20.1.2021

Itsemurhat kymmenys tieliikennekuolemista – kärsijöinä myös rekkakuskit

Kameravalvonta_peltipoliisi

Kuolema niittää satoa kohtaamisonnettomuuksissa ja tieltä suistumisissa – tahallisten törmäysten määrä merkittävä.

Tieliikenneonnettomuuksissa kuoli 211 ihmistä vuonna 2019, paljastuu Tilastokeskuksen vasta valmistuneesta vuositilastosta. Myönteistä onnettomuusluvuissa on se, että toissa vuonna tieliikenteessä kuoli 28 henkilöä vähemmän kuin vuonna 2018.

Tilastoista paljastuu kuitenkin karusti, että tieliikenteessä tapahtuvat itsemurhat ovat yhä sitkas ongelma. Vuonna 2019 tieliikenteessä tehtiin 26 itsemurhaa moottoriajoneuvolla törmäämällä. Itsemurhien osuus tieliikennekuolemista oli siis noin kymmenen prosenttia.

Vuosivaihtelua luvuissa aina esiintyy, mutta Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkimien onnettomuuksien perusteella Suomessa noin 12 prosenttia kaikista kuolemaan johtaneista tieliikenneonnettomuuksista on itsemurhia.

Tieliikenneitsemurhissa ovat yleensä osallisina henkilöauto ja raskaan liikenteen ajoneuvo. Tahalliset törmäykset raskaita ajoneuvoja kohtaan edustavat suurinta osaa moottoriajoneuvoitsemurhista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Raskaan liikenteen taakka

Itsemurhat ovat ammattiliikenteelle eli raskaan liikenteen kuljettajille raskas uhka ja taakka.

Raskaan liikenteen kuljettajien on vaikeaa ja usein lähes mahdotonta välttää tahallisesti aiheutettua kolaria.

Traficomin tekemän tutkimuksen mukaan raskaan liikenteen ajoneuvoa päin tehdyt tieliikenneitsemurhat vaikuttavat raskaan liikenteen kuljettajien hyvinvointiin. Niistä voi aiheutua fyysisiä vammoja, sairauslomia, kuntoutuksen ja psykoterapian tarvetta tai kuljettaja saattaa jopa joutua vaihtamaan ammattia.

Sairauslomia ja alan vaihtoja

Monet raskaan liikenteen kuljettajat joutuvat sairauslomalle kolarin jälkeen. Osassa kolaritapauksista kuljettajat saavat vakavia vammoja, joiden hoitaminen vaati pitkäaikaista kuntoutusta. Seuraukset voivat olla ammattikuskille varsin ikävät ja monitahoiset, vaikkei tahallisesta törmäyskolarista aiheutuisikaan vakavia fyysisiä vammoja.

Kyse on myös ansioista. On väitetty, että kuljettajat ja pienet yritykset saattavat joutua lopettamaan yritystoimintansa sen jälkeen, kun heidän ajoneuvonsa on joutunut kolariin, vaikka he olisivat syyttömiä osapuolia ja saisivat vakuutusyhtiöiltä korvauksen. Ajoneuvon korjaaminen vie aikaa ja jos korvaavaa ajoneuvoa ei ole heti saatavilla, pienet yritykset voivat menettää asiakkaansa ja toimeentulon.

Synkkiä tuntoja

Eräs Traficomin tutkimukseen osallistuneista raskaan liikenteen ammattikuskeista tiivisti tuntonsa varsin synkin sanakääntein ja ikävin henkilökohtaisin jälkiseurauksin:

”Toivottavasti nämä saataisiin jotenkin ihmisten näkyville miten nämä teot vaikuttaa meihin. Saatais ihmiset ajattelemaan miten paljon tulee monelle haittaa niistä. Itellä meni elinkeino ja rakas työ kolarista johtuen."   

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vakavasti loukkaantuneita 8 prosenttia

Vuonna 2019 tapahtui kaikkiaan 4 002 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa kuoli 211 ihmistä ja loukkaantui 5 013 ihmistä. Loukkaantuneista 8 prosenttia eli 390 ihmistä, loukkaantui vakavasti.

Kuolemaan johtaneista onnettomuuksista vuonna 2019 suurin osa oli kohtaamisonnettomuuksia ja tieltä suistumisia. Kohtaamisonnettomuuksissa menehtyi 81 henkilöä ja suistumisonnettomuuksissa 62 henkilöä.

Moottoripyöräilijöitä menehtyi 25, joka on yksi enemmän kuin vuonna 2018. Mopoilijoita kuoli kolme, eli saman verran kuin edellisenä vuonna. Jalankulkijoita menehtyi 15, joka on kymmenen vähemmän edellisvuoteen verrattuna. Polkupyöräilijöiden tieliikennekuolemia oli 23 eli kaksi enemmän kuin vuonna 2018.

Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: Tilastokeskus, Traficom

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat