17.6.2021 Ajoneuvot Kaasua karavaanarit: Bürstner Eliseo CNG on kaasukäyttöinen retkeilyauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaasuautoilu ei ole se tuorein keksintö, mutta matkailuautojen keskuudessa CNG-käyttöisiä autoja ei ole vielä juurikaan näkynyt. Bürstner Eliseo CNG on yksi tällainen auto, mutta sekään ei ole ainakaan vielä sarjatuotannossa. Matkailuautonvalmistaja Bürstner kertoo perehtyneensä jo pidemmän aikaa vaihtoehtoisiin polttoaineratkaisuihin. Viimeisimpänä saksalaisvalmistaja on kehittänyt Bürstner Eliseo CNG 543 -retkeilyauton, joka toimii mallinimen mukaisesti kaasulla.Auton moottori tuottaa tehoa 100 kilowattia (134 hevosvoimaa) ja kaasun lisäksi autossa on varasäiliöt bensiinille. Kaasua retkeilyautoon voi tankata enimmillään 22 litraa / 36 kilogrammaa. Kaasulla pääsee valmistajan lupauksien mukaan noin 400 kilometriä, ja kaasun loputtua bensiinillä voi nilkuttaa seuraavalle kaasuasemalle. Bensiinikäyttö on kuitenkin tarkoitettu ainoastaan varajärjestelmäksi, joten bensiinillä ajaessa huippunopeus rajoittuu 90 kilometriin tunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähäpäästöisempiKaasun etuna dieseliin ja bensiiniin nähden on pienemmät kasvihuonepäästöt. Auton luvataan olevan lähes hiukkaspäästötön, typpioksidipäästöjen olevan vähäiset ja hiilipäästöjen olevan samalla tasolla nykyisten bensiini- ja dieselautojen kanssa. Bürstner Eliseo CNG:n kerrotaan täyttävän Euro 6d -päästövaatimukset, joten autolla voi liikkua Euroopassa sellaisten kaupunkien alueilla, joissa tavallisilla matkailuautoilla ajaminen on kielletty. Mainittakoon vielä, että biokaasua tankkaamalla käytännön CO2-päästöt voivat laskea jopa nollaan.Päästöjen lisäksi Bürstner vakuuttaa kaasukaravaanariksi ryhtymisen pudottavan ajokustannuksia noin 60 prosentilla bensiinikäyttöiseen ajoneuvoon verrattuna.Tulevaisuus epävarmaaKaasulla matkaaminen voi olla tietyissä ympäristöissä haastavaa tankkausasemien vähäisyydestä johtuen, mutta Bürstner muistuttaa esimerkiksi Saksassa olevan noin 900 CNG-tankkausasemaa ja Italiassa vielä 350 kappaletta enemmän. Saksassa myös yli puolet kaasutankkausasemista käyttää ainoastaan biokaasua.Suomen kaasutankkausinfraa voi tutkia esimerkiksi Gasumin kartasta.– Eliseo CNG retkeilyautollamme haluamme inspiroida teollisuutemme ympäristöystävällisempään tulevaisuuteen. Tällä hetkellä vaihtoehtoisten moottoreiden käyttö retkeilyautoissa pidetään enemmän tulevaisuuden ongelmana. Myös kysyntä on yhä pientä, Bürstnerin toimitusjohtaja Jens Kromer toteaa.– Kuitenkin, kun lisäämme näiden vaihtoehtojen tarjontaa ja tankkausinfrastruktuuria kehitetään, vaihtoehtoisten moottorien kehitys voi saada nopeita käännöksiä jo lähivuosien aikana, Kromer jatkaa.Toistaiseksi ei ole varmaa, tuleeko Bürstner Eliseo CNG sarjatuotantoon. Jos matkailuautoilu alkaa kääntyä kohti kaasukäyttöisiä asuntoautoja, on ainakin Bürstnerillä valmiina auto tähän tarkoitukseen.Lähde ja kuvat: Bürstner Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun 11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous