3.10.2022 Ajoneuvot Kalle Rovanperä oli jo alusta asti korvamerkitty Toyota-kuljettajaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota nappasi Kalle Rovanperän suojiinsa jo lajin ”lapsitähtenä”. Tiimi tarjoaa kaiken tukensa Rovanperälle hyvinä ja huonoina hetkinä. Siitä lähtien kun kesällä 2015 tuli julkiseksi se, että Tommi Mäkinen ryhtyy vetämään Toyotan paluuta rallin MM-sarjaan, oli myös kotimainen kiinnostus tiimiä kohtaan suuri. Kaikki halusivat tietää, millaisin eväin japanilainen autojätti aikoo valloittaa MM-sarjan erikoiskokeet uusintakierroksellaan.Toyota oli jättänyt rallipolut kauden 1999 päätteeksi, vaikka Corolla WRC oli poikinut menestystä yllin kyllin. Tiimi ylsi merkkimestaruuteen kyseisenä vuonna, Didier Auriolin kamppaillessa kuljettajien maailmanmestaruudesta lähes kauden loppuun asti. Mäkinen veti kuitenkin Mitsubishillään pidemmän korren mestaruustaistelussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyotan paluu rallin MM-sarjaanToyotan paluu MM-sarjaan rakennettiin huolella 18 vuoden poissaolon jälkeen. Ensimmäiset ennusmerkit aikeista saatiin kesällä 2014, kun Mäkinen kyyditti Toyotan pääjohtaja Akio Toyodaa itse rakentamallaan Toyotalla Ouninpohjan erikoiskokeella.Se oli myyntipuhe vailla vertaa. Toyoda on itsekin automies henkeen ja vereen, ja pitää nimenomaan kovasta vauhdista. Seuraavana kesänä asiat olivatkin sitten edenneet jo huomattavasti konkreettisempaan suuntaan. Tiimin ensimmäiset työntekijät oli palkattu, ja ruljanssi täydessä käynnissä. Projekti oli annettu Mäkisen hoteisiin, ja Puuppolaan, tiimin päämajaan tarvittiin heti kymmeniä osaavia ihmisiä töihin.Rovanperä kilpaili samaan aikaan Latviassa, missä alaikäisenkin kuljettajan oli mahdollisuus ajaa maan rallisarjaa. Menestys oli hyvää, sillä kauden päätteeksi Rovanperä saattoi juhlia kaksivetoisten mestaruutta, jonka hän saavutti Citroen C2 R2 Max –autollaan.Ylivoimainen me-henkiSeuraavana vuonna Rovanperä osallistui Toyotan järjestämään salaiseen testiin Suomessa. Yhtenä kolmesta nuoresta kuljettajasta hän oli tekemässä vaikutusta tallipäällikkö Tommi Mäkiseen. Siitä hetkestä jäi itämään ajatus Rovanperän palkkaamisesta tiimiin heti, kun se vain oli teknisesti ottaen mahdollista.Kausi 2020 meni vielä koronan runtelemassa maailmassa, eikä kaudesta päästy ajamaan kuin noin puolet suunnitteluista osakilpailuista. Muun muassa Rovanperän kotiralli Jyväskylässä jouduttiin perumaan epidemian vuoksi.Seuraavana vuonna oli sitten aika nostaa panoksia, ja sen Rovanperä totisesti teki. Uran ensimmäinen osakilpailuvoitto tuli Virosta, eikä seuraavaakaan täysosumaa tarvinnut odottaa kauaa.Syyskuussa ajetussa Akropolis-rallissa Rovanperä oli jälleen ykkönen. Näin Rovanperästä tuli nuorin MM-rallivoittaja 20 vuoden iässä.Miten Kalle kasvoi mestariksi?Kuluvan kauden viisi voittoa ovat tulleet Ruotsissa, Kroatiassa, Portugalissa, Keniassa ja Virossa. Toyota on antanut Rovanperälle lupaamansa eväät kasvaa mestariksi, mutta mistä menestys tarkalleen ottaen koostuu?Suomalaiset avainhenkilöt ovat tässä avainasemassa. Vaikka työkieli tiimissä on englanti, voi Kalle asioida esimerkiksi tiimin operatiivisen johtajan Kaj Lindströmin kanssa äidinkielellään, samoin kuin Lindströmiä avustavan Jarmo Lehtisen kanssa.Luonnollisesti myös tallipäällikkö Jari-Matti Latvalan kanssa kommunikointi hoituu ilman vieraita kieliä. Ainoastaan tiimin tekninen johtaja Tom Fowler ymmärtää brittinä ainoastaan englantia, joten tekniset asiat hoituvat Fowlerin ja Rovanperän kisainsinööri Taavi Ellermaan kanssa englanniksi.Viime vuoden loppuun asti tarjolla oli myös kaiken nähneen Lasse Lammen apu. Lampi toimi vastaavassa linkkimiehen roolissa, jossa oli ollut aiemmin auttamassa muun muassa Esapekka Lappia ja Juho Hännistä heidän aikakausinaan Skodan tiimissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyotan resurssit isossa roolissaToinen iso tekijä on maailman johtavan autonvalmistajan resurssit. Toyota pystyy tarjoamaan kaiken tarvittavan, jotta Rovanperä voi keskittyä työhönsä ja tehdä sen mahdollisimman hyvin. Kun taustalla on 60 miljoonan euron vuosibudjetilla toimiva tiimi, eivät pienimmätkään toiveet jää toteuttamatta. Se koskee yhtä lailla auton kehitystyötä kuin kuljettajan ja kartanlukijan hyvinvointia.Ja kun menestys on ollut uskomattoman hyvää, voi perustellusti olettaa kaikkien katsovan ihaillen suomalaista ralliviikinkiä ylöspäin. Rovanperä iskee kisapäivän aamuina nyrkkiä yhteen jokaisen tiimiläisen kanssa yhteishenkeä nostaakseen ja arvostustaan osoittaakseen. Molemminpuolinen kunnioitus on menestyksen kivijalka, joten a-luokan palvelu on taattu.Kunhan vain tähdet ovat Rovanperän puolella jatkossakin, on uran ensimmäinen maailmanmestaruus vasta alkusoitto tulevalle.Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Moottorin arkistoLisää aiheestaTommi Mäkinen analysoi Rovanperän uutta kautta hallitsevana mestarina Rovanperän uskomaton tarina – ensikosketus WRC-Toyotaan vain 15-vuotiaana Jos Kalle Rovanperää väsyttää, saattaa kartanlukija Jonne Halttunen hypätä rattiin Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Lentokoneet Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin