7.10.2020

Italialaismerkki Benelli tekee paluun Suomen moottoripyörämarkkinoille

Benelli palaa suomeen

Monet muistavat Benellin ratamoottoripyöräilyn maailmanmestaruuksista, toiset puolestaan 6-sylinterisestä 750 Sei -mallista. Nyt  italialaismerkki tekee vahvan paluun kokonaan uudessa kokoluokassa.

Paljon on muuttunut Benellin menestyksen vuosikymmenien jälkeen, mm. se että omistajaksi vaihtui vuonna 2005 kiinalainen Qianjiang Group. Sama konserni omistaa nykyään myös Volvon. Uusi omistaja on säilyttänyt Benellin suunnittelu- ja muotoilutoimiston edelleen Italiassa, mutta moottoripyörien valmistus tapahtuu kokonaan kaukoidässä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Globaaleille markkinoille

Benelli palaa suomeen
Benelli 750 Sei

1970-luvun kuusisylinterisen 750 Sein tai 2000-luvun taitteen 1130-kuutioisten tehokkaiden rivikolmosten kaltaisia moottoreita ei Benellin nykymallistossa nähdä, vaan merkki keskittyy pienempiin moottoripyöriin, joilla on globaalit markkinat. Mallivalikoima alkaa 125-kuutioisista ja jatkuu 250-, 300- ja 500-kuutioisten kautta 750-kuutioisiin malleihin.

Kun keskikokoisten sekä A2-ajokorttiluokan maksimiteholtaan 35-kilowattisten moottoripyörien suosio on Suomessakin kasvussa, nähdään Benellin 500- ja 750-kuutioisia malleja jatkossa myös meidän markkinoillamme. Benellin 500-kuutioinen kaksisylinterinen rivimoottori tuottaa tarkalleen A2-luokan salliman 35 kilowatin eli 47 hevosvoiman huipputehon. Moottoria käytetään mm. avauskuvassa esiintyvässä Benelli 502C -cruiserissa (8590 €), scrambler-henkisessä Leoncinossa (7990 €) ja TRK 502 -seikkailupyörissä. Jos 502C -cruiserin suorituskyky tuntuu liian vaatimattomalta, niin tarjolla on myös 750-kuutioinen ja 30 hevosvoimaa tehokkaampi 752S (9990 €).

Benelli historia
Benelli lopetti kilpailutoiminnan samna päivänä, jolloin Jarno Saarinen ja Benelli-kuljettaja Renzo Pasoni menehtyivät.

8500 euron seikkailupyörä

TRK 502 on hinnoiteltu erittäin kilpailukykyisesti, sillä 8490 euron hinnallaan se on yksi markkinoiden edullisimpia vaihtoehtoja seikkailupyörien luokassa. Samaan hintaan on kilpailijoilta tarjolla lähinnä 100-200 kuutiosenttimetriä pienempiä vaihtoehtoja. Mitoiltaan TRK 502 on lähes isojen seikkailupyörien luokkaa, mikä tietysti tuo painoa ja sitä kautta tuntuu 47-hevosvoiman tarjoamassa suorituskyvyssä.

Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: Benelli ja Janne Huhtala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat