Ajoneuvot | HX Challenge | Ilmailu | 28.1.2020

Ilmavoimat koelentää – Dassault Rafale

Suomen hävittäjäkandidaateista toisena testivuorossa on ranskalainen tarjokas, joka kävi tutustumassa lauhaan talveemme.

Jaa artikkeli

Dassault lennätti Pirkkalaan kaksi kaksipaikkaista Rafalea, toinen Ranskan ilmavoimien Armée de l’airin käytössä oleva B F3R –versio ja toinen vasta esittelyvaiheessa oleva kehitysversio B F4.

Rafalen aakkosissa A oli prototyyppi, B on kaksipaikkainen, C yksipaikkainen ja M yksipaikkainen tukialusversio. Kaksipaikkainen ei ole pelkästään koulutuskäyttöön, vaan Ranskan ilmavoimissa yli puolet Rafaleista on kaksipaikkaisia mahdollistaen toisen silmä- ja käsiparin tiedusteluun, häirintään ja asejärjestelmien käyttöön.

Dassault Rafale C. Kuva: Dassault Aviation – M. Douhaire

Rafalelle Suomen talvi ei ole aivan uusi tuttavuus, jo vuonna 2017 se osallistui Lapissa monikansalliseen harjoitukseen ja viime talvena se vieraili kylmätesteissä Rovaniemellä.

Haku päällä – Hornet-monitoimihävittäjän seuraaja haussa

Ilmavoimien Hornet-monitoimihävittäjien elinkaaren on laskettu ehtyvän vuonna 2030 niin rakenteiden väsymisen kuin järjestelmien ajanmukaisuudenkin puolesta. Niiden seuraajan valitsemiseksi ilmavoimilla on menossa vuonna 2016 aloitettu HX-hanke. Projektissa on nyt edetty tarkennettujen tarjousten jälkeen koneiden evaluointiin kotimaassa talviolosuhteissa. Ehdokkaat eivät tule Suomeen yhtä aikaa, vaan peräkanaa reilun viikon jaksoissa tammi- ja helmikuun aikana.

Projektin seuraavat portaat, neuvottelukierros keväällä ja lopullisten tarjousten sisäänjättö syksyllä tähtäävät valinnan tekemiseen 2021, jotta toimitukset päästään aloittamaan 2025. Tällä kertaa koneiden määrää ei ole päätetty etukäteen, vaan ainoastaan hävittäjäpuolustukseen sijoitettavan summan yläraja, kymmenen miljardia euroa. Tarjouskilpailussa valmistajien on esitettävä oma ratkaisunsa koneiden määristä ja aseista, joilla Hornetteja vastaava ilmapuolustuskyky säilyy.

Nyt lennettävät testit keskittyvät aiemmin ilmoitettujen suoritusarvojen todentamiseen käytännössä. Pirkkalassa talvi tekee vielä tuloaan, mutta pohjoisempiakin tukikohtia voidaan käyttää järjestelmien testaamiseksi talvisissa olosuhteissa, jäätävissä pilvissä ja liukkailla kiitoteillä. Testeihin on varattu runsaasti ilmatilaa Pohjanmaalle asti. Siviililentoliikenteelle ei kuitenkaan odoteta rajoituksia. Hävittäjäkokelaiden lähtöjä ja laskuja pääsee seuraamaan Pirkkalassa joko lentoaseman alueelta tai kiitotien päässä.

Ranskalainen Dassault oli alun perin mukana kehittämässä yhteiseurooppalaista hävittäjää, josta sitten aikanaan syntyi monen mutkan kautta Eurofighter Typhoon. Se ehti käydä Suomessa ensimmäisenä ehdokkaistamme.

Dassault jättäytyi pois kimpasta, koska ei saanut tarpeeksi suurta roolia koneen suunnittelusta päättämiseen. Ranskassa uutuuden piti korvata useita vanhenevia konetyyppejä ja kattaa kirjo erilaisia tehtäviä.

Dassault Rafale C. Kuva: Dassault Aviation – M. Douhaire

Maallikon silmissä Rafalesta tuli kuitenkin yllättävän samanlainen Eurofighterin kanssa niin kooltaan, kaksimoottorisuudeltaan kuin canard-siiviltäänkin. Yksinään ranskalaiset saivat koneen valmiiksi nopeammin ja Rafale sekä lensi että oli palveluskäytössä aiemmin. Tuotantoversion ensilento oli 1991 ja käyttöönotto 2001.

Suunnitelmat muuttuivat

Rafalen ollessa piirustuspöydällä Ranska kaavaili yli 300 Rafalen valmistamista, mutta kylmän sodan loputtua ja Berliinin muurin murruttua luku alkoi rapautua määrärahoja alennettaessa. Nyt Ranskan ilmavoimilla on käytössä alun toista sataa kappaletta ja laivastolla alle 50. Tosin Ranskalle on tulossa vielä uusimpia F4-versioita, mutta ne saattavat korvata vanhimpia yksilöitä.

Dassault Rafale B. Kuva: Dassault Aviation – V. Almansa

Vientikauppoja Dassault on tehnyt Egyptiin, Qatariin ja Intiaan. Taistelutehtäviä Rafalella on ollut muun muassa Afganistanissa, Libyassa, Irakissa ja Syyriassa.

Kukaan ei käytä Rafalea maantietukikohdista, jotka kuuluvat meillä olennaisena osana taktiikkaan hajauttaa koneita. Sitä käytetään toki lentotukialuksilta, mutta tukialusversio on painavampi. Dassault ei kuitenkaan näe ongelmaa, miksi Rafale ei toimisi maantieltä. Laskumatkaksi kehaistaan 450 metriä ilman pysäytysvaijeriakin.

Dassault Rafale B. Kuva: Dassault Aviation – V. Almansa

Rafalen perusratkaisut ovat peräisin 80-luvun puolelta ja Dassault kaavailee sille jo seuraajaa, sama pätee muihinkin ehdokkaisiimme F-35:ttä lukuunottamatta.

Hävittäjien suunnitteluajat ja elinkaaret ovat pitkiä. Rafale on Eurofighterin tavoin nyt elinkaarensa huipulla. Kokemukset todellisista tehtävistä ja käyttö erilaisissa tarkoituksissa on jalostanut koneen huippuunsa. Avioniikka- ja asejärjestelmät ovat kehittyneet jatkuvasti.

Dassault Rafale B. Kuva: Dassault Aviation – V. Almansa

Ilmavoimat ja Dassault pidättäytyvät kertomasta tarjouksen yksityiskohdista, mutta on oletettavaa kaupankäynnin keskittyvän uusimpaan F4 –kehitysversioon. Viestintä-, tutka- ja sensorijärjestelmät hyppäävät seuraavaan sukupolveen mahdollistamaan verkottumisen muiden asejärjestelmien kanssa ja häiveominaisuuden korvaamisen häirinnällä. Uusien ohjuksien ja pommien lisäksi luvassa on moottorin päivitys ja huoltojärjestelmän muuttaminen ennakoivammaksi.

Dassault Rafale B. Kuva: Dassault Aviation – V. Almansa

F4:n luvataan olemaan tuotantovalmis 2024, sehän sopisi Suomen aikatauluun oivasti.

Teksti: Petri Munukka Kuvat: Dassault Aviation – M. Douhaire ja V. Almansa

Dassault Rafale – tekniset tiedot

Dassault Rafale B. Kuva: Dassault Aviation – V. Almansa

Pituus 15,27 m
Siipien kärkiväli 10,90 m
Tyhjäpaino 9 850 kg
Maksimi lähtöpaino 24 500 kg
Kiitotievaatimus n. 600 metriä
Toimintamatka 1 850 km
Suurin nopeus Mach 1.8 (1,8 x äänennopeus) n. 1 950 km/h
Suurin lentokorkeus n. 15 000 metriä
Moottorit 2 x Snecma M88 Teho 2 x 75 kN
Polttoaineen kulutus n. 8 000 kg/h

Lue myös:
Ilmavoimat koelentää: Eurofighter Typhoon on vaiherikkaan ja pitkän projektin tulos
HX-kandidaatit esittelyssä: Boeing F/A-18 E/F Super Hornet
HX-kandidaatit esittelyssä osa 2: Dassault Rafale
HX-kandidaatit esittelyssä osa 3: Eurofighter Typhoon EF2000
HX-kandidaatit esittelyssä osa 4: Lockheed Martin F-35 Lightning II
HX-kandidaatit esittelyssä osa 5: Saab JAS 39 Gripen

Jaa artikkeli

Keskustelu