikkaisen FGR4-version ja kaksipaikkaisen T3:n. Markkinointikin on annettu BAE Systemsin (British Aerospace) hoidettavaksi, briteillä on suurin osuus saksalaisten, italialaisten ja espanjalaisten kanssa tehdyssä yhteistyössä. Kaikkien neljän maan suurlähettiläät olivat paikalla, kun testikoneita näytettiin toimittajille ennen koelentojen alkua. Valitettavasti kaupan molemmat osapuolet pidättäytyivät kertomasta tarkempia tietoja BAE:n tarjoamasta konemäärästä, asejärjestelmistä tai tarkemmasta suorituskyvystä. Nyt lennettävät testit keskittyvät aiemmin ilmoitettujen suoritusarvojen todentamiseen käytännössä. Samalla nähdään järjestelmien sopivuus talvisiin olosuhteisiin, pakkaseen, jäätäviin pilviin ja liukkaisiin kiitoteihin. Pirkkalassakaan talvi ei ole vielä ankarimmillaan, mutta pohjoisempiakin tukikohtia voidaan käyttää. Testeihin on varattu runsaasti ilmatilaa Pohjanmaalle asti. Siviililentoliikenteelle ei kuitenkaan odoteta rajoituksia. Hävittäjäkokelaiden lähtöjä ja laskuja pääsee seuraamaan Pirkkalassa joko lentoaseman alueelta tai kiitotien päässä. Pitkäikäinen projekti Eurofighter Typhoon ei ole varsinaisesti mikään tuore tarjokas kilpailuun. Ensimmäiset tunnustelut yhteistyöstä tehtiin jo 1970-luvulla. Mukana olevat valmistajat ja eri maiden ilmavoimat halusivat painottaa eri asioita ja ominaisuuksia. Projekti tyssäsi useaan kertaan kiistoihin käytettävistä tekniikoista ja rahoituksesta. Ranska jäi pois projektista, koska ei saanut ääntään kuuluviin ja omaa moottoriaan projektiin. Heidän tämän jälkeen suunnittelemansa Dassault Rafale on myöskin yksi ehdokkaista ja testivuorossa heti Typhoonin jälkeen. Vihdoin 1980-luvun puolivälissä alkoi nykyisen Eurofighterin kaltainen prototyyppi muotoutua. Kylmän sodan loppuminen muutti kuitenkin koko turvallisuuspoliittisen tilanteen ja Saksan yhdistyminen vei paljon rahaa. Projekti oli niin pitkällä, että koneen kokoa ei voinut enää pienentää. Kaikki osakkaat alkoivat pienentää tarvittavia konemääriä. Vasta keväällä 1994 tapahtuneen ensilennon jälkeen osallistuneet valtiot uskalsivat vahvistaa tilausmääriään. Iso-Britannia tilasi 232 konetta, Saksa 180, Italia 121 ja Espanja 87. Kaikkiin maihin tuli osa valmistuksesta ja oma kokoonpanolinja. Ilmeisesti Suomellakin olisi mahdollisuus omaan kokoonpanolinjaan. Uusia asiakkaita Vatvominen ei päättynyt edes tutkan ja uutuuden nimen valintaan, vaan konemääriä supistettiin edelleen ja rahoituksen jakautumisesta kiisteltiin vielä pitkälle 2000-luvulle. Samalla koneita saatiin myytyä Itävallalle, Saudi-Arabialle, Kuwaitille, Omanille ja Qatarille. Tällä hetkellä koneita on valmistunut noin 550 ja tilattujen koneiden yhteismäärä ylittää 600 kappaletta. Operatiivisessa käytössä ensimmäiset koneet olivat 2003, toista kymmentä vuotta myöhässä alkuperäisistä kaavailuista. Ajan kuluessa lastentaudit on saatu kitkettyä pois ja useamman maan ilmavoimien käyttökokemukset on käytetty kehitykseen. Eurofighter on päässyt tositoimiin Libyassa, Syyriassa ja Irakissa. Erilaiset olosuhteet ovat tulleet tutuiksi Falkland-saarilla ja Islannissa. Harmillisesti Typhoon on tarjokkaista ainoa, jota ei ole suunniteltu toimimaan joko maantietukikohdista tai lentotukialukselta. Valmistaja kuitenkin kehuu hyvän tehopainosuhteen mahdollistavan operoinnin lyhyiltä kiitoteiltä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jatkuvaa tuotekehitystä Vaikka perusratkaisut ovat peruja 1980-luvulta, Typhoonia on kehitetty koko ajan. Avioniikka ja asejärjestelmät ovat uusiutuneet kokonaan ja moottoria on viilattu tehokkaammaksi. Varsinkin RAF:n Centurion-projekti uusine ohjuksineen on nostanut Eurofighterin kyvykkyyttä. Aerodynaamisia parannuksia siiven johtoreunaan ja runkoon on jo testattu todeten niiden parantavan kaartokykyä merkittävästi. Lisäksi moottorin valmistaja tutkii mahdollisuutta kääntyviin suihkuputkiin. Rungon polttoainesäiliöt ovat kasvamassa lisäten toimintamatkaa ja vapauttaen lisäsäiliöiden paikat siivissä aseille. Myös uusi tutka, omasuojajärjestelmä ja häirintämahdollisuudet parantavat mahdollisuuksia elektronisessa sodankäynnissä ja paikkaavat puuttuvaa häivetekniikkaa. On oletettava uusien ominaisuuksien kuuluvan Suomelle kaupattuun versioon, muutoin mahdollisuudet valintaan hupenevat olemattomiin. Eurofighter Typhoon Pituus 15,69 metriä Siipien kärkiväli 10,95 metriä Tyhjäpaino 9 750 kg Maksimi lähtöpaino 21 000 kg Kiitotievaatimus noin 1 000 metriä Toimintamatka 1 390 km Suurin nopeus Mach 2.0 (kaksinkertainen äänennopeus) eli noin 2 450 km/h Suurin lentokorkeus noin 17 000 metriä Moottorit 2 x Eurojet EJ200 Työntövoima 2 x 90 kN Polttoaineen kulutus noin 10 000 kg/h Lue myös: Ilmavoimat koelentää – Dassault Rafale HX-kandidaatit esittelyssä: Boeing F/A-18 E/F Super Hornet HX-kandidaatit esittelyssä osa 2: Dassault Rafale HX-kandidaatit esittelyssä osa 3: Eurofighter Typhoon EF2000 HX-kandidaatit esittelyssä osa 4: Lockheed Martin F-35 Lightning II HX-kandidaatit esittelyssä osa 5: Saab JAS 39 Gripen Teksti: Petri Munukka, kuvat: BAE Systems, Petri Munukka Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku