28.1.2020 Ajoneuvot Ilmavoimat koelentää – Dassault Rafale Dassault Rafale B. Kuva: Dassault Aviation - V. Almansa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomen hävittäjäkandidaateista toisena testivuorossa on ranskalainen tarjokas, joka kävi tutustumassa lauhaan talveemme. Dassault lennätti Pirkkalaan kaksi kaksipaikkaista Rafalea, toinen Ranskan ilmavoimien Armée de l’airin käytössä oleva B F3R –versio ja toinen vasta esittelyvaiheessa oleva kehitysversio B F4. Rafalen aakkosissa A oli prototyyppi, B on kaksipaikkainen, C yksipaikkainen ja M yksipaikkainen tukialusversio. Kaksipaikkainen ei ole pelkästään koulutuskäyttöön, vaan Ranskan ilmavoimissa yli puolet Rafaleista on kaksipaikkaisia mahdollistaen toisen silmä- ja käsiparin tiedusteluun, häirintään ja asejärjestelmien käyttöön. Dassault Rafale C. Kuva: Dassault Aviation - M. Douhaire Rafalelle Suomen talvi ei ole aivan uusi tuttavuus, jo vuonna 2017 se osallistui Lapissa monikansalliseen harjoitukseen ja viime talvena se vieraili kylmätesteissä Rovaniemellä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Haku päällä – Hornet-monitoimihävittäjän seuraaja haussa Ilmavoimien Hornet-monitoimihävittäjien elinkaaren on laskettu ehtyvän vuonna 2030 niin rakenteiden väsymisen kuin järjestelmien ajanmukaisuudenkin puolesta. Niiden seuraajan valitsemiseksi ilmavoimilla on menossa vuonna 2016 aloitettu HX-hanke. Projektissa on nyt edetty tarkennettujen tarjousten jälkeen koneiden evaluointiin kotimaassa talviolosuhteissa. Ehdokkaat eivät tule Suomeen yhtä aikaa, vaan peräkanaa reilun viikon jaksoissa tammi- ja helmikuun aikana. Projektin seuraavat portaat, neuvottelukierros keväällä ja lopullisten tarjousten sisäänjättö syksyllä tähtäävät valinnan tekemiseen 2021, jotta toimitukset päästään aloittamaan 2025. Tällä kertaa koneiden määrää ei ole päätetty etukäteen, vaan ainoastaan hävittäjäpuolustukseen sijoitettavan summan yläraja, kymmenen miljardia euroa. Tarjouskilpailussa valmistajien on esitettävä oma ratkaisunsa koneiden määristä ja aseista, joilla Hornetteja vastaava ilmapuolustuskyky säilyy. Nyt lennettävät testit keskittyvät aiemmin ilmoitettujen suoritusarvojen todentamiseen käytännössä. Pirkkalassa talvi tekee vielä tuloaan, mutta pohjoisempiakin tukikohtia voidaan käyttää järjestelmien testaamiseksi talvisissa olosuhteissa, jäätävissä pilvissä ja liukkailla kiitoteillä. Testeihin on varattu runsaasti ilmatilaa Pohjanmaalle asti. Siviililentoliikenteelle ei kuitenkaan odoteta rajoituksia. Hävittäjäkokelaiden lähtöjä ja laskuja pääsee seuraamaan Pirkkalassa joko lentoaseman alueelta tai kiitotien päässä. Ranskalainen Dassault oli alun perin mukana kehittämässä yhteiseurooppalaista hävittäjää, josta sitten aikanaan syntyi monen mutkan kautta Eurofighter Typhoon. Se ehti käydä Suomessa ensimmäisenä ehdokkaistamme. Dassault jättäytyi pois kimpasta, koska ei saanut tarpeeksi suurta roolia koneen suunnittelusta päättämiseen. Ranskassa uutuuden piti korvata useita vanhenevia konetyyppejä ja kattaa kirjo erilaisia tehtäviä. Dassault Rafale C. Kuva: Dassault Aviation - M. Douhaire Maallikon silmissä Rafalesta tuli kuitenkin yllättävän samanlainen Eurofighterin kanssa niin kooltaan, kaksimoottorisuudeltaan kuin canard-siiviltäänkin. Yksinään ranskalaiset saivat koneen valmiiksi nopeammin ja Rafale sekä lensi että oli palveluskäytössä aiemmin. Tuotantoversion ensilento oli 1991 ja käyttöönotto 2001. Suunnitelmat muuttuivat Rafalen ollessa piirustuspöydällä Ranska kaavaili yli 300 Rafalen valmistamista, mutta kylmän sodan loputtua ja Berliinin muurin murruttua luku alkoi rapautua määrärahoja alennettaessa. Nyt Ranskan ilmavoimilla on käytössä alun toista sataa kappaletta ja laivastolla alle 50. Tosin Ranskalle on tulossa vielä uusimpia F4-versioita, mutta ne saattavat korvata vanhimpia yksilöitä. Dassault Rafale B. Kuva: Dassault Aviation - V. Almansa Vientikauppoja Dassault on tehnyt Egyptiin, Qatariin ja Intiaan. Taistelutehtäviä Rafalella on ollut muun muassa Afganistanissa, Libyassa, Irakissa ja Syyriassa. Kukaan ei käytä Rafalea maantietukikohdista, jotka kuuluvat meillä olennaisena osana taktiikkaan hajauttaa koneita. Sitä käytetään toki lentotukialuksilta, mutta tukialusversio on painavampi. Dassault ei kuitenkaan näe ongelmaa, miksi Rafale ei toimisi maantieltä. Laskumatkaksi kehaistaan 450 metriä ilman pysäytysvaijeriakin. Dassault Rafale B. Kuva: Dassault Aviation - V. Almansa Rafalen perusratkaisut ovat peräisin 80-luvun puolelta ja Dassault kaavailee sille jo seuraajaa, sama pätee muihinkin ehdokkaisiimme F-35:ttä lukuunottamatta. Hävittäjien suunnitteluajat ja elinkaaret ovat pitkiä. Rafale on Eurofighterin tavoin nyt elinkaarensa huipulla. Kokemukset todellisista tehtävistä ja käyttö erilaisissa tarkoituksissa on jalostanut koneen huippuunsa. Avioniikka- ja asejärjestelmät ovat kehittyneet jatkuvasti. Dassault Rafale B. Kuva: Dassault Aviation - V. Almansa Ilmavoimat ja Dassault pidättäytyvät kertomasta tarjouksen yksityiskohdista, mutta on oletettavaa kaupankäynnin keskittyvän uusimpaan F4 –kehitysversioon. Viestintä-, tutka- ja sensorijärjestelmät hyppäävät seuraavaan sukupolveen mahdollistamaan verkottumisen muiden asejärjestelmien kanssa ja häiveominaisuuden korvaamisen häirinnällä. Uusien ohjuksien ja pommien lisäksi luvassa on moottorin päivitys ja huoltojärjestelmän muuttaminen ennakoivammaksi. Dassault Rafale B. Kuva: Dassault Aviation - V. Almansa F4:n luvataan olemaan tuotantovalmis 2024, sehän sopisi Suomen aikatauluun oivasti. Teksti: Petri Munukka Kuvat: Dassault Aviation - M. Douhaire ja V. Almansa Dassault Rafale – tekniset tiedot Dassault Rafale B. Kuva: Dassault Aviation - V. Almansa Pituus 15,27 m Siipien kärkiväli 10,90 m Tyhjäpaino 9 850 kg Maksimi lähtöpaino 24 500 kg Kiitotievaatimus n. 600 metriä Toimintamatka 1 850 km Suurin nopeus Mach 1.8 (1,8 x äänennopeus) n. 1 950 km/h Suurin lentokorkeus n. 15 000 metriä Moottorit 2 x Snecma M88 Teho 2 x 75 kN Polttoaineen kulutus n. 8 000 kg/h Lue myös: Ilmavoimat koelentää: Eurofighter Typhoon on vaiherikkaan ja pitkän projektin tulos HX-kandidaatit esittelyssä: Boeing F/A-18 E/F Super Hornet HX-kandidaatit esittelyssä osa 2: Dassault Rafale HX-kandidaatit esittelyssä osa 3: Eurofighter Typhoon EF2000 HX-kandidaatit esittelyssä osa 4: Lockheed Martin F-35 Lightning II HX-kandidaatit esittelyssä osa 5: Saab JAS 39 Gripen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Lentokoneet Lähi-idän kiristyvät jännitteet vaikuttavat isosti lentoliikenteeseen – myös osa Finnairin lennoista pakotettu sakkokierroksille 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku