26.2.2018 Liikenne Jarruvika aiheuttaa usein hylkäyksen katsastuksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Trafin tiedot vuodelta 2017 paljastavat, että Toyota on merkkinä ylivoimainen – eikä kolmivuotiaita Škoda Citigoja hylätty lainkaan! Trafin henkilöautojen mallikohtaiset määräaikaiskatsastuksen vikatilastot vuodelta 2017 kertovat tutusta trendistä: katsastuksessa hylätään yleisimmin jarrujen ja etuakseliston vikojen vuoksi ja uudehkot autot saavat hylkäyksiä harvoin. Kolmivuotiaista hylätään keskimäärin vain kolme prosenttia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJärkyttävän suuria eroja eri mallien välilläKoko Trafin tilaston parhaaksi nousi kolmivuotias Škoda Citigo (hylkäysprosentti 0,0 %). Škoda Fabia oli toiseksi paras (0,3 %) ja Toyota Corolla kolmas (0,5 %). Kolmivuotiaiden autojen ryhmässä peräti 12 mallin hylkäysprosentti on alle yhden.Heikoin kolmivuotias on Dacia Sandero-pikkuauto, hylkäysprosentti 17,8. Keskimääräinen hylkäysprosentti on kolmivuotiaissa 3,0.Hylkäysprosenttien erot ovat suuria jo nuorehkoissa ikäryhmissä. Esimerkiksi kuusivuotiaiden parhaista hylätään vain alle kaksi prosenttia: Toyota Land Cruiser (1,1 %), Suzuki Swift (1,3 %) ja Audi Q5 (1,9 %). Kuusivuotiaiden huonoimmasta hylätään joka kolmas, Renault Clio (35,0 %).Kuusivuotiaiden keskimääräinen hylkäysprosentti on 8,7.Koko tilaston kaikkein suurin hylkäysprosentti on vuonna 2004 käyttöön otetulla Mercedes-Benz Vito -pikkubussilla, 60,0 prosenttia. TOP 30 30 parasta mallia: vähiten hylkäyksiä Käyttöönottovuodet 2002–2012 ja 2014 SijaMerkkiMalliKatsastusten lukumääräHylkäys-%Käyttöön- ottovuosiAjo- kilometrien keskiarvo1.ŠkodaCitigo1230,02014330002.ŠkodaFabia3570,32014420003.ToyotaCorolla9320,52014440004.ToyotaLand Cruiser1830,620121320004.VolkswagenTiguan5280,62014630004.MiniCooper1720,62014440007.BMWX11490,72014620007.SuzukiSwift1500,72012660007.CitroënC34250,72014380007.HondaJazz2760,720143200011.AudiA52670,820147000011.MazdaCX-53910,820146400013.ToyotaRAV47100,920146900013.ToyotaAuris34050,920144800013.SubaruXV1120,920145000013.CitroënC11110,920125000017.VolkswagenGolf53941,020145700018.ToyotaLand Cruiser1881,1201115100018.AudiQ54651,120147400020.HondaCR-V9301,220146200020.OpelCorsa4151,220143900020.ToyotaAvensis23391,220146700020.VolkswagenPolo13001,220144000020.OpelAstra11361,220145400025.HondaCivic12021,320144900025.KiaCeed14401,320145100025.SuzukiSwift2241,320117500028.FordFocus C-Max4391,420146700028.SubaruForester5021,420146000030.ŠkodaYeti6921,520145900030.ToyotaVerso6901,520146100030.AudiA414321,520147600030.ToyotaYaris18511,520143600030.ToyotaCorolla9271,520126900030.SeatLeon2631,5201456000Henkilöautojen määräaikaiskatsastusten tilastot 2017, TrafiToyotan ylivoimaa, Audi kakkonenKun tarkastellaan kaikkia 12 autojen ikäryhmää, japanilaiset porskuttavat kärjessä etenkin vanhemmissa ikäryhmissä. Kärjessä on taas ylivoimaisesti Toyota kuten useimmissa muissakin vastaavissa tilastoissa.Jaossa oli yhteensä 120 TOP 10-sijoitusta, joista Toyota nappasi peräti 48 kappaletta eli huikeat 40 prosenttia! Toyota oli kymmenen kärjessä -listalla kaikissa ikäryhmissä. Huikea tulos! TOP 10- ja FLOP 10-sijoitukset kaikissa 12 ikäryhmässä yhteensä: TOP 10 Toyota ansaitsi 10 kärjessä-sijoituksia ylivoimaisesti eniten eli peräti 48, Audi otti hopeaa (12) ja Ford pronssia (11). Kärkikolmikko on sama kuin edellisessä tilastossa. Seuraavina ovat Honda, Subaru ja Suzuki (8), Porsche (5), Lexus ja Mitsubishi (4), Citroën ja Mazda (3), BMW, Hyundai, Škoda ja Volkswagen (2) ja Mini (1). FLOP 10 10 häntäpäässä-listalla on useimmiten Renault (16 kertaa), toiseksi eniten Dodge (12), kolmanneksi eniten Mercedes-Benz (10). Seuraavina ovat Alfa Romeo (9), Volkswagen (8), Fiat, Mazda ja Peugeot (7), Citroën ja Jeep (6), Chevrolet, Chrysler, Dacia ja Hyundai (5), Nissan ja Opel (4), Kia (2), Daewoo, Ford ja Seat (1). Flop-tilastossa Mercedes-Benzin ja Volkswagenin häntäpäähän sijoittuneet mallit ovat pääosin pikkubusseja. Mercedes-Benz Sprinter- ja Vito- sekä Volkswagen Transporter -pikkubussien poikkeuksellisen suuret ajomäärät vaikuttavat osaltaan suureen vikamäärään.Erot tietyn merkin eri mallien ja vuosimallien välillä ovat suuria. Sama merkki voi esiintyä kärjessä ja hännillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMersun C-sarja ja Nissan Qashqai petrasivatTilastossa aikaisemmin heikohkosti menestyneen Mercedes-Benz C-sarjan laatu parani merkittävästi mallinmuutoksen yhteydessä vuodesta 2007 alkaen.Nissan Qashqai oli 30 suosituimman mallin häntäpäässä vuosina 2007 ja 2008: Vuodesta 2009 alkaen Qashqai petrasi selvästi, mutta isompi malli Qashqai+2 putosi 30 suosituimman mallin joukossa toiseksi viimeiseksi vuosina 2010–2012. FLOP-huonoimmat Hylkäysprosentti: 50–60 % MerkkiMalliKatsastusten lukumääräHylkäys-%Käyttöön- ottovuosiAjokilometrien keskiarvoMazda515250,02005211000Peugeot80710250,02006221000RenaultTrafic24950,2Vuodet yhteensä246000Peugeot406104750,32002269000FiatStilo66050,62002184000RenaultLaguna120850,72004211000OpelVivaro27150,9Vuodet yhteensä225000Mazda357651,02003193000CitroënXsara Picasso52651,32002254000Alfa Romeo15613851,52005198000FiatStilo150751,52003183000Peugeot80712451,62005216000JeepPatriot24251,72008177000RenaultEspace11051,82005230000RenaultEspace10752,32003233000VolkswagenTransporter17952,52003458000DodgeCaliber23553,22009147000Alfa Romeo14710153,52002180000RenaultLaguna154853,62003228000HyundaiTrajet15754,12005231000HyundaiTrajet14054,32004253000ChevroletTrans Sport35354,4Vuodet yhteensä238000ChevroletTrans Sport14754,42002255000NissanPathfinder14854,72005296000DodgeCaliber76555,02007169000DaewooEvanda13855,12003188000DodgeCaliber46355,12008146000DodgeCaliber204155,2Vuodet yhteensä163000ChevroletTrans Sport12855,52003233000RenaultLaguna157056,52002232000DodgeCaliber50057,02006184000JeepCompass17557,72007185000Mercedes-BenzVito15560,02004355000Henkilöautojen määräaikaiskatsastusten tilastot 2017, TrafiHylkäysprosentit kasvavat autojen ikääntyessäKolmivuotiaista vuonna 2014 käyttöön otetuista hylättiin vain 3,0 prosenttia keskimääräisen mittarilukeman ollessa 65 000 kilometriä.Kuusivuotiaista 2011 käyttöön otetuista hylättiin 8,7 prosenttia, mittarilukema keskimäärin 120 000 kilometriä.Kymmenvuotiaista 2007 käyttöön otetuista hylättiin 21,5 prosenttia keskimääräisen mittarilukeman ollessa 185 000 kilometriä.15-vuotiaista 2002 käyttöön otetuista hylättiin enemmän kuin joka kolmas, 36,4 prosenttia keskimääräisen mittarilukeman ollessa 241 000 kilometriä. Katsastustilasto kertoo sekä auton hoidosta että laadusta Katsastuksen vikatilastot kertovat kahdesta. Miten hyvin kyseisiä autoja on pidetty, onko autoa huollettu säännöllisesti ja onko kuluvat osat, kuten renkaat ja valot, tarkastettu ennen katsastukseen menoa. Ja toisaalta taas niistä myös näkee, miten hyvin auto ylipäätään kestää. Katsastustilaston tulokseen vaikuttavat autojen laatuerojen lisäksi erot ajokilometrimäärässä ja auton hoidossa. Kolmevuotiaiden hylkäysmäärien erojen suurin syy on epäilemättä automallien laatuerot. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen. Käyttäjän huolellisuus vaikuttaa Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat auton laadun lisäksi merkittävästi myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, kuormitus, ajotapa sekä erot eri mallien ajokilometrimäärissä. Auton ikään katsomatta eniten hylkäyksiä tehdään etuakseliston ja jarrujen takia, kuten myös iskunvaimentimien sekä jousituksen vikojen ja puutteiden vuoksi. Heikommissa malleissa pyöräntuennan viat ja nivelvaivat johtavat hylkäykseen jo ensimmäisessä katsastuksessa kolmen käyttövuoden jälkeen. Mittarilukemat ensikertaa mukana Trafin katsastustilastoihin on tänä vuonna tullut mukaan myös keskimääräiset mallikohtaiset ajokilometrit. – Tämä on ollut odotettu uudistus, jonka avulla on mahdollista suhteuttaa auton kuntoa ajettuihin ajokilometreihin nähden. Samalla voi myös katsoa, millä automalleilla ajetaan keskimääräistä enemmän, Trafin erityisasiantuntija Teemu Toivanen taustoittaa. Eri automallien keskimääräisissä ajomäärissä on suuria eroja. Ammattikäytössä, esimerkiksi taksina ja "kaupparatsuautona" suosituilla malleilla (esim. Mercedes-Benz E-sarja, BMW 5-sarja, Volvo V70 ja Volkswagen Passat) ajetaan todella paljon. Myös isoilla katumaastureilla kertyy runsaasti kilometrejä, esimerkkinä BMW X5. Henkilöautoista kaikkein eniten ajetaan pääosin ammattikäytössä olevilla pakettiautoista muunnelluilla pikkubusseilla, kuten esimerkiksi Volkswagen Transporter ja Mercedes-Benz Sprinter. Ei siis mikään ihme, että paljon ajetuissa isoissa autoissa ja pikkubusseissa on yleensä keskimääräistä enemmän vikoja. Pienimmillä pikkuautoilla (esim. Ford Ka) ja urheilu- ja avoautoilla ajetaan keskimääräistä vähemmän. Pikkuautojen vikamäärissä on suuria mallikohtaisia eroja eteenkin ikääntyneenä. Hylkäysprosentti 20,6 Käyttöönottovuosien 2002–2012 ja 2014 henkilöautoista määräaikaiskatsastuksessa kävi vuonna 2017 kaikkiaan 1 564 581 henkilöautoa. Keskimäärin joka viides auto hylättiin, hylkäysprosentti on 20,6. Toukokuussa käyttöön uudet katsastusaikavälit Uudet säännökset harventavat katsastusväliä ja ensimmäinen katsastus suoritetaan 20.5.2018 jälkeen käyttöönotettaville autoille nelivuotiaana, jonka jälkeen määräaikaiskatsastuksessa tulee käydä joka toinen vuosi aina kymmeneen vuoteen asti. Onkin mielenkiintoista nähdä, vaikuttaako tämä katsastuksen hylkäysprosentteihin jollain tavalla. Jo käytössä olevat autot siirtyvät uuteen katsastusvälikäytäntöön vasta ensimmäisen, uuden käytännön aikana tehdyn katsastuksen myötä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Erilaisia tilastoja – erilaisia vikoja Pelkkä katsastustilasto ei kerro koko totuutta autojen laatueroista. Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että se ei kerro kaikenlaisista vioista. Ei kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista auton turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista esimerkiksi jarruissa, pyöräntuennassa, ohjauslaitteissa ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmässä. Eri katsastustilastosta riippuen myös huonot renkaat ovat mukana hylkäyssyynä, esimerkiksi Trafin hylkäystilastossa. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla, kuormituksella ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella. Määräaikaiskatsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia kuin esimerkiksi tielle pysäyttävät tekniset viat. Lisäksi autoilijat ovat raportoineet lukuisista muista vioista, jotka eivät näy katsastusraporteissa eivätkä tiepalveluraporteissa. www.moottori.fi -sivuston vikatietolista kertoo katsastustilastojen lisäksi monipuolisesti myös muista vikaraporteista. Katsastuksessa havaitut viat Tyypillisiä katsastuksessa havaittuja vikakohteita ovat etuakseliston ja ohjauslaitteiden nivelvaivat sekä jarruviat käyttöjarrussa tai seisontajarrussa tai molemmissa. Lisäksi katsastuksessa havaitaan usein ongelmia jousituksessa, iskunvaimennuksessa ja pakokaasujen päästömittauksessa. Tielle jättävät viat Sähkövika tyssää matkan. Saksan tiepalvelutilasto paljastaa, että sähkölaitteiden reistailu jättää useimmin tielle. Peräti puolet tielle pysäyttäneistä teknisistä vioista liittyy sähkölaitteisiin. Pelkät akkuviat muodostavat kolmanneksen kaikista tielle pysäyttävistä teknisistä vioista. Monen nykymallin akut ja laturit ovat alimitoitettuja kasvaneeseen sähkön kulutukseen verrattuna. Runsas mukavuus- ja turvallisuusvarustelu on lisännyt sähkölaitteiden määrää, mikä pistää akun laturin koville. Tien päällä akku on auton heikoin kohta. Myös uusien autojen entistä monimutkaisempi pakokaasujen puhdistusjärjestelmä voi aiheuttaa ongelmia. Saksassa moni dieselauto on hyytynyt tielle, koska hiukkassuodatin on tukkeutunut. Hiukkassuodattimeen kertyneet hiukkaset on poltettava määräajoin. Se tapahtuu ruiskuttamalla hetkellisesti ylimääräinen polttoaineannos moottorin ja hiukkassuodattimen ollessa kuuma. Kaupunkiajossa moottori ja hiukkassuodatin eivät aina ehdi lämmetä riittävästi puhdistusprosessin käynnistämiseksi. Ennen pitkää suodatin voi tukkeutua. Hiukkassuodattimen huolto ja etenkin vaihto on arvokas toimenpide. Autonkäyttäjien ilmoittamat viat Katsastus- ja tiepalvelutilastojen puutteena on se, että tilastot eivät kerro kaikista autojen tyyppivioista. Saksalainen Autobild-lehti ja ADAC ovat tehneet ansiokasta työtä ja keränneet vuosikymmenien ajan autonkäyttäjien vikailmoituksia. Lisäksi 100 000 kilometrin kestotestit ovat antaneet Autobild-lehden toimittajille runsaasti tietoa uutuusmallien ensimmäisten tuotantoerien autoyksilöiden ongelmista. Esimerkiksi muutamien mallien kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen tai jakopään ketjun tyyppiviat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle. Momentinmuuntimella varustettua tavallista automaattia edullisempi kaksoiskytkinvaihteisto ei ole yhtä kestävä kuin perinteinen automaatti. Dieselmoottorin värinöitä vaimentava kaksoismassavauhtipyörä on kulutusosa, mikä ei välttämättä kestä auton koko käyttöikää. Viat edellä mainituissa kohdissa keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä. Edellä mainittujen vikojen korjaaminen voi olla kallista lystiä etenkin ikääntyneessä autossa, jonka takuu on päättynyt. On hyvä tietää, että myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin, etenkin jos kyseessä on ilmiselvä tyyppivika. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Myyjä vastaa tuotteesta, ostaja asianmukaisesta käytöstä. Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeiden perusteella valmistajan ja myyjän vastuu tyyppivioista jatkuu takuuajan päättymisen jälkeenkin. Takaisinkutsun aiheuttaneet viat Takaisinkutsun eli korjauskehotuksen voi aiheuttaa merkittävä turvallisuuteen vaikuttava vika tai vähäinen pikkuvika. Sen sijaan takaisinkutsujen määrä ei kerro kovinkaan paljon auton laadusta. Esimerkiksi mittavista takaisinkutsukampanjoista kärsinyt Toyota on useiden vikatilastojen mukaan varsin laadukas automerkki. Takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan asiakkaista huolehtimisesta. Pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkastaa mittavien takaisinkutsukampanjoiden avulla. Valmistusmaa ei välttämättä vaikuta laatuun: tärkeämpää on valmistajan laatukulttuuri ja laadunvalvonta, jota noudatetaan kaikilla tehtailla. Esimerkiksi Toyotaa valmistetaan Japanin ohella Euroopassa muun muassa Tsekissä, Ranskassa, Britanniassa ja Turkissa. Takaisinkutsuvikojen ilmoittamisessa on tapahtunut parannusta Suomessa. Vikojen mahdollisuudesta ilmoitetaan Trafille entistä säntillisemmin. Vikojen kaunistelu ja suoranainen pimittäminen on vähentynyt vuosi vuodelta. Muutamalla maahantuojalla on kuitenkin toiminnassaan vielä parantamisen varaa avoimuudessa. Saksassa ja Britanniassa sanotaan suoraan, mitä vian mahdollisuus toteutuessaan voi pahimmillaan aiheuttaa. Teksti ja taulukot: Timo Turkula Kuvat: Esko Tuomisto ja Moottorin arkistoLue lisää:Erilaisia tilastoja, erilaisia vikoja: näin luet vikatilastoja oikein, Moottori Autoa ostamassa? Tarkista ainakin nämä kohdat, Moottori Henkilöautojen määräaikaiskatsastusten vikatilastot, Trafi Henkilöautojen määräaikaiskatsastusten vuositilasto 2017 -Excel, Trafi Tietokanta takaisinkutsukampanjoista, Trafi Kuluttaja-asiamiehen linjaus: virhevastuu ja takuu autokaupassa, KKV Tietoja ja ohjeita: vauhtipyörä, KKV ADAC Pannenstatisk 2017 Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti