19.1.2024

Jälleen uusi moottoripyörämerkki tulossa keskikokoisten seikkailupyörien luokkaan

Seikkailupyörien globaali kysynnän kasvu näkyy myyntitilastojen ohella siinä, että omaa siivuaan kakusta haluaa jakamaan yhä useampi valmistaja.

Uusien moottoripyörävalmistajien kohdalla on jo totuttu siihen, että jos kyseessä on piensarjojen valmistaja, tulee se todennäköisimmin Iso-Britanniasta tai Italiasta, mutta jos puhutaan volyymivalmistajista, niin uudet merkit tulevat lähes poikkeuksetta Kiinasta. Niin tälläkin kertaa, paitsi ettei merkki ole täysin uusi, vaan 125-350-kuutioisista yksisylinterisistä isompaan luokkaan laajentava Zontes.

TFT-värinäytöllinen mittaristo ja säädettävä tuulilasi kuuluvat Zontes 703F:n varustukseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vilkku päälle ja kilpailijoista ohi - ainakin sylinterien määrässä

Zontes on yksi vuonna 2003 perustetun Guangdong Tayo Motorcycle Technology -yrityksen moottoripyöräbrändeistä. Sen yksisylinterisiä naku- scrambler-, ja adventurepyöriä sekä skoottereita on jo tähän astikin ollut Euroopan markkinoilla mm. Britanniassa. Zontesia on kuitenkin moitittu siitä, että sen valikoimissa on vain yksisylinterisiä malleja, kun lähes kaikilla uskottavilla kilpailijoilla on mallistossaan myös isompia - ja siten paremmin Euroopan markkinoille sopivia - kaksisylinterisiä malleja. Zontes nokittaakin kaksisylinteristen valmistajia esittelemällä uuden 700-kuutioisen rivikolmosmoottorin, ja sen ympärille suunnitellut kaksi täysin erilaista moottoripyörämallia; sporttisen 703 RR:n ja adventurepyörä 703 F:n.

Zontes 703 RR

Moottori suunniteltu Eurooppaan sopivaksi

Moottori on tarkalta iskutilavuudeltaan 699 kuutiosenttimetriä. Valmistajan mukaan RR-versiossa moottori tuottaa 111,5 hevosvoimaa 11 000 kierroksella ja vääntöä on 75 newtonmetriä 8600 kierroksella. Adventure-viritteisenä lukemat ovat 100 hv / 9 000 r/min ja 85 Nm / 7 200 r/min. Niinikään valmistajan ilmoituksen mukaan moottorit ovat täysin Euro 5+ -yhteensopivia, eli ne täyttävät jo uudet tiukimmat päästö- ja melunormit.

Ensimmäisen kerran adventuremalli 703 F:n konseptimalli nähtiin julkisuudessa kesällä 2021 ja erittäin tuotantovalmiin näköinen prototyyppi marraskuussa 2023 Milanon kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä. Nyt valmistaja kertoo, että tuotanto on suunniteltu aloitettavaksi vuoden 2024 loppuun mennessä. Käytännössä se tarkoittaisi, että ne tulisivat markkinoille kaudeksi 2025 ja edustaisivat samaa vuosimallia.

Kovia killpailijoita

Tarkkoja teknisiä tietoja ei vielä ole julkistettu, mutta rengaskoot ovat edessä 21 ja takana 17 tuumaa tietysti pinnavanteilla ja toisiovetona on ketju. Edessä on hyvin suojattu USD-teleskooppi ja jarruina on Brembon Monobloc-satulat. Ainakin RR-mallin jousitusratkaisut tulevat Showalta, mutta adventuren jousituksesta ei vielä ole tarkempaa tietoa.

Kolmisylinterisenä Zontes 703 kilpailisi tietysti suoraan Triumph Tigerien kanssa, jotka niinikään käyttävät rivikolmosmoottoreita. Iskutilavuuden ja tehon puolesta muita kilpailijoita olisivat esimerkiksi KTM 790 Adventure, Suzuki V-Strom 800 DE ja Aprilia Tuareg 660, hinnan puolesta varmasti myös hieman pienempitehoinen suursuosikki Yamaha Ténéré 700. Merkin ollessa uusi tässä segmentissä sen tulisi menestyäkseen olla vakiintuneita merkkejä edullisempi. Onnistuuko Zontes siinä, sen aika näyttää. Merkillä ei vielä ole maahantuojaa Suomessa.

Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Zontes

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat