26.1.2020 Ajoneuvot Ilmavoimat koelentää: Eurofighter Typhoon on vaiherikkaan ja pitkän projektin tulos Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Koelentovaihe seuloo hävittäjäehdokkaiden kyvyt esiin. Ensimmäisenä suomalaistestaukseen saapui Eurofighter Typhoon. Ilmavoimien Hornet-monitoimihävittäjien elinkaaren on laskettu ehtyvän vuonna 2030 niin rakenteiden väsymisen kuin järjestelmien ajanmukaisuudenkin puolesta. Niiden seuraajan valitsemiseksi ilmavoimilla on menossa vuonna 2016 aloitettu HX-hanke. Projektissa on nyt edetty tarkennettujen tarjousten jälkeen koneiden evaluointiin kotimaassa talviolosuhteissa. Ehdokkaat eivät tule Suomeen yhtä aikaa, vaan peräkanaa reilun viikon jaksoissa tammi- ja helmikuun aikana.Projektin seuraavat portaat, neuvottelukierros keväällä ja lopullisten tarjousten sisäänjättö syksyllä tähtäävät valinnan tekemiseen 2021, jotta toimitukset päästään aloittamaan 2025. Tällä kertaa koneiden määrää ei ole päätetty etukäteen, vaan ainoastaan hävittäjäpuolustukseen sijoitettavan summan yläraja, kymmenen miljardia euroa. Tarjouskilpailussa valmistajien on esitettävä oma ratkaisunsa koneiden määristä ja aseista, joilla Horneteja vastaava ilmapuolustuskyky säilyy.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTalvitestit lauhassa kelissäYhteiseurooppalainen Eurofighter Typhoon sai kunnian aloittaa testit. RAF, Ison-Britannian kuninkaalliset ilmavoimat lensi 9.1. Pirkkalaan kaksi konetta, yksipaikkaisen FGR4-version ja kaksipaikkaisen T3:n. Markkinointikin on annettu BAE Systemsin (British Aerospace) hoidettavaksi, briteillä on suurin osuus saksalaisten, italialaisten ja espanjalaisten kanssa tehdyssä yhteistyössä. Kaikkien neljän maan suurlähettiläät olivat paikalla, kun testikoneita näytettiin toimittajille ennen koelentojen alkua. Valitettavasti kaupan molemmat osapuolet pidättäytyivät kertomasta tarkempia tietoja BAE:n tarjoamasta konemäärästä, asejärjestelmistä tai tarkemmasta suorituskyvystä.Nyt lennettävät testit keskittyvät aiemmin ilmoitettujen suoritusarvojen todentamiseen käytännössä. Samalla nähdään järjestelmien sopivuus talvisiin olosuhteisiin, pakkaseen, jäätäviin pilviin ja liukkaisiin kiitoteihin. Pirkkalassakaan talvi ei ole vielä ankarimmillaan, mutta pohjoisempiakin tukikohtia voidaan käyttää. Testeihin on varattu runsaasti ilmatilaa Pohjanmaalle asti. Siviililentoliikenteelle ei kuitenkaan odoteta rajoituksia. Hävittäjäkokelaiden lähtöjä ja laskuja pääsee seuraamaan Pirkkalassa joko lentoaseman alueelta tai kiitotien päässä.Pitkäikäinen projektiEurofighter Typhoon ei ole varsinaisesti mikään tuore tarjokas kilpailuun. Ensimmäiset tunnustelut yhteistyöstä tehtiin jo 1970-luvulla. Mukana olevat valmistajat ja eri maiden ilmavoimat halusivat painottaa eri asioita ja ominaisuuksia. Projekti tyssäsi useaan kertaan kiistoihin käytettävistä tekniikoista ja rahoituksesta. Ranska jäi pois projektista, koska ei saanut ääntään kuuluviin ja omaa moottoriaan projektiin. Heidän tämän jälkeen suunnittelemansa Dassault Rafale on myöskin yksi ehdokkaista ja testivuorossa heti Typhoonin jälkeen.Vihdoin 1980-luvun puolivälissä alkoi nykyisen Eurofighterin kaltainen prototyyppi muotoutua. Kylmän sodan loppuminen muutti kuitenkin koko turvallisuuspoliittisen tilanteen ja Saksan yhdistyminen vei paljon rahaa. Projekti oli niin pitkällä, että koneen kokoa ei voinut enää pienentää. Kaikki osakkaat alkoivat pienentää tarvittavia konemääriä. Vasta keväällä 1994 tapahtuneen ensilennon jälkeen osallistuneet valtiot uskalsivat vahvistaa tilausmääriään. Iso-Britannia tilasi 232 konetta, Saksa 180, Italia 121 ja Espanja 87. Kaikkiin maihin tuli osa valmistuksesta ja oma kokoonpanolinja. Ilmeisesti Suomellakin olisi mahdollisuus omaan kokoonpanolinjaan.Uusia asiakkaitaVatvominen ei päättynyt edes tutkan ja uutuuden nimen valintaan, vaan konemääriä supistettiin edelleen ja rahoituksen jakautumisesta kiisteltiin vielä pitkälle 2000-luvulle. Samalla koneita saatiin myytyä Itävallalle, Saudi-Arabialle, Kuwaitille, Omanille ja Qatarille. Tällä hetkellä koneita on valmistunut noin 550 ja tilattujen koneiden yhteismäärä ylittää 600 kappaletta. Operatiivisessa käytössä ensimmäiset koneet olivat 2003, toista kymmentä vuotta myöhässä alkuperäisistä kaavailuista.Ajan kuluessa lastentaudit on saatu kitkettyä pois ja useamman maan ilmavoimien käyttökokemukset on käytetty kehitykseen. Eurofighter on päässyt tositoimiin Libyassa, Syyriassa ja Irakissa. Erilaiset olosuhteet ovat tulleet tutuiksi Falkland-saarilla ja Islannissa. Harmillisesti Typhoon on tarjokkaista ainoa, jota ei ole suunniteltu toimimaan joko maantietukikohdista tai lentotukialukselta. Valmistaja kuitenkin kehuu hyvän tehopainosuhteen mahdollistavan operoinnin lyhyiltä kiitoteiltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJatkuvaa tuotekehitystäVaikka perusratkaisut ovat peruja 1980-luvulta, Typhoonia on kehitetty koko ajan. Avioniikka ja asejärjestelmät ovat uusiutuneet kokonaan ja moottoria on viilattu tehokkaammaksi. Varsinkin RAF:n Centurion-projekti uusine ohjuksineen on nostanut Eurofighterin kyvykkyyttä. Aerodynaamisia parannuksia siiven johtoreunaan ja runkoon on jo testattu todeten niiden parantavan kaartokykyä merkittävästi. Lisäksi moottorin valmistaja tutkii mahdollisuutta kääntyviin suihkuputkiin. Rungon polttoainesäiliöt ovat kasvamassa lisäten toimintamatkaa ja vapauttaen lisäsäiliöiden paikat siivissä aseille. Myös uusi tutka, omasuojajärjestelmä ja häirintämahdollisuudet parantavat mahdollisuuksia elektronisessa sodankäynnissä ja paikkaavat puuttuvaa häivetekniikkaa. On oletettava uusien ominaisuuksien kuuluvan Suomelle kaupattuun versioon, muutoin mahdollisuudet valintaan hupenevat olemattomiin. Eurofighter Typhoon Pituus 15,69 metriä Siipien kärkiväli 10,95 metriä Tyhjäpaino 9 750 kg Maksimi lähtöpaino 21 000 kg Kiitotievaatimus noin 1 000 metriä Toimintamatka 1 390 km Suurin nopeus Mach 2.0 (kaksinkertainen äänennopeus) eli noin 2 450 km/h Suurin lentokorkeus noin 17 000 metriä Moottorit 2 x Eurojet EJ200 Työntövoima 2 x 90 kN Polttoaineen kulutus noin 10 000 kg/h Lue myös: Ilmavoimat koelentää – Dassault Rafale HX-kandidaatit esittelyssä: Boeing F/A-18 E/F Super Hornet HX-kandidaatit esittelyssä osa 2: Dassault Rafale HX-kandidaatit esittelyssä osa 3: Eurofighter Typhoon EF2000 HX-kandidaatit esittelyssä osa 4: Lockheed Martin F-35 Lightning II HX-kandidaatit esittelyssä osa 5: Saab JAS 39 GripenTeksti: Petri Munukka, kuvat: BAE Systems, Petri Munukka Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: Ford F-550 Super Dutyn verran Martin itseluottamusta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 19.4.2025 Ajatuksia autoista Kiitos lupauksista Jaguar, nyt teidän pitää enää lunastaa ne 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous