29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Toyota Prius Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajettavuus ei ole ehkä ollut toisen sukupolven Priuksen suunnittelun keskiössä ja se myös näkyy. Mutta kyllä jotain hyvääkin sanottavaa ajettavuudesta löytyy! Ostimme käytetyksi käyttötestiautoksi hiljattain lähes 300 000 kilometriä ajetun Toyota Prius -täyshybridin. Käyttötestin alkutaival on lähtenyt varsin vaivattomasti liikkeelle, lukuun ottamatta mittaristoon syttynyttä moottorin vikavaloa.Edellisessä väliraportissa esittelimme Priuksen epätyypillisiä, jopa hieman outoja ratkaisuja. Tällä kertaa paneudutaan ajettavuuden ensituntumiin.Taustatiedoksi muistutettakoon, että edellisen vuoden ajan käytettyjen autojen juttusarjassamme päätähteä näytteli Mercedes-Benz S124 250 D. Kyseinen ikoninen dieselfarmari oli viitisentoista vuotta Priusta vanhempi, mutta iästään huolimatta dieseltähti lumosi meidät etenkin laadukkaalla ajotuntumallaan. Rima ajettavuuden suhteen on siis Mersun jäljiltä varsin korkealla.Jo avausraportissa pureuduimme Priuksen käsittämättömän huonoon ohjaustuntumaan. Ohjaus jää kaartamaan herkästi varsin kovissakin nopeuksissa, sillä se ei tunnu palauttavan rattia ”normaaliasentoon” juuri lainkaan. Tämä aiheuttaa sen, että jos normaalisti esimerkiksi risteyksen jälkeen ratti palautuisi oikein tehdyn ohjausgeometrian ansiosta kääntökulmastaan takaisin keskiasentoon, niin Priuksessa rattia pitää usein oikeasti veivata takaisinpäinkin. Todella ärsyttävä ominaisuus.Myöskään ohjaustuntumassa ei ole kehumista, ja etenkin halvoilla nastarenkailla liukkaalla kelillä saa herkästi hukattua käsityksen, missä asennossa etupyörät tarkalleen ovat. Käytännössä ohjausta voisi sanoa käytetyn Mersun vastakohdaksi. Vaikka Mersun ohjaus ei ollut ehkä aivan tunnokkuuden huippu, se tuntui aina luontevalle ja palautti hyvin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLapsikin ihmettelee meteliäTunnustettakoon, että noin 25-vuotiaassa käytetyssä Mersussakin ohjaamoon kantautui aika paljon ääniä. Etenkin kovemmissa kiihdytyksissä vapaastihengittävä viitosdiesel tykkäsi ilmoittaa olemassaolostaan myös desibeleinä. Mutta Prius ei ole tälläkään osa-alueella ainakaan yhtään sen parempi. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää