7.4.2023

Indian Challenger RR – baggerien kuningas

Indian valmistaa Challenger RR -erikoismallin, joka on tarkka kopio King of The Baggers -ratakilpailun viime vuoden voittopyörästä. Pyöriä valmistetaan vain 29 kappaletta.

King of The Baggers on kolmessa vuodessa noussut yhdeksi puhutuimmaksi ratamoottoripyöräkilpailuksi Amerikassa. Eikä vähiten sen takia, että siinä kilpailevat vastakkain kaksi yhdysvaltalaista ikonia, Harley-Davidson ja Indian. Voitot ovat menneet vuorovuosina näille kahdelle jenkkimerkille.

Toinen syy suosiolle on se, että isot custommatkapyörät sivulaukkuineen ovat komeita ilmestyksiä, ja niiden kuljettajat todellisia gladiaattoreita ohjastaessaan radalla lähes 300-kiloisia ratsujaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Moottoriurheilu osa imagoa

Kilpaileminen on Indianin perustamisesta lähtien (1901) ollut olennainen osa merkin imagoa, sillä jo vuonna 1904 yrityksen toinen perustaja ja pääinsinööri Oscar Hedström ajoi merkillä ensimmäisen moottoripyörien nopeusennätyksen 58 mailin tuntinopeudella. Mansaaren kuuluisalla katuradalla Indian otti ensimmäisen voittonsa vuonna 1911.

Menestyselokuvaksi asti ylsi Burt Munron Indianilla ajamat nopeuajon kolme maailmanennätystä 1960-luvulla. Viime vuosilta menestystä on tullut jenkkien flat track -sarjan voittojen muodossa.

King of The Baggers -kilpailussa Indianin aseena on Challenger-baggeri, jota tosin on muokattu rankalla kädellä soveltumaan kilpailukäyttöön, ja vieläpä niin että se on pystynyt voittoihin Harley-Davidsonia vastaan. Viime vuoden kilpailun voittoon ajoi Indianilla Tyler O´Hara, ja hänen kilpailunumerostaan #29 on peräisin nyt tehtävän erikoismallin valmistusmäärä.

Myös erikoismallin hinta 92 229 dollaria (vakio Challengerin Suomi-hinta veroineen alk.43 199 €) kertoo muutostöiden laajuudesta, erityisesti kun huomioidaan että RR on vain kilpailukäyttöön tarkoitettu malli, jota ei voi rekisteröidä eikä hinnassa siten ole mukana autoveroa.

Erot perusmalliin

RR-erikoismalli eroaa perus-Challengerista mm. isommalla 112-kuutiotuumaisella moottorilla, 17-tuumaiseksi vaihtuneilla pyörillä (vakio 19/16 tuumaa), Öhlinsin valmistamalla huippujousituksella sekä erityisesti kilpailukäyttöön suunnitellulla takahaarukalla.

Painokin on karissut luokan minimipainoon eli 280 kiloon, joka on 101 kiloa vähemmän kuin alkuperäisen Challengerin paino. Moottorin virityksestä on RR:ssä huolehdittu mm. S&S:n valmistamilla erikoisosilla sekä CNC-koneistetuilla sylinterikannen kanavilla. Aitoon kisapyörätyyliin teho- ja vääntölukemia eri ilmoiteta.

Jos et vielä pelästynyt yli 90 000 dollarin hintaa, niin ostohaluja voi laimentaa viimeistään se, että Challenger RR on saatavilla Yhdysvaltojen lisäksi vain Australian, Uuden-Seelannin, Ranskan, Saksan, Iso-Briannian ja Japanin Indian-dealerien kautta.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Indian

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat