22.4.2023 Ajoneuvot Kaikkien aikojen 500 000. G-sarjan Mercedes-Benz rullasi tehtaalta Itävallassa – retromaasturi uhkuu mallisarjan historiaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä G-sarjan Mercedes on näennäisestä karuudestaan huolimatta - tai sitten juuri sen vuoksi - eräitä maailman arvostetuimpia automalleja. Itse G-Wagen voi nyt lisätä saavutuksiinsa puoleen miljoonaan yltäneen valmistusmäärän. Tähän kului aikaa 44 vuotta ja kaksi erillistä sukupolvea. Menestystarina vailla vertaa alkoi Itävallan Grazissa vuonna 1979, kun ensimmäinen Mercedes-Benz Geländewagen, maastoauto, näki siellä päivänvalon, ja tuotantomalli esiteltiin Ranskan Toulonissa.G-Mercedeksen omalaatuinen tarina alkoi kuitenkin jo 70-luvun alun hahmotelmista. Autoa kehiteltiin monia vuosia, ja idea käyttötarkoituksesta samaan aikaan sotilas- ja siviiliautona kypsyi. Isoin ponsi tuotannon aloitukselle oli Iranin länsimyönteisen shaahin, Mohammad Reza Pahlavin tekemä 20 000 kappaleen tilaus. Tuota tärkeää tilausta ei koskaan toteutettu, juuri vuonna 1979 alkaneen Iranin islamilaisen vallankumouksen takia. G-sarja sen sijaan jäi elämään.Oikealta vasemmalle: W460, W463 ja nykyinen G-sarja (harhaanjohtavasti myöskin W463).(Alkuperäisen) Land Rover Defenderin ja Toyota Land Cruiser J70:n ohella G-Wagen (nimi vaihdettiin G-sarjaksi vuonna 1990) kuuluu maailman arvostetuimpiin maastoautoihin. Vuosien varrella metsien Mersusta ja sotilasajoneuvosta on kehittynyt huippuarvokas statussymboli, osittain paradoksaalisten AMG-versioiden kautta.Mercedes-Benz G-sarjan ensimmäistä sukupolvea valmistettiin pikkuista vaille 40 vuoden ajan. Tuotantotahti on kiristynyt viime vuosina hurjasti: vuonna 2017 nähtiin vasta 300 000. G-sarjalainen, nyt ollaan jo 500 000:ssa. Toisen polven G-sarjalainen on siis saavuttanut vain viidessä vuodessa 67 prosenttia siitä tuotantomäärästä, jonka sen edeltäjä saavutti neljässä vuosikymmenessä.G-sarja valmistetaan edelleenkin käsityönä.Seuraava lehti kulttimaasturin tarinassa on täyssähköinen tulkinta Mercedes-EQ EQG, jonka pitäisi raivata tiensä julkisuuteen viimeistään ensi vuonna. Myös polttomoottorimalli odottaa samoihin aikoihin uudistusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPaluu 80-luvulleMutta vain hyvällä tavalla. Magna Steyrin tuotantolinjalta Itävallan Grazissa ulos rullannut kaikkien aikojen 500 000. G-sarjalainen on vahvasti inspiroitunut yhdestä tietystä esi-isästään, 280 GE:stä vuodelta 1986. Kyseessä oli W460-mallisarjan tehokuningas.Juhlamalli perustuu G 500:een. Pellin alla lymyävä 4,0-litrainen V8 tarjoaa 422 hevosvoimaa. 280 GE:ssä puolestaan oli 2,8-litrainen rivi-6 ja 156 hevosvoimaa.Monet yksityiskohdat kuljettavat juhlamallin oikean teeman ääreen. Vaikka ainoastaan ovenkahvat, vararenkaan kotelo ja lampunpesurit periytyvät suoraan edeltävästä mallista, on retroilmeen saaminen nyky-G:hen ollut lopun perin hyvin yksinkertaista.Sisäkuvia Mercedes ei juhlamallista tarjoa. Muutokset lienevät siellä ulkokuorta suurempia.Ulkovärin, G-sarjaan lähes alkuperäisen Agavenvihreän lisäksi huomio kiinnittyy mustiin yksityiskohtiin eri puolilla autoa maskista pyöränkaariin. Katolla on totta kai massiivinen taakkateline, jolle kulku tapahtuu perään sijoitettujen tikapuiden kautta. Ei retro-G.tä myöskään ilman roiskeläppiä, 5-puolaisia tähtivanteita, suojattuja ajovaloja tai meripihkavilkkuja konepellin pielissä.Lähteet: Mercedes-Benz, Car and Driver Kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa