22.4.2023 Ajoneuvot Kaikkien aikojen 500 000. G-sarjan Mercedes-Benz rullasi tehtaalta Itävallassa – retromaasturi uhkuu mallisarjan historiaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä G-sarjan Mercedes on näennäisestä karuudestaan huolimatta - tai sitten juuri sen vuoksi - eräitä maailman arvostetuimpia automalleja. Itse G-Wagen voi nyt lisätä saavutuksiinsa puoleen miljoonaan yltäneen valmistusmäärän. Tähän kului aikaa 44 vuotta ja kaksi erillistä sukupolvea. Menestystarina vailla vertaa alkoi Itävallan Grazissa vuonna 1979, kun ensimmäinen Mercedes-Benz Geländewagen, maastoauto, näki siellä päivänvalon, ja tuotantomalli esiteltiin Ranskan Toulonissa.G-Mercedeksen omalaatuinen tarina alkoi kuitenkin jo 70-luvun alun hahmotelmista. Autoa kehiteltiin monia vuosia, ja idea käyttötarkoituksesta samaan aikaan sotilas- ja siviiliautona kypsyi. Isoin ponsi tuotannon aloitukselle oli Iranin länsimyönteisen shaahin, Mohammad Reza Pahlavin tekemä 20 000 kappaleen tilaus. Tuota tärkeää tilausta ei koskaan toteutettu, juuri vuonna 1979 alkaneen Iranin islamilaisen vallankumouksen takia. G-sarja sen sijaan jäi elämään.Oikealta vasemmalle: W460, W463 ja nykyinen G-sarja (harhaanjohtavasti myöskin W463).(Alkuperäisen) Land Rover Defenderin ja Toyota Land Cruiser J70:n ohella G-Wagen (nimi vaihdettiin G-sarjaksi vuonna 1990) kuuluu maailman arvostetuimpiin maastoautoihin. Vuosien varrella metsien Mersusta ja sotilasajoneuvosta on kehittynyt huippuarvokas statussymboli, osittain paradoksaalisten AMG-versioiden kautta.Mercedes-Benz G-sarjan ensimmäistä sukupolvea valmistettiin pikkuista vaille 40 vuoden ajan. Tuotantotahti on kiristynyt viime vuosina hurjasti: vuonna 2017 nähtiin vasta 300 000. G-sarjalainen, nyt ollaan jo 500 000:ssa. Toisen polven G-sarjalainen on siis saavuttanut vain viidessä vuodessa 67 prosenttia siitä tuotantomäärästä, jonka sen edeltäjä saavutti neljässä vuosikymmenessä.G-sarja valmistetaan edelleenkin käsityönä.Seuraava lehti kulttimaasturin tarinassa on täyssähköinen tulkinta Mercedes-EQ EQG, jonka pitäisi raivata tiensä julkisuuteen viimeistään ensi vuonna. Myös polttomoottorimalli odottaa samoihin aikoihin uudistusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaluu 80-luvulleMutta vain hyvällä tavalla. Magna Steyrin tuotantolinjalta Itävallan Grazissa ulos rullannut kaikkien aikojen 500 000. G-sarjalainen on vahvasti inspiroitunut yhdestä tietystä esi-isästään, 280 GE:stä vuodelta 1986. Kyseessä oli W460-mallisarjan tehokuningas.Juhlamalli perustuu G 500:een. Pellin alla lymyävä 4,0-litrainen V8 tarjoaa 422 hevosvoimaa. 280 GE:ssä puolestaan oli 2,8-litrainen rivi-6 ja 156 hevosvoimaa.Monet yksityiskohdat kuljettavat juhlamallin oikean teeman ääreen. Vaikka ainoastaan ovenkahvat, vararenkaan kotelo ja lampunpesurit periytyvät suoraan edeltävästä mallista, on retroilmeen saaminen nyky-G:hen ollut lopun perin hyvin yksinkertaista.Sisäkuvia Mercedes ei juhlamallista tarjoa. Muutokset lienevät siellä ulkokuorta suurempia.Ulkovärin, G-sarjaan lähes alkuperäisen Agavenvihreän lisäksi huomio kiinnittyy mustiin yksityiskohtiin eri puolilla autoa maskista pyöränkaariin. Katolla on totta kai massiivinen taakkateline, jolle kulku tapahtuu perään sijoitettujen tikapuiden kautta. Ei retro-G.tä myöskään ilman roiskeläppiä, 5-puolaisia tähtivanteita, suojattuja ajovaloja tai meripihkavilkkuja konepellin pielissä.Lähteet: Mercedes-Benz, Car and Driver Kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti