24.9.2022 Laivat Jälleen yhden aikakauden loppu – M/S Amorella jätti Punaisen laivaston 34 vuoden jälkeen Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Amorellaa odottavat Välimeren tuulet Corsica Sardinia Ferriesin laivastossa. Splitin sisaruksista ensimmäinen oli poikkeuksellisen reittiuskollinen, vaikka matkalle sattui myös kommelluksia. Useat mediat välittivät elokuussa Viking Linen tiedotteen, jonka mukaan yhtiö oli myynyt M/S Amorella -aluksensa. Ostaja oli italialainen Corsica Sardinia Ferries - sama, joka vuonna 2021 hankki väreihinsä Amorellan entisen laivastokumppanin, M/S Mariellan. Näin entisistä Amorellasta ja Mariellasta tulee jälleen laivastokumppaneita, nyt vastaavasti nimillä M/S Mega Victoria ja M/S Mega Regina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähin äänin kohti VälimertaAmorella lähdössä historialliselle viimeiselle edestakaiselle reittimatkalleen punakylkisenä perjantaina 16. syyskuuta.Viimeisen edestakaisen matkansa Viking Linen väreissä Amorella aloitti Helsingistä 16. syyskuuta. Palattuaan Tukholmasta takaisin, vietti alus muutaman päivän Katajanokan laiturissa, jossa Viking Line todennäköisesti tyhjensi sen luovutuskuntoon. Amorella jätti Punaisen laivaston taakseen lopullisesti keskiviikkona 21. syyskuuta. Alus lähti purjehtimaan Katajanokalta suuntanaan Italian Genova, jossa uusi omistaja tekee siihen tarvittavat muutostyöt, näkyvimpänä aurinkoisen keltaiset tunnusmaalauksensa, sekä myös kastaa aluksen oletettavasti Italian lipun alle M/S Mega Victoriaksi.Sisarusten kohtaaminen. Amorella (vas.) ja Gabriella nähtiin hyvin harvoin yhtä aika missään, mutta Amorellan odottaessa lähtöään Genovaan Katajanokan laiturissa syyskuussa, tapahtui näitä harvinaisia kohtaamisia joitakin kertoja. Nyt niitä ei tässä muodossa varmasti enää tapahdu, ja Gabriella jää yksin Helsinki-Tukholma -välille.Splitin sisaruksista ensimmäinenEpävirallisesti Amorellaa ja sen kolmea sisaralusta voisi kutsua "Splitin sisaruksiksi" erotuksena lähinnä 70- ja 80-luvuilla muun muassa Viking Linella vaikuttaneista kuuluisista "Papenburgin sisarista". Amorella rakennettiin silloisen Jugoslavian Splitissä vuosina 1986 - 1988. Rakennustöitä haittasivat välillä materiaalipuutokset, mutta lopulta alus päästiin luovuttamaan tilaajalleen, SF-Linelle, Viking Linen edeltäjälle. Aluksi Amorella sai liikanimen "Eventuella", sillä se saapui tehtäviinsä "vihdoinkin" venyneen odotuksen jälkeen.Amorella on 169 metriä pitkä ja 27,6 metriä leveä. 34 384 rekisteritonnin bruttovetoisuudellaan Amorella on hieman pienempi kuin sisarensa, mikä selittyy pienillä rakenteellisilla eroilla eri puolilla alusta. Amorellaa liikuttaa neljä Wärtsilä Pielstickin dieselkonetta, yhteisteholtaan 24 000 kilowattia.Amorella lähti telakalta 1. lokakuuta 1988 - päivälleen 34 vuotta ennen kuin se saapuu nyt uudelle omistajalleen Genovaan. Virallinen luovutus SF-Linelle puolestaan tapahtui 28. syyskuuta, tasan kuusi vuotta ennen Estlinen M/S Estonian tuhoisaa onnettomuutta.Amorella sai heti seuraavana vuonna sisaraluksen, M/S Isabellan, joka siirtyi vuonna 2013 Viking Gracen tieltä Tallinkin laivastoon nimelle Isabelle. Seuraavina vuosina samoille piirustuksille rakennettiin samalla telakalla Kroatiaksi muuttuneessa maassa vielä kaksi alusta, toinen niistä meni Tanskaan DFDS Seawaysille (nyk. M/S Crown Seaways), toinen puolestaan on tunnettu vuodesta 1997 lähtien Viking Linen M/S Gabriellana, joka jää siis enää ainoana sisarusnelikosta Viking Linen väreihin.Turun laivaAmorellan voisi sanoa olevan keskimäärin hyvin reittiuskollinen laiva. Käytännössä alus palveli luotettavasti koko tähänastisen uransa Turku - Tukholma -reitillä. Vuosien 1988 ja 2022 välillä Amorella vieraili muualla vain hyvin lyhyitä tuurauspätkiä. Huhti-syyskuuksi 2022 Amorella siirtyi sen korvanneen uutuuslaiva Viking Gloryn tieltä tilapäisesti Gabriellan pariksi Helsingin reitille.Amorella ehti ajaa Viking Linen väreissä Turun ja Tukholman välin karkeasti arvioituna yhteen suuntaan noin 12 000 kertaa.Amorellan linjaparina Turun reitillä nähtiin pisimpään sen sisaralus Isabella sekä viimeiset yhdeksän vuotta Viking Grace. Ensimmäisen vajaan vuoden aikana Amorellan linjaparina toimi M/S Viking Sally, joka tultiin muutamaa vuotta myöhemmin muistamaan M/S Estoniana.Toisaalta M/S Amorella voidaan muistaa myös kommelluksistaan, joita sen väylälle sattui vuosien aikana karikoiden muodossa. Amorella ajoi ensimmäisen kerran karille vuonna 1993 Tukholman saaristossa. Kevättalvella 2010 merijäät painoivat Amorellan kylkitörmäykseen Finnlinesin M/S Finnfellow'n kanssa Tukholman ulkosaaristossa. Toukokuussa 2013 alus rysäytti vauhdilla Turun sataman autoramppiin. Saman vuoden joulukuussa Amorella päätyi Ahvenanmaalla Hjulgrundin karille blackoutin seurauksena. Tammikuussa 2016 Amorellan lähtö Tukholmasta peruuntui erikoisesta syystä: 20 asteen pakkanen halkaisi sen helikopterikannen. Viimeisimpänä, syyskuussa 2020, Amorella päätyi jo toistamiseen Hjulgrundin karikkoon, ja vajosi pohjakosketuksille asti, niin, että matkustajat evakuoitiin lähisaarelle, ja alus hinattiin päivien päästä Naantalin korjaustelakalle. Tässäkin tapauksessa säästyttiin onneksi henkilövahingoilta.Ei tässä voi muuta todeta, kuin että kiitos Amorellalle kuluneista merimaileista, ja onnea Mega Victorian tuleville!Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Fakta om Fartyg, Viking Line, FindShip, Yle Kuvat: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaMuistatko nämä laivat? – Suomalaisille tuttuja risteilijöitä myydään netissä Uuden ajan viikinkilaiva Viking Glory – kunniallinen ja ilmastoviisas Viking Amorellan keittiö herää jo aamuyöllä Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa – yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 27.4.2025 Laivat Kausi on korkattu – ainakin näitä risteilijöitä bongarin kannattaa odottaa Helsinkiin tänä vuonna 11.4.2025 Laivat Baltic Princess palasi liikenteeseen – olimme mukana risteilyllä 10.4.2025 Laivat Tallinkilta odottamattoman nopea muuvi: Star I myytiin pois vain kahden kuukauden komennuksen jälkeen – ajaa huomenna viimeisen vuoronsa Tallinkille 29.3.2025 Laivat SS United Statesia valmistellaan jo upotettavaksi – käynnissä viimeinen vetoomus nopeusennätysvaltamerilaivan pelastamiseksi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 16.3.2025 Laivat Baltic Princessin sisätilat uudistuvat näkyvästi – myös hallittu kaaos on näkyvää vain päiviä ennen paluuta liikenteeseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 19.5.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 27: MV Agusta on taidetta prätkän muodossa – millainen on italialaisvalmistajan tulevaisuus? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?