8.8.2024 Uutinen Jos kaikki menee hyvin, italialainen sähköauto Aehra nähdään myynnissä vuonna 2026 Kuva Aehra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italiasta olisi tulossa uusi ylellinen sähköautomerkki, jonka takana on nimekkäitä henkilöitä. Italiasta on jo parin vuoden ajan kuulunut uutisia, joiden mukaan saapasmaasta olisi tulossa uusi sähköautomerkki. Kokonaan uusi italialainen automerkki, jonka nimi on Aehra, on nyt julkistanut autojensa mallinimet.Aehran katumaasturi on nimeltään Impeto ja henkilöauton nimi on Estasi. Estasi-mallinimi tarkoittaa ekstaasia, joka tässä yhteydessä tarkoittanee voimakasta tunnetilaa, hurmosta. Impeto sen sijaan tarkoittaa suomeksi kiihkoa.Autojen teknisistä tiedoista tiedetään jo jotain. Aehra tähtää siihen, että autojen toimintamatka olisi yli 800 kilometriä ja nollasta sataan ne kiihtyisivät alle kolmessa sekunnissa. Sen lisäksi autoissa tulee olemaan nopea lataus.Akkuteknologia Aehran autoihin tulee itävaltalaiselta Miba Battery Systems -teknologiakonsernilta. Miban kanssa Aehra tähtää siihen, että auton akkukapasiteetti olisi jopa 120 kilowattituntia ja suurin latausteho jopa 350 kilowattia.Aehra on italialainen start-up -yritys ja sen autojen suunnittelun takana on tunnettu suunnittelija, mies nimeltään Filippo Perini. Perini tunnetaan jo 1990-luvulta autojen suunnittelusta, hän on toiminut muun muassa Alfa Romeon suunnittelujohtajana. Alfan mallit, muun muassa GTV, 156, Kamal, Spider ja 8C Competizione ovat muun muassa nähneet päivän valon Perinin vaikuttaessa Alfa Romeon suunnitteluosastolla. Perini on työskennellyt myös pitkään Lamborghinilla. Hänen kädenjälkensä näkyy muun muassa Gallardon, Uruksen ja Aventadorin muotokielessä. Hyvä kysymys onkin, että onko Aehran muotokielessä myös jotain samaa?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRahoitusta yli 1,2 miljardiaAehran tavoitteena on aloittaa autojen tuotanto vuonna 2026. Yritys on ilmoittanut, että se tähtää 25 000 ajoneuvon vuosituotantoon. Jotta tämä kaikki onnistuu, Aehra tarvitsee noin 1,2 miljardin euron rahoituksen. Rahoituksesta on toimitettu suunnitelma Italian teollisuusministeriölle.– On erittäin ilahduttavaa, että Italian hallitus hyväksyy rahoitushakemuksemme ja että se valitaan kansallisesti strategisesti tärkeäksi hankkeeksi. Tämä vahvistaa entisestään Aehran tehtävää määritellä uudelleen huippuluokan kestävä liikkuvuus hyödyntämällä viimeisintä suunnittelu-, akku- ja valmistusteknologiaa, Aehran perustaja ja toimitusjohtaja Hazim Nada sanoo yhtiön tiedotteessa.Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Aehra rakentaa oman merkittävän tuotantolaitoksen Italiaan. Tehdas valmistuu Mosciano Sant’ Angeloon Abruzzon alueelle ja se työllistää parhaimmillaan lähes 550 henkilöä. Yhtiön pääkonttorissa Milanossa tulisi työskentelemään runsas sata henkilöä. Aehran tehtaan sijaintipaikka on valittu kyseiselle seudulle sen vuoksi, että siellä on maailman johtavaa hiilikuituosaamista. Esimerkiksi autojen korissa hiilikuidun määrä tulee olemaan merkittävässä osassa.Vaikuttaisi siltä, että Aehran autot tulevat olemaan jonkunlaisia luksustuotteita. Yhtiö onkin ilmoittanut, että sen pääkohderyhmät löytyvät esimerkiksi Pohjois-Amerikasta, Kiinasta sekä Persianlahden alueen vauraista pikkuvaltioista kuten Bahrainista, Kuwaitista, Omanista, Qatarista ja Yhdistyneet arabiemiraateista.Lähteet: Aehra, Miba Battery Systems, Motor Authority Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle