28.7.2023 Uutinen Ilmavoimien varalaskupaikkaharjoitus keräsi nelostien varteen Tikkakoskella tuhatpäisen yleisön Teksti Rikhard Wacker Kuva Rikhard Wacker Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ilmavoimien Kesäbaana 23 -lentotoimintaharjoituksessa otettiin ensi kertaa käyttöön uusi Tikkakosken lentoaseman vieressä sijaitseva varalaskupaikka. Harvoin näkee tilannetta, jossa tietyömaan valmistuminen kerää paikalle tuhansia ihmisiä. Näin kuitenkin pääsi käymään Jyväskylän pohjoispuolella sijaitsevalla Tikkakoskella, jossa nelostien varressa oli suorastaan karnevaalitunnelmaa – vaikka mitään yleisötapahtumaa ei ollut virallisesti edes tarjolla.Ihmisjoukko oli kuitenkin kerääntynyt paikalle seuraamaan Tikkakoskella sijaitsevan Ilmasotakoulun toteuttamaa lentotoimintaharjoitusta. Nimellä Kesäbaana 23 toimivassa harjoituksessa toteutettiin normaaleja koulutuslentoja sekä taitoja ylläpitävää koulutusta Ilmavoimien eri joukko-osastojen ohjaajille.Maantietukikohdan käytöllä harjoitteltiin tukeutumista muihin kuin Ilmavoimien kotitukikohtiin. Kotitukikohtien ulkopuolisen toiminnan avulla Ilmavoimien lentokalusto voidaan tarvittaessa hajauttaa nopeasti eri puolille Suomea - esimerkiksi kriisitilanteen syntyessä.Kesäbaana 23 -harjoituksen viimeisenä päivä koneita oli ilmassa lähes jatkuvalla syötöllä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMerkittävä harjoitus IlmavoimilleKesäbaana 23 toi Tikkakoskelle Ilmavoimien lentäjiä, kalustoa sekä lentotekniikan ja johtamisjärjestelmien asiantuntijoita kaikkialta Suomesta. Harjoitus alkoi tiistaina 25.7. kello 12, ja varsinainen lentotoiminta tapahtui keskiviikkona ja torstaina kello 9 ja 16 välillä.Harjoituksen aikana ilmassa näkyi monia Ilmavoimien eri konetyyppejä. F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjät tukeutuvat Rissalaan ja Rovaniemelle, Hawk-suihkuharjoituskoneet Tikkakoskelle ja tukilentolaivueen Learjet-, Pilatus- ja Casa-kalusto Pirkkalaan. Hawk-hävittäjistä ilmassa olivat tosin vain Mk 66 -koneet, sillä Hawk Mk 51/51A-kalusto on yhä lentokiellossa toukokuisen onnettomuuden vuoksi.Harjoituksessa Ilmavoimat tekivät mm. läpilaskuja ja harjoittelivat niin kuumatankkausta kuin myös koneen äkkipysäytystä vaijerin avulla.Uudella varalaskupaikalla toteutettiin mm. läpilaskuharjoituksia.Uusi varalaskupaikka korkattiin ensi kertaaSuomessa on useita lentokoneiden varalaskupaikkoja maanteiden yhteydessä, joita Ilmavoimat myös säännöllisesti käyttää. Useat ja eri paikkoihin sijoitetut varalaskupaikat mahdollistavat Ilmavoimien toimien hajauttamisen poikkeusolosuhteissa tarvittaessa ympäri Suomen.Tikkakosken varalaskupaikka on toistaiseksi Suomen uusin. Se toteutettiin pari vuotta sitten osana Vt 4 Kirri-Tikkakoski -hanketta. Varalaskupaikka sijaitsee aivan Tikkakosken lentoaseman välittömässä läheisyydessä.Nelostie on Suomen tärkeimpiä raskaan liikenteen pääväyliä. Kirrin kohdalla ajoneuvoja kulkee vuorokaudessa keskimäärin 20 000 kappaletta, joista noin 10 prosenttia on raskasta liikennettä.Harjoitus ajoittui ajankohtaan, jolloin nelostie oli saanut juuri uuden päällysteen.Tänä kesänä samainen tieosuus Puuppolasta Vehniälle sai jälleen uuden, eli tällä kertaa kolmannen pinnoitteen. Päällystöiden vuoksi nelostie on ollut poissa käytöstä kesäkuun puolivälistä asti, jonka aikana liikennöinti on hoidettu rinnakkaistien kautta.Ilmavoimien harjoitus ajoittuikin välittömästi päällystöiden valmistumiseen. Ennen Kesäbaana 23 -harjoitusta varalaskupaikkaa ei ole kokeiltu varsinaisessa käytännössä, joten myös Ilmavoimien kalusto pääsi testaamaan ensi kertaa uutta maantietukikohtaa.Paikalla oli sen verran runsaasti väkeä, että parkkipaikkaa autolle sai etsiä.Ei yleisötapahtumaa – mutta yleisö löysi hyvin tapahtumanIlmavoimat korosti ennen harjoitusta, että harjoitusalue tulee olemaan tarkasti vartioitu ja myös suljettu yleisöltä. Kiinnostuneille katsojille jätettiin kuitenkin mahdollisuus seurata harjoitusta alueen eteläpäässä, eli niin sanotun Tikkakosken risteyksen kohdalla. Sen sijaan toiseen päähän, niin sanottuun Tikkakosken lentoaseman risteykseen yleisöllä ei ollut asiaa.Vaikka kyseessä ei ollut virallinen yleisötapahtuma, eli Ilmavoimat ei järjestänyt paikalle esimerkiksi käymälöitä tai vesipisteitä, yleisöä oli löytänyt paikalle erinomaisesti. Moottori oli paikalla harjoituksen viimeisenä päivänä, ja arvioiden mukaan tuolloin torstai-iltapäivällä paikalla nelostien varressa oli noin tuhat ihmistä – joskin melko laaja tapahtuma-alue luonnon ääressä hankaloitti arvioinnin tekemistä.Harjoituksessa oli nähtävillä myös muuta armeijan kalustoa.Ilmassa oli kirjaimellisesti karnevaalitunnelmaa. Autoille oli paikoittain vaikea löytää vapaata parkkipaikkaa, vaikka moni olikin saapunut paikalle polkupyörillä. Ihmiset olivat varautuneet katseluun retkituolien, eväiden, pitkäputkisten kameroiden ja tietenkin kuulosuojausten kera.Paikalla oli luonnollisesti myös sotilaspoliisi, mutta minkäänlaisia järjestyshäiriöitä ei näkynyt. Merkittävin rajoitus katselulle oli asetettu siihen, ettei sillalle saanut jäädä katsomaan koneita, mutta muuten paikan sai hakea vapaasti riista-aidan vierestä.Harjoituksessa riitti nähtävää ja kuultavaa. Reilun tunnin mittaisen vierailun aikana koneita nousi ja laski lukuisia kertoja. F/A-18 Hornetit harjoittelivat useilla toistoilla läpilaskua, eli heti kentälle laskeutumisen jälkeen noustiin välittömästi uudelleen ilmaan. Myös Hawk Mk 66 -koneet nousivat ja laskeutuivat niin varalaskupaikalta, kuin myös virallisen lentokentän puolelta.Harjoituksessa oli mahdollista todistaa F/A-18 Hornetin laskeutumista poikkeuksellisen läheltä.Teksti ja kuvat: Rikhard WackerMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – ”mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään” 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään 9.10.2024 Uutinen Renkaiden vaihto tunaroimatta – näillä vinkein se käy 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – "mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään" 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon