18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema – Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa Teksti Rikhard Wacker Kuva Rikhard Wacker Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jatkosodan aikana saksalaiset tekivät Lapissa varasuunnitelmia sen varalle, että Neuvostoliitto tekisi läpimurron. Tästä seurasi Operaatio Birke, johon kuului Käsivarren Lapin Sturmbock-asemat. Lapin sodan alkamisesta tulee näinä päivinä kuluneeksi pyöreät 80 vuotta. Suomi kävi jatkosodan päätteeksi vielä yhden sodan Saksan kanssa, osana jatkosodan aselepoehtoja. Nämä taistelut käytiin pääasiassa Suomen Lapissa. Saksan kanssa käydyn sodan päänäyttämöksi koitui Lappi, sillä Lappiin sijoitettiin jatkosodan aikana noin 200 000 saksalaissotilasta, ja saksalaiset vastasivat pääosin Lapin rintamasta läpi jatkosodan ajan. Saksalaisten määrä Lapissa valtava, sillä tuohon aikaan alueella asui vain noin 150 000 paikallista. Nikkelin rooli Lapin sodan syntymisessä on huomioitu myös museon näyttelyn puolella. Saksalaisten sijoittuminen Lappiin ei ollut mitenkään sattumaa. Jo ennen toisen maailmansodan puhkeamista Saksan intresseissä oli siintänyt Petsamon nikkelikaivokset. Petsamossa sijainnut Kolosjoen kaivos oli Euroopan rikkain nikkelimalmio, joka löydettiin jo 1920-luvun alussa, mutta alueen rakennustyöt valmistuivat vasta jatkosodan aikana. Valtaosa Petsamon nikkelistä menikin lopulta Saksaan, mistä tulikin Saksan sotateollisuudelle elinehto. Vuodesta 1943 lähtien yli puolet Saksan käyttämästä nikkelistä tuli Petsamosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOperaatio Birke ja Sturmbock Vuonna 1943 saksalaiskulisseissa käytiin Operaatio Birke, jossa oli määrä suunnitella Lappiin puolustusasema siltä varalta, että suomalaisten puolustus olisi romahtanut ja Neuvostoliitto olisi vallannut eteläisen Suomen. Tätä skenaariota varten saksalaiset päätyivät rakentamaan puolustusasemia linjalle Karesuvanto–Ivalo–Petsamo. Petsamon asemalla tarkoitus oli turvata Petsamon nikkelikaivosten toiminta. Ivalon aseman tarkoituksena taas oli turvata Petsamoon johtava Jäämerentie sekä Norjaan johtava Kaamasen huoltotien risteys. Karesuvannon aseman tarkoitus oli turvata Norjan puolella kulkevan valtakunnantie 50, joka oli saksalaisten Pohjois-Norjan joukkojen ainoa maayhteys eteläisiin armeijoihin. Karesuvannon asema kulki Käsivarren Lapin poikki ja sai nimen Sturmbock, suomeksi ”muurinmurtaja”. Sen rakennustyöt alkoivat kesällä 1944 ja linnoitusta rakensi kiireen vilkkaa noin 3000 miestä – joukossa oli niin rakennusalan ammattilaisia, pioneereja, mutta myös paljon sotavankeja. Osa linnoitusalueen korsuista on entisöity valokuvien perusteella entiseen asuunsa......ja toiset korsuista ovat vain muisto siitä, miltä ne näyttivät 80 vuotta sitten. Operaatio Birke käytäntöön - Lapin sota alkaa Suomi sai Neuvostoliitolta rauhanehdot elokuun 1944 lopussa. Yhtenä aselevon ehtona oli se, että Suomi katkaisee suhteensa Saksaan. Näin myös tehtiin 2.9.1944, jonka jälkeen Saksan sodanjohto käski Berliinistä käsin Operaatio Birken toimeenpantavaksi. Tosin alkuperäistä suunnitelmaa vastoin puolustusasemissa taisteltaisiin nyt suomalaisia joukkoja vastaan. Vaikka Sturmbockin rakentaminen ei ollut täysin valmis, linnoituksesta oli siitä huolimatta saatu vahva. Puolustuslinjalla oli pituutta 26 kilometriä ja sen vahvuuksiin kuului 12 000 miestä, 800 konekivääriä, 100 kranaatinheitintä ja yli 160 tykkiä. Myös ammuksia oli varattu koko talven tarpeiksi, kun asemat miehitettiin lokakuun lopussa 1944. Suomalaissotilaiden tilanne oli huomattavasti heikompi. Merkittävä osa armeijasta oli kotiutettu jatkosodan jälkeen, ja poltetun maan strategiaa käyttävien saksalaisten takaa-ajo oli raskasta. Alueen rakennukset, sillat ja tiet olivat saksalaisten jäljiltä usein tuhottuja, puhumattakaan alati läsnä olevasta miinavaarasta. Marraskuussa 1944 vaatimattoman miesvahvuuden suomalainen varusmiespataljoona saapui Markkinan kylään, joka oli kahdeksan kilometrin päässä Sturmbockista. Tästä alkoi asemasotavaihe, jossa sotatoimet Suomen ja Saksan välillä Käsivarren Lapissa olivat korkeintaan pieniä partiokahakoita. Kun saksalaisten evakuointi oli saatu päätökseen, saksalaiset jättivät Sturmbock-asemat 10.1.1945 taisteluitta, jonka jälkeen joukot vetäytyivät Norjan puolelle Lyngen-asemiin, jonka puolustuslinjan toinen pää yltyi vielä Kilpisjärven puolelle. Suomalaiset seurasivat saksalaisia, mutta varsinaisia hyökkäyksiä asemia vastaan vältettiin yhä. Viimeisetkin saksalaissotilaat poistuivat Lapista 27.4.1945, jolloin Suomen urakka sodassa päättyi. Lapin sodan päättymispäivä on tunnettu vuodesta 1987 asti kansallisena veteraanipäivänä. Järämän linnoitusalue ja museo Sturmbockin linnoitusalueeseen on helppoa tutustua Järämän linnoitusalueella. Siellä Sturmbock-asemasta on entisöity Käsivarrentiehen rajoittuva osa. Entisöintityöt on tehty vuosien 1987-89 aikana Museoviraston valvonnassa. Järämän alueella on entisöity taistelu-, yhdys- ja ryömintähautaa noin 1,2 kilometrin verran. Taisteluhautojen ohella entisöintiä on tehty alueen linnoitteille, korsuille ja ampumapesäkkeille, joista osa on myös jätetty alkuperäiseen asuunsa. Entisöityihin korsuihin ja ampumapesäkkeisiin pääsee tutustumaan sisälle asti. Korsun penkillä on esillä kenties yleisin saksalaisilta Lappiin jäänyt irtaimisto: tyhjät säilykepurkit. Varsinaista sotilaskalustoa alueella ei juurikaan ole. Linnoitusalueella toki törmää saksalaisten alueelle jättämiin piikkilanka-aitoihin, korsujen peltiseiniin ja armeijan popsimiin elintarvikesäilykkeisiin, mutta mitään sen suurempaa vetäytyvä armeija ei ole alueelle jättänyt. Yksi 75 millimetrin saksalainen panssarintorjuntatykki on kuitenkin paikalla, vaikkakin kyseinen tykki on historialtaan suomalaisten käyttämä. Saksalaisia PaK 40 eli Panzerabwehrkanone 40 -panssarintorjuntatykkejä oli aseteltuna Sturmbock-asemaan Kilpisjärventien varressa. Nykyään museossa esillä oleva tykki on tosin historialtaan Suomen armeijasta, täkäläisittäin nimettynä 75 K 40. Linnoitusalueella liikkuminen on suhteellisen helppoa, mutta reissuun kannattaa varustautua hyvillä kengillä, sillä hautojen pohjilla on paljon irtokiviä, jotka saattavat muljauttaa huolimattoman kulkijan nilkan. Alueella on myös korkeuseroja, joka tekee koko pitkän alueen läpikäynnistä jonkinasteisen urheilusuorituksen. Järämän linnoitusalueelta löytyy myös erillinen museorakennus, josta löytyy pysyvä sota-ajasta Tunturi-Lapissa kertova näyttely. Näyttely alkaa jatkosodan vaiheista kulkien Lapin sodan kautta aina sodanjälkeiseen jälleenrakennukseen asti. Sisätiloissa on esillä myös rutkasti alueelta löytynyttä saksalaista esineistöä. Järämän linnoitusalue Käyntiosoite: Käsivarrentie 5465, 99470 Karesuvanto Aukioloajat Avoinna 11.6.-21.9.2024 Ti-la klo 11-18 Pääsyliput museoon ja linnoitusalueelle 7 €/aikuiset 4 €/6-16 vuotiaat alle 6-vuotiaat lapset, sotaveteraanit ja -invalidit ilmaiseksi ryhmähinta 5 €/hlö/vähintään 10 hlön ryhmä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Matkailu Erilainen museo Saksassa: keskiössä kuolema ja hautaaminen 28.3.2025 Matkailu Göta Kanalia Tukholmasta Göteborgiin: aikamatka halki Ruotsin 27.3.2025 Automatkailu Autoreissu Euroopassa – nyt helpottaa: Vihreän kortin voi esittää kännykältä 24.3.2025 Matkailu Viikonloppu Valenciassa – kulttuuria ja historiaa rennosti 23.3.2025 Matkailu Montmartre: Pariisin rakastettu ja vihattu pieni kylä suurkaupungin sydämessä ei jätä koskaan kylmäksi 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 21.3.2025 Matkailu Aidon paellan syntysijoilla Valenciassa – tapaksia unohtamatta 20.3.2025 Matkailu Erikoiset unet: Yö Finlandia-talossa 16.3.2025 Matkailu Taormina – aikoinaan maailman hienoin teatteri on yhä vaikuttava näky Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle