28.7.2023

Ilmavoimien varalaskupaikkaharjoitus keräsi nelostien varteen Tikkakoskella tuhatpäisen yleisön

Kuva Rikhard Wacker
Kesäbaana 23 Ilmavoimat harjoitus Tikkakoski

Ilmavoimien Kesäbaana 23 -lentotoimintaharjoituksessa otettiin ensi kertaa käyttöön uusi Tikkakosken lentoaseman vieressä sijaitseva varalaskupaikka.

Harvoin näkee tilannetta, jossa tietyömaan valmistuminen kerää paikalle tuhansia ihmisiä. Näin kuitenkin pääsi käymään Jyväskylän pohjoispuolella sijaitsevalla Tikkakoskella, jossa nelostien varressa oli suorastaan karnevaalitunnelmaa – vaikka mitään yleisötapahtumaa ei ollut virallisesti edes tarjolla.

Ihmisjoukko oli kuitenkin kerääntynyt paikalle seuraamaan Tikkakoskella sijaitsevan Ilmasotakoulun toteuttamaa lentotoimintaharjoitusta. Nimellä Kesäbaana 23 toimivassa harjoituksessa toteutettiin normaaleja koulutuslentoja sekä taitoja ylläpitävää koulutusta Ilmavoimien eri joukko-osastojen ohjaajille.

Maantietukikohdan käytöllä harjoitteltiin tukeutumista muihin kuin Ilmavoimien kotitukikohtiin. Kotitukikohtien ulkopuolisen toiminnan avulla Ilmavoimien lentokalusto voidaan tarvittaessa hajauttaa nopeasti eri puolille Suomea - esimerkiksi kriisitilanteen syntyessä.

Kesäbaana 23 Ilmavoimat harjoitus Tikkakoski
Kesäbaana 23 -harjoituksen viimeisenä päivä koneita oli ilmassa lähes jatkuvalla syötöllä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Merkittävä harjoitus Ilmavoimille

Kesäbaana 23 toi Tikkakoskelle Ilmavoimien lentäjiä, kalustoa sekä lentotekniikan ja johtamisjärjestelmien asiantuntijoita kaikkialta Suomesta. Harjoitus alkoi tiistaina 25.7. kello 12, ja varsinainen lentotoiminta tapahtui keskiviikkona ja torstaina kello 9 ja 16 välillä.

Harjoituksen aikana ilmassa näkyi monia Ilmavoimien eri konetyyppejä. F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjät tukeutuvat Rissalaan ja Rovaniemelle, Hawk-suihkuharjoituskoneet Tikkakoskelle ja tukilentolaivueen Learjet-, Pilatus- ja Casa-kalusto Pirkkalaan. Hawk-hävittäjistä ilmassa olivat tosin vain Mk 66 -koneet, sillä Hawk Mk 51/51A-kalusto on yhä lentokiellossa toukokuisen onnettomuuden vuoksi.

Harjoituksessa Ilmavoimat tekivät mm. läpilaskuja ja harjoittelivat niin kuumatankkausta kuin myös koneen äkkipysäytystä vaijerin avulla.

Kesäbaana 23 Ilmavoimat harjoitus Tikkakoski
Uudella varalaskupaikalla toteutettiin mm. läpilaskuharjoituksia.

Uusi varalaskupaikka korkattiin ensi kertaa

Suomessa on useita lentokoneiden varalaskupaikkoja maanteiden yhteydessä, joita Ilmavoimat myös säännöllisesti käyttää. Useat ja eri paikkoihin sijoitetut varalaskupaikat mahdollistavat Ilmavoimien toimien hajauttamisen poikkeusolosuhteissa tarvittaessa ympäri Suomen.

Tikkakosken varalaskupaikka on toistaiseksi Suomen uusin. Se toteutettiin pari vuotta sitten osana Vt 4 Kirri-Tikkakoski -hanketta. Varalaskupaikka sijaitsee aivan Tikkakosken lentoaseman välittömässä läheisyydessä.

Nelostie on Suomen tärkeimpiä raskaan liikenteen pääväyliä. Kirrin kohdalla ajoneuvoja kulkee vuorokaudessa keskimäärin 20 000 kappaletta, joista noin 10 prosenttia on raskasta liikennettä.

Kesäbaana 23 Ilmavoimat harjoitus Tikkakoski
Harjoitus ajoittui ajankohtaan, jolloin nelostie oli saanut juuri uuden päällysteen.

Tänä kesänä samainen tieosuus Puuppolasta Vehniälle sai jälleen uuden, eli tällä kertaa kolmannen pinnoitteen. Päällystöiden vuoksi nelostie on ollut poissa käytöstä kesäkuun puolivälistä asti, jonka aikana liikennöinti on hoidettu rinnakkaistien kautta.

Ilmavoimien harjoitus ajoittuikin välittömästi päällystöiden valmistumiseen. Ennen Kesäbaana 23 -harjoitusta varalaskupaikkaa ei ole kokeiltu varsinaisessa käytännössä, joten myös Ilmavoimien kalusto pääsi testaamaan ensi kertaa uutta maantietukikohtaa.

Kesäbaana 23 Ilmavoimat harjoitus Tikkakoski
Paikalla oli sen verran runsaasti väkeä, että parkkipaikkaa autolle sai etsiä.

Ei yleisötapahtumaa – mutta yleisö löysi hyvin tapahtuman

Ilmavoimat korosti ennen harjoitusta, että harjoitusalue tulee olemaan tarkasti vartioitu ja myös suljettu yleisöltä. Kiinnostuneille katsojille jätettiin kuitenkin mahdollisuus seurata harjoitusta alueen eteläpäässä, eli niin sanotun Tikkakosken risteyksen kohdalla. Sen sijaan toiseen päähän, niin sanottuun Tikkakosken lentoaseman risteykseen yleisöllä ei ollut asiaa.

Vaikka kyseessä ei ollut virallinen yleisötapahtuma, eli Ilmavoimat ei järjestänyt paikalle esimerkiksi käymälöitä tai vesipisteitä, yleisöä oli löytänyt paikalle erinomaisesti. Moottori oli paikalla harjoituksen viimeisenä päivänä, ja arvioiden mukaan tuolloin torstai-iltapäivällä paikalla nelostien varressa oli noin tuhat ihmistä – joskin melko laaja tapahtuma-alue luonnon ääressä hankaloitti arvioinnin tekemistä.

Kesäbaana 23 Ilmavoimat harjoitus Tikkakoski
Harjoituksessa oli nähtävillä myös muuta armeijan kalustoa.

Ilmassa oli kirjaimellisesti karnevaalitunnelmaa. Autoille oli paikoittain vaikea löytää vapaata parkkipaikkaa, vaikka moni olikin saapunut paikalle polkupyörillä. Ihmiset olivat varautuneet katseluun retkituolien, eväiden, pitkäputkisten kameroiden ja tietenkin kuulosuojausten kera.

Paikalla oli luonnollisesti myös sotilaspoliisi, mutta minkäänlaisia järjestyshäiriöitä ei näkynyt. Merkittävin rajoitus katselulle oli asetettu siihen, ettei sillalle saanut jäädä katsomaan koneita, mutta muuten paikan sai hakea vapaasti riista-aidan vierestä.

Harjoituksessa riitti nähtävää ja kuultavaa. Reilun tunnin mittaisen vierailun aikana koneita nousi ja laski lukuisia kertoja. F/A-18 Hornetit harjoittelivat useilla toistoilla läpilaskua, eli heti kentälle laskeutumisen jälkeen noustiin välittömästi uudelleen ilmaan. Myös Hawk Mk 66 -koneet nousivat ja laskeutuivat niin varalaskupaikalta, kuin myös virallisen lentokentän puolelta.

Kesäbaana 23 Ilmavoimat harjoitus Tikkakoski
Harjoituksessa oli mahdollista todistaa F/A-18 Hornetin laskeutumista poikkeuksellisen läheltä.

Teksti ja kuvat: Rikhard Wacker

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat