15.1.2016 Ajoneuvot Julmettua lotkotusta ja silmänruokaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harvinainen AC Cobra on ajan hampaan puraisua kestävä tyyli-ikoni, joka ei jätä kylmäksi. Julmettu hörinä salpaa hengen. Keskustelu katkeaa, sillä puhe haipuu väkevien pakoäänten alle. Kun kuskin jalka käy kevyesti kaasupolkimella ja alkaa pakitus ulos hallista, pakoäänten paine nousee ihan uudelle tasolle.Matala murina ja lotkotus katkeavat kuin uniapneasta kärsivän hengitys – vain alkaakseen hetikohta uudestaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHarvinaisuus isolla hoollaEnglannista löydetty auto on harvinaisuus isolla hoolla. Alkuperäisellä 427-isolohkomottorilla autoja on tehty kuusi kappaletta, joista vain kahdessa on ohjauspyörä vasemmalla puolen.Kaunislinjaisen konepellin alla lymyää kahdeksanlitrainen isolohko, jossa on tehoa 511 hevosvoimaa.Voimaa ja tyyliäAutossa yhdistyvät amerikkalainen voimamoottoritaito ja brittiläinen käsityötaito.Avoauto on silmiä hivelevän kaunis: matala, sopusuhtainen ja virtaviivainen, mutta myös muodokas – ajan hampaan puraisua kestävä tyyli-ikoni. Ja silti voimakkaan raaka mutta ajettava auto, jolla voisi lähteä radalle kelloa ja muita kilpureita vastaan.Viides omistaja– Tämä vuonna 1984 valmistunut yksilö on niin lähellä aitoa 1960-luvun AC Cobraa kuin voi vain olla, autoin Suomeen tuottanut yrittäjä Ilmo Saarela taustoittaa.Auton tarkka mallinimi on AC Cobra MK IV, viimeinen edeltäjä eli AC Cobra MK III valmistui vuonna 1968. Kaikkiaan AC Cobria on tehty noin 1 600, joista nelisensataa on vuosien 1982–93 MK IV -malleja.Autoyksilö on AC Cars Ltd:n valmistama AC Cobra, jota ei pidä sekoittaa erilaisiin replikoihin (Dax, Factory Five Racing, Pilgrim, ERA, Contemporary, Superformance).Saarelalla on tallessa tarkat tiedot edellisistä omistajista: kolme oli yhdysvaltalaisia ja yksi englantilainen ennen auton suomalaisomistajaa. Onnenpekka jääköön salaisuudeksi, mutta sen verran voi salaisuuden verhoa raottaa, että auto pääsee hyvään kotiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Klassikot kilpiin Harvinaisten autojen Ilmo Saarela etsii toiveyksilön vaikka maailman toiselta puolen. Jos Ilmo Saarela ei saa erikoista autoa rekisterikilpiin Suomessa, siihen tuskin kykenee kukaan muukaan. Lievestuoreelta käsin toimiva Saarela etsii asiakkaalleen aina mahdollisimman hyväkuntoisen yksilön, jottei auton Suomeen tulon jälkeen edessä ole mittavia kunnostus- ja entisöintitöitä. Vakiosuosikkeja ovat 1950–60 lukujen näyttävät amerikkalaisautot, mutta kiinnostus 1970–80 lukujen youngtimereihin on viriämässä. www.isautomotive.fi Ilmo Saarelan yrityksen tilat Lievestuoreella ovat avarat ja autojen ehdoilla muokatut. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari SaarentausLue lisää Moottorista 1/2016, jonka sat myös digitaalisena. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti