17.6.2021 Ajoneuvot Kaasua karavaanarit: Bürstner Eliseo CNG on kaasukäyttöinen retkeilyauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kaasuautoilu ei ole se tuorein keksintö, mutta matkailuautojen keskuudessa CNG-käyttöisiä autoja ei ole vielä juurikaan näkynyt. Bürstner Eliseo CNG on yksi tällainen auto, mutta sekään ei ole ainakaan vielä sarjatuotannossa. Matkailuautonvalmistaja Bürstner kertoo perehtyneensä jo pidemmän aikaa vaihtoehtoisiin polttoaineratkaisuihin. Viimeisimpänä saksalaisvalmistaja on kehittänyt Bürstner Eliseo CNG 543 -retkeilyauton, joka toimii mallinimen mukaisesti kaasulla.Auton moottori tuottaa tehoa 100 kilowattia (134 hevosvoimaa) ja kaasun lisäksi autossa on varasäiliöt bensiinille. Kaasua retkeilyautoon voi tankata enimmillään 22 litraa / 36 kilogrammaa. Kaasulla pääsee valmistajan lupauksien mukaan noin 400 kilometriä, ja kaasun loputtua bensiinillä voi nilkuttaa seuraavalle kaasuasemalle. Bensiinikäyttö on kuitenkin tarkoitettu ainoastaan varajärjestelmäksi, joten bensiinillä ajaessa huippunopeus rajoittuu 90 kilometriin tunnissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähäpäästöisempiKaasun etuna dieseliin ja bensiiniin nähden on pienemmät kasvihuonepäästöt. Auton luvataan olevan lähes hiukkaspäästötön, typpioksidipäästöjen olevan vähäiset ja hiilipäästöjen olevan samalla tasolla nykyisten bensiini- ja dieselautojen kanssa. Bürstner Eliseo CNG:n kerrotaan täyttävän Euro 6d -päästövaatimukset, joten autolla voi liikkua Euroopassa sellaisten kaupunkien alueilla, joissa tavallisilla matkailuautoilla ajaminen on kielletty. Mainittakoon vielä, että biokaasua tankkaamalla käytännön CO2-päästöt voivat laskea jopa nollaan.Päästöjen lisäksi Bürstner vakuuttaa kaasukaravaanariksi ryhtymisen pudottavan ajokustannuksia noin 60 prosentilla bensiinikäyttöiseen ajoneuvoon verrattuna.Tulevaisuus epävarmaaKaasulla matkaaminen voi olla tietyissä ympäristöissä haastavaa tankkausasemien vähäisyydestä johtuen, mutta Bürstner muistuttaa esimerkiksi Saksassa olevan noin 900 CNG-tankkausasemaa ja Italiassa vielä 350 kappaletta enemmän. Saksassa myös yli puolet kaasutankkausasemista käyttää ainoastaan biokaasua.Suomen kaasutankkausinfraa voi tutkia esimerkiksi Gasumin kartasta.– Eliseo CNG retkeilyautollamme haluamme inspiroida teollisuutemme ympäristöystävällisempään tulevaisuuteen. Tällä hetkellä vaihtoehtoisten moottoreiden käyttö retkeilyautoissa pidetään enemmän tulevaisuuden ongelmana. Myös kysyntä on yhä pientä, Bürstnerin toimitusjohtaja Jens Kromer toteaa.– Kuitenkin, kun lisäämme näiden vaihtoehtojen tarjontaa ja tankkausinfrastruktuuria kehitetään, vaihtoehtoisten moottorien kehitys voi saada nopeita käännöksiä jo lähivuosien aikana, Kromer jatkaa.Toistaiseksi ei ole varmaa, tuleeko Bürstner Eliseo CNG sarjatuotantoon. Jos matkailuautoilu alkaa kääntyä kohti kaasukäyttöisiä asuntoautoja, on ainakin Bürstnerillä valmiina auto tähän tarkoitukseen.Lähde ja kuvat: Bürstner Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster