3.10.2022 Ajoneuvot Kalle Rovanperä oli jo alusta asti korvamerkitty Toyota-kuljettajaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota nappasi Kalle Rovanperän suojiinsa jo lajin ”lapsitähtenä”. Tiimi tarjoaa kaiken tukensa Rovanperälle hyvinä ja huonoina hetkinä. Siitä lähtien kun kesällä 2015 tuli julkiseksi se, että Tommi Mäkinen ryhtyy vetämään Toyotan paluuta rallin MM-sarjaan, oli myös kotimainen kiinnostus tiimiä kohtaan suuri. Kaikki halusivat tietää, millaisin eväin japanilainen autojätti aikoo valloittaa MM-sarjan erikoiskokeet uusintakierroksellaan.Toyota oli jättänyt rallipolut kauden 1999 päätteeksi, vaikka Corolla WRC oli poikinut menestystä yllin kyllin. Tiimi ylsi merkkimestaruuteen kyseisenä vuonna, Didier Auriolin kamppaillessa kuljettajien maailmanmestaruudesta lähes kauden loppuun asti. Mäkinen veti kuitenkin Mitsubishillään pidemmän korren mestaruustaistelussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyotan paluu rallin MM-sarjaanToyotan paluu MM-sarjaan rakennettiin huolella 18 vuoden poissaolon jälkeen. Ensimmäiset ennusmerkit aikeista saatiin kesällä 2014, kun Mäkinen kyyditti Toyotan pääjohtaja Akio Toyodaa itse rakentamallaan Toyotalla Ouninpohjan erikoiskokeella.Se oli myyntipuhe vailla vertaa. Toyoda on itsekin automies henkeen ja vereen, ja pitää nimenomaan kovasta vauhdista. Seuraavana kesänä asiat olivatkin sitten edenneet jo huomattavasti konkreettisempaan suuntaan. Tiimin ensimmäiset työntekijät oli palkattu, ja ruljanssi täydessä käynnissä. Projekti oli annettu Mäkisen hoteisiin, ja Puuppolaan, tiimin päämajaan tarvittiin heti kymmeniä osaavia ihmisiä töihin.Rovanperä kilpaili samaan aikaan Latviassa, missä alaikäisenkin kuljettajan oli mahdollisuus ajaa maan rallisarjaa. Menestys oli hyvää, sillä kauden päätteeksi Rovanperä saattoi juhlia kaksivetoisten mestaruutta, jonka hän saavutti Citroen C2 R2 Max –autollaan.Ylivoimainen me-henkiSeuraavana vuonna Rovanperä osallistui Toyotan järjestämään salaiseen testiin Suomessa. Yhtenä kolmesta nuoresta kuljettajasta hän oli tekemässä vaikutusta tallipäällikkö Tommi Mäkiseen. Siitä hetkestä jäi itämään ajatus Rovanperän palkkaamisesta tiimiin heti, kun se vain oli teknisesti ottaen mahdollista.Kausi 2020 meni vielä koronan runtelemassa maailmassa, eikä kaudesta päästy ajamaan kuin noin puolet suunnitteluista osakilpailuista. Muun muassa Rovanperän kotiralli Jyväskylässä jouduttiin perumaan epidemian vuoksi.Seuraavana vuonna oli sitten aika nostaa panoksia, ja sen Rovanperä totisesti teki. Uran ensimmäinen osakilpailuvoitto tuli Virosta, eikä seuraavaakaan täysosumaa tarvinnut odottaa kauaa.Syyskuussa ajetussa Akropolis-rallissa Rovanperä oli jälleen ykkönen. Näin Rovanperästä tuli nuorin MM-rallivoittaja 20 vuoden iässä.Miten Kalle kasvoi mestariksi?Kuluvan kauden viisi voittoa ovat tulleet Ruotsissa, Kroatiassa, Portugalissa, Keniassa ja Virossa. Toyota on antanut Rovanperälle lupaamansa eväät kasvaa mestariksi, mutta mistä menestys tarkalleen ottaen koostuu?Suomalaiset avainhenkilöt ovat tässä avainasemassa. Vaikka työkieli tiimissä on englanti, voi Kalle asioida esimerkiksi tiimin operatiivisen johtajan Kaj Lindströmin kanssa äidinkielellään, samoin kuin Lindströmiä avustavan Jarmo Lehtisen kanssa.Luonnollisesti myös tallipäällikkö Jari-Matti Latvalan kanssa kommunikointi hoituu ilman vieraita kieliä. Ainoastaan tiimin tekninen johtaja Tom Fowler ymmärtää brittinä ainoastaan englantia, joten tekniset asiat hoituvat Fowlerin ja Rovanperän kisainsinööri Taavi Ellermaan kanssa englanniksi.Viime vuoden loppuun asti tarjolla oli myös kaiken nähneen Lasse Lammen apu. Lampi toimi vastaavassa linkkimiehen roolissa, jossa oli ollut aiemmin auttamassa muun muassa Esapekka Lappia ja Juho Hännistä heidän aikakausinaan Skodan tiimissä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToyotan resurssit isossa roolissaToinen iso tekijä on maailman johtavan autonvalmistajan resurssit. Toyota pystyy tarjoamaan kaiken tarvittavan, jotta Rovanperä voi keskittyä työhönsä ja tehdä sen mahdollisimman hyvin. Kun taustalla on 60 miljoonan euron vuosibudjetilla toimiva tiimi, eivät pienimmätkään toiveet jää toteuttamatta. Se koskee yhtä lailla auton kehitystyötä kuin kuljettajan ja kartanlukijan hyvinvointia.Ja kun menestys on ollut uskomattoman hyvää, voi perustellusti olettaa kaikkien katsovan ihaillen suomalaista ralliviikinkiä ylöspäin. Rovanperä iskee kisapäivän aamuina nyrkkiä yhteen jokaisen tiimiläisen kanssa yhteishenkeä nostaakseen ja arvostustaan osoittaakseen. Molemminpuolinen kunnioitus on menestyksen kivijalka, joten a-luokan palvelu on taattu.Kunhan vain tähdet ovat Rovanperän puolella jatkossakin, on uran ensimmäinen maailmanmestaruus vasta alkusoitto tulevalle.Teksti: Miika Wuorela Kuvat: Miika Wuorela ja Moottorin arkistoLisää aiheestaTommi Mäkinen analysoi Rovanperän uutta kautta hallitsevana mestarina Rovanperän uskomaton tarina – ensikosketus WRC-Toyotaan vain 15-vuotiaana Jos Kalle Rovanperää väsyttää, saattaa kartanlukija Jonne Halttunen hypätä rattiin Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta