17.6.2021

Kaasua karavaanarit: Bürstner Eliseo CNG on kaasukäyttöinen retkeilyauto

Bürstner Eliseo CNG

Kaasuautoilu ei ole se tuorein keksintö, mutta matkailuautojen keskuudessa CNG-käyttöisiä autoja ei ole vielä juurikaan näkynyt. Bürstner Eliseo CNG on yksi tällainen auto, mutta sekään ei ole ainakaan vielä sarjatuotannossa.

Matkailuautonvalmistaja Bürstner kertoo perehtyneensä jo pidemmän aikaa vaihtoehtoisiin polttoaineratkaisuihin. Viimeisimpänä saksalaisvalmistaja on kehittänyt Bürstner Eliseo CNG 543 -retkeilyauton, joka toimii mallinimen mukaisesti kaasulla.

Auton moottori tuottaa tehoa 100 kilowattia (134 hevosvoimaa) ja kaasun lisäksi autossa on varasäiliöt bensiinille. Kaasua retkeilyautoon voi tankata enimmillään 22 litraa / 36 kilogrammaa. Kaasulla pääsee valmistajan lupauksien mukaan noin 400 kilometriä, ja kaasun loputtua bensiinillä voi nilkuttaa seuraavalle kaasuasemalle. Bensiinikäyttö on kuitenkin tarkoitettu ainoastaan varajärjestelmäksi, joten bensiinillä ajaessa huippunopeus rajoittuu 90 kilometriin tunnissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vähäpäästöisempi

Kaasun etuna dieseliin ja bensiiniin nähden on pienemmät kasvihuonepäästöt. Auton luvataan olevan lähes hiukkaspäästötön, typpioksidipäästöjen olevan vähäiset ja hiilipäästöjen olevan samalla tasolla nykyisten bensiini- ja dieselautojen kanssa. Bürstner Eliseo CNG:n kerrotaan täyttävän Euro 6d -päästövaatimukset, joten autolla voi liikkua Euroopassa sellaisten kaupunkien alueilla, joissa tavallisilla matkailuautoilla ajaminen on kielletty. Mainittakoon vielä, että biokaasua tankkaamalla käytännön CO2-päästöt voivat laskea jopa nollaan.

Päästöjen lisäksi Bürstner vakuuttaa kaasukaravaanariksi ryhtymisen pudottavan ajokustannuksia noin 60 prosentilla bensiinikäyttöiseen ajoneuvoon verrattuna.

Tulevaisuus epävarmaa

Kaasulla matkaaminen voi olla tietyissä ympäristöissä haastavaa tankkausasemien vähäisyydestä johtuen, mutta Bürstner muistuttaa esimerkiksi Saksassa olevan noin 900 CNG-tankkausasemaa ja Italiassa vielä 350 kappaletta enemmän. Saksassa myös yli puolet kaasutankkausasemista käyttää ainoastaan biokaasua.

Suomen kaasutankkausinfraa voi tutkia esimerkiksi Gasumin kartasta.

– Eliseo CNG retkeilyautollamme haluamme inspiroida teollisuutemme ympäristöystävällisempään tulevaisuuteen. Tällä hetkellä vaihtoehtoisten moottoreiden käyttö retkeilyautoissa pidetään enemmän tulevaisuuden ongelmana.  Myös kysyntä on yhä pientä, Bürstnerin toimitusjohtaja Jens Kromer toteaa.

– Kuitenkin, kun lisäämme näiden vaihtoehtojen tarjontaa ja tankkausinfrastruktuuria kehitetään, vaihtoehtoisten moottorien kehitys voi saada nopeita käännöksiä jo lähivuosien aikana, Kromer jatkaa.

Toistaiseksi ei ole varmaa, tuleeko Bürstner Eliseo CNG sarjatuotantoon. Jos matkailuautoilu alkaa kääntyä kohti kaasukäyttöisiä asuntoautoja, on ainakin Bürstnerillä valmiina auto tähän tarkoitukseen.

Lähde ja kuvat: Bürstner

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat