8.8.2024 Uutinen Jos kaikki menee hyvin, italialainen sähköauto Aehra nähdään myynnissä vuonna 2026 Kuva Aehra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italiasta olisi tulossa uusi ylellinen sähköautomerkki, jonka takana on nimekkäitä henkilöitä. Italiasta on jo parin vuoden ajan kuulunut uutisia, joiden mukaan saapasmaasta olisi tulossa uusi sähköautomerkki. Kokonaan uusi italialainen automerkki, jonka nimi on Aehra, on nyt julkistanut autojensa mallinimet.Aehran katumaasturi on nimeltään Impeto ja henkilöauton nimi on Estasi. Estasi-mallinimi tarkoittaa ekstaasia, joka tässä yhteydessä tarkoittanee voimakasta tunnetilaa, hurmosta. Impeto sen sijaan tarkoittaa suomeksi kiihkoa.Autojen teknisistä tiedoista tiedetään jo jotain. Aehra tähtää siihen, että autojen toimintamatka olisi yli 800 kilometriä ja nollasta sataan ne kiihtyisivät alle kolmessa sekunnissa. Sen lisäksi autoissa tulee olemaan nopea lataus.Akkuteknologia Aehran autoihin tulee itävaltalaiselta Miba Battery Systems -teknologiakonsernilta. Miban kanssa Aehra tähtää siihen, että auton akkukapasiteetti olisi jopa 120 kilowattituntia ja suurin latausteho jopa 350 kilowattia.Aehra on italialainen start-up -yritys ja sen autojen suunnittelun takana on tunnettu suunnittelija, mies nimeltään Filippo Perini. Perini tunnetaan jo 1990-luvulta autojen suunnittelusta, hän on toiminut muun muassa Alfa Romeon suunnittelujohtajana. Alfan mallit, muun muassa GTV, 156, Kamal, Spider ja 8C Competizione ovat muun muassa nähneet päivän valon Perinin vaikuttaessa Alfa Romeon suunnitteluosastolla. Perini on työskennellyt myös pitkään Lamborghinilla. Hänen kädenjälkensä näkyy muun muassa Gallardon, Uruksen ja Aventadorin muotokielessä. Hyvä kysymys onkin, että onko Aehran muotokielessä myös jotain samaa?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRahoitusta yli 1,2 miljardiaAehran tavoitteena on aloittaa autojen tuotanto vuonna 2026. Yritys on ilmoittanut, että se tähtää 25 000 ajoneuvon vuosituotantoon. Jotta tämä kaikki onnistuu, Aehra tarvitsee noin 1,2 miljardin euron rahoituksen. Rahoituksesta on toimitettu suunnitelma Italian teollisuusministeriölle.– On erittäin ilahduttavaa, että Italian hallitus hyväksyy rahoitushakemuksemme ja että se valitaan kansallisesti strategisesti tärkeäksi hankkeeksi. Tämä vahvistaa entisestään Aehran tehtävää määritellä uudelleen huippuluokan kestävä liikkuvuus hyödyntämällä viimeisintä suunnittelu-, akku- ja valmistusteknologiaa, Aehran perustaja ja toimitusjohtaja Hazim Nada sanoo yhtiön tiedotteessa.Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Aehra rakentaa oman merkittävän tuotantolaitoksen Italiaan. Tehdas valmistuu Mosciano Sant’ Angeloon Abruzzon alueelle ja se työllistää parhaimmillaan lähes 550 henkilöä. Yhtiön pääkonttorissa Milanossa tulisi työskentelemään runsas sata henkilöä. Aehran tehtaan sijaintipaikka on valittu kyseiselle seudulle sen vuoksi, että siellä on maailman johtavaa hiilikuituosaamista. Esimerkiksi autojen korissa hiilikuidun määrä tulee olemaan merkittävässä osassa.Vaikuttaisi siltä, että Aehran autot tulevat olemaan jonkunlaisia luksustuotteita. Yhtiö onkin ilmoittanut, että sen pääkohderyhmät löytyvät esimerkiksi Pohjois-Amerikasta, Kiinasta sekä Persianlahden alueen vauraista pikkuvaltioista kuten Bahrainista, Kuwaitista, Omanista, Qatarista ja Yhdistyneet arabiemiraateista.Lähteet: Aehra, Miba Battery Systems, Motor Authority Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti