28.7.2023 Uutinen Ilmavoimien varalaskupaikkaharjoitus keräsi nelostien varteen Tikkakoskella tuhatpäisen yleisön Teksti Rikhard Wacker Kuva Rikhard Wacker Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ilmavoimien Kesäbaana 23 -lentotoimintaharjoituksessa otettiin ensi kertaa käyttöön uusi Tikkakosken lentoaseman vieressä sijaitseva varalaskupaikka. Harvoin näkee tilannetta, jossa tietyömaan valmistuminen kerää paikalle tuhansia ihmisiä. Näin kuitenkin pääsi käymään Jyväskylän pohjoispuolella sijaitsevalla Tikkakoskella, jossa nelostien varressa oli suorastaan karnevaalitunnelmaa – vaikka mitään yleisötapahtumaa ei ollut virallisesti edes tarjolla.Ihmisjoukko oli kuitenkin kerääntynyt paikalle seuraamaan Tikkakoskella sijaitsevan Ilmasotakoulun toteuttamaa lentotoimintaharjoitusta. Nimellä Kesäbaana 23 toimivassa harjoituksessa toteutettiin normaaleja koulutuslentoja sekä taitoja ylläpitävää koulutusta Ilmavoimien eri joukko-osastojen ohjaajille.Maantietukikohdan käytöllä harjoitteltiin tukeutumista muihin kuin Ilmavoimien kotitukikohtiin. Kotitukikohtien ulkopuolisen toiminnan avulla Ilmavoimien lentokalusto voidaan tarvittaessa hajauttaa nopeasti eri puolille Suomea - esimerkiksi kriisitilanteen syntyessä.Kesäbaana 23 -harjoituksen viimeisenä päivä koneita oli ilmassa lähes jatkuvalla syötöllä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMerkittävä harjoitus IlmavoimilleKesäbaana 23 toi Tikkakoskelle Ilmavoimien lentäjiä, kalustoa sekä lentotekniikan ja johtamisjärjestelmien asiantuntijoita kaikkialta Suomesta. Harjoitus alkoi tiistaina 25.7. kello 12, ja varsinainen lentotoiminta tapahtui keskiviikkona ja torstaina kello 9 ja 16 välillä.Harjoituksen aikana ilmassa näkyi monia Ilmavoimien eri konetyyppejä. F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjät tukeutuvat Rissalaan ja Rovaniemelle, Hawk-suihkuharjoituskoneet Tikkakoskelle ja tukilentolaivueen Learjet-, Pilatus- ja Casa-kalusto Pirkkalaan. Hawk-hävittäjistä ilmassa olivat tosin vain Mk 66 -koneet, sillä Hawk Mk 51/51A-kalusto on yhä lentokiellossa toukokuisen onnettomuuden vuoksi.Harjoituksessa Ilmavoimat tekivät mm. läpilaskuja ja harjoittelivat niin kuumatankkausta kuin myös koneen äkkipysäytystä vaijerin avulla.Uudella varalaskupaikalla toteutettiin mm. läpilaskuharjoituksia.Uusi varalaskupaikka korkattiin ensi kertaaSuomessa on useita lentokoneiden varalaskupaikkoja maanteiden yhteydessä, joita Ilmavoimat myös säännöllisesti käyttää. Useat ja eri paikkoihin sijoitetut varalaskupaikat mahdollistavat Ilmavoimien toimien hajauttamisen poikkeusolosuhteissa tarvittaessa ympäri Suomen.Tikkakosken varalaskupaikka on toistaiseksi Suomen uusin. Se toteutettiin pari vuotta sitten osana Vt 4 Kirri-Tikkakoski -hanketta. Varalaskupaikka sijaitsee aivan Tikkakosken lentoaseman välittömässä läheisyydessä.Nelostie on Suomen tärkeimpiä raskaan liikenteen pääväyliä. Kirrin kohdalla ajoneuvoja kulkee vuorokaudessa keskimäärin 20 000 kappaletta, joista noin 10 prosenttia on raskasta liikennettä.Harjoitus ajoittui ajankohtaan, jolloin nelostie oli saanut juuri uuden päällysteen.Tänä kesänä samainen tieosuus Puuppolasta Vehniälle sai jälleen uuden, eli tällä kertaa kolmannen pinnoitteen. Päällystöiden vuoksi nelostie on ollut poissa käytöstä kesäkuun puolivälistä asti, jonka aikana liikennöinti on hoidettu rinnakkaistien kautta.Ilmavoimien harjoitus ajoittuikin välittömästi päällystöiden valmistumiseen. Ennen Kesäbaana 23 -harjoitusta varalaskupaikkaa ei ole kokeiltu varsinaisessa käytännössä, joten myös Ilmavoimien kalusto pääsi testaamaan ensi kertaa uutta maantietukikohtaa.Paikalla oli sen verran runsaasti väkeä, että parkkipaikkaa autolle sai etsiä.Ei yleisötapahtumaa – mutta yleisö löysi hyvin tapahtumanIlmavoimat korosti ennen harjoitusta, että harjoitusalue tulee olemaan tarkasti vartioitu ja myös suljettu yleisöltä. Kiinnostuneille katsojille jätettiin kuitenkin mahdollisuus seurata harjoitusta alueen eteläpäässä, eli niin sanotun Tikkakosken risteyksen kohdalla. Sen sijaan toiseen päähän, niin sanottuun Tikkakosken lentoaseman risteykseen yleisöllä ei ollut asiaa.Vaikka kyseessä ei ollut virallinen yleisötapahtuma, eli Ilmavoimat ei järjestänyt paikalle esimerkiksi käymälöitä tai vesipisteitä, yleisöä oli löytänyt paikalle erinomaisesti. Moottori oli paikalla harjoituksen viimeisenä päivänä, ja arvioiden mukaan tuolloin torstai-iltapäivällä paikalla nelostien varressa oli noin tuhat ihmistä – joskin melko laaja tapahtuma-alue luonnon ääressä hankaloitti arvioinnin tekemistä.Harjoituksessa oli nähtävillä myös muuta armeijan kalustoa.Ilmassa oli kirjaimellisesti karnevaalitunnelmaa. Autoille oli paikoittain vaikea löytää vapaata parkkipaikkaa, vaikka moni olikin saapunut paikalle polkupyörillä. Ihmiset olivat varautuneet katseluun retkituolien, eväiden, pitkäputkisten kameroiden ja tietenkin kuulosuojausten kera.Paikalla oli luonnollisesti myös sotilaspoliisi, mutta minkäänlaisia järjestyshäiriöitä ei näkynyt. Merkittävin rajoitus katselulle oli asetettu siihen, ettei sillalle saanut jäädä katsomaan koneita, mutta muuten paikan sai hakea vapaasti riista-aidan vierestä.Harjoituksessa riitti nähtävää ja kuultavaa. Reilun tunnin mittaisen vierailun aikana koneita nousi ja laski lukuisia kertoja. F/A-18 Hornetit harjoittelivat useilla toistoilla läpilaskua, eli heti kentälle laskeutumisen jälkeen noustiin välittömästi uudelleen ilmaan. Myös Hawk Mk 66 -koneet nousivat ja laskeutuivat niin varalaskupaikalta, kuin myös virallisen lentokentän puolelta.Harjoituksessa oli mahdollista todistaa F/A-18 Hornetin laskeutumista poikkeuksellisen läheltä.Teksti ja kuvat: Rikhard WackerMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 16.2.2025 Ajatuksia autoista Vaihdeläpyskät ovat paljon hyödyllisemmät sähköautoissa, vaikkei niissä ole edes vaihteita – Ajatuksia autoista 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle