9.6.2025

Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä

Kuva Moottorin arkisto

Kuluttaja-asiamies on ryhtynyt tutkimaan tarkemmin kahden ison käytettyjä autoja myyvän Sakan ja Kamuxin toimintatapoja. Autoliikkeille on lähetetty selvityspyynnöt.

Kuluttaja-asiamies on ryhtynyt tutkimaan tarkemmin kahden ison käytettyjä autoja myyvän autoliikeketjun toimintatapoja. Kuluttaja-asiamies on lähettänyt sekä Sakalle että Kamuxille selvityspyynnöt, joissa yrityksiä pyydetään kertomaan, kuinka ne noudattavat velvollisuuksiaan autokaupassa.

– Käytettyjä autoja myydään paljon ja yllätyksiä auton kunnossa voi tulla. Näemme kuitenkin selvästi, että autoalalle on pesiytynyt kuluttajan kannalta kohtuuttomia käytäntöjä, joista aiheutuu taloudellisten haittojen lisäksi paljon harmia ja stressiä, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen sanoo.

Saka ja Kamux ovat kaksi Suomen suurinta käytettyjä autoja myyvää autoliikeketjua.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhteydenotoista jo kaksi kolmannesta autokaupasta

Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvonta saa jatkuvasti yhteydenottoja autoihin ja autokauppaan liittyvissä asioissa. Kuluttajaneuvonnassa ajoneuvoihin liittyvät ongelmat ovat selkeästi yleisin kuluttajan tekemän yhteydenoton syy. Yhteydenottoja tulee niin paljon, että niiden osuus on kasvanut jo lähes kolmannekseen kaikista kuluttajaneuvontaan tulevista yhteydenotoista.

Kuluttajaneuvonta käsittelee ajoneuvoihin liittyviä tapauksia vuosittain yli 10 000 ja lähes kaksi kolmesta koskee käytettyjen autojen kauppaa.

Ongelmana on lähes aina auton virhe, eli auto ei toimi kunnolla, rikkoutuu ennenaikaisesti tai ei vastaa annettuja tietoja. Usein myyjä on jättänyt kertomatta auton historiasta tai varustelusta, eikä suostu myöntämään virhettä.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan kuluttajien kuluttajaneuvontaan tekemissä yhteydenotoissa nousee esille myös autoliikkeiden tarjoamat maksulliset lisäturvat ja niiden todellinen lisäarvo kuluttajalle. Kuluttajat ovat kertoneet myös kuluttajaneuvontaan ongelmistaan saada rahojaan kokonaisuudessaan takaisin, kun esimerkiksi etämyynnissä tehdyt kaupat on peruttu.

Autot nopeasti myyntiin

Moottori kertoi viime syksynä laajassa artikkelissaan autokaupan ongelmista ja kuluttajien sudenkuopista autokaupoilla. Moottorin haastattelema asianajaja Mikko Heinonkoski totesi tuolloin, että käytettyjen autojen kaupassa lähes vallitsee käytäntö, että myyntiin tulleita autoja ei tarkisteta välttämättä ollenkaan, vaan ne laitetaan myyntiin mahdollisimman nopeasti kaikkine vikoineen.

Raportti: Autokaupan sudenkuopat – asiakas altavastaajana

Moottorin marraskuussa 2024 julkaisema artikkeli laaja koski autokaupan sudenkuoppia ja sitä, kuinka asiakas on monesti altavastaajana, kun käytetyn ajoneuvon kaupassa ilmenee ongelmia. Artikkelissa käsiteltiin samoja autokaupan ongelmia, mitkä kuluttaja-asiamies on nyt nostanut esille.

Lue artikkeli

Heinonkosken mielestä ongelmat voisi välttää hyvin yksinkertaisilla asioilla, kuten sillä, että autot tarkistettaisiin ja viat korjattaisiin ennen myyntiin laittamista.

Kun kuluttaja reklamoi pian kauppojen jälkeen vikaantuneesta autosta autoliikkeeseen, alkaa monesti vääntäminen. Jos neuvottelemaan pääsee, auton ostajalta aletaan vaatia, että myös hän osallistuu auton korjaamisen kustannuksiin, Heinonkoski totesi Moottorille antamassaan haastattelussa.

– Kuluttajille on valitettavasti saatu myytyä tämä ajatus, että tottakai pitää maksaa. Osa asiakkaista voi olla onnellinen siitä, että autoliike maksoi puolet korjauskustannuksista. Minä olen sitten se ilonpilaaja, että sori, heidän olisi pitänyt maksaa se kokonaan, Heinonkoski sanoi tuolloin Moottorille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuluttaja-asiamies: Automyynnissä ei ole poikkeuksia

Nyt kuluttaja-asiamies pyytää autoliikeketjuille lähettämissään selvityspyynnöissä autoliikkeitä vastaamaan muun muassa siihen, minkälaista tietoa ajoneuvojen kunnosta annetaan.

Lisäksi kuluttaja-asiamies haluaa Sakalta ja Kamuxilta vastauksia siihen, miten maksullinen lisäturva eroaa myyjän lakisääteisestä virhevastuusta ja palautetaanko kuluttajalle koko kauppahinta kaupan peruuntuessa etämyynnissä.
Kuluttaja-asiamiehen mukaan Sakaa ja Kamuxia tutkitaan sen vuoksi tarkemmin, koska niistä on tullut eniten kuluttajayhteydenottoja.

– Autonmyynnissä ei ole mitään poikkeuksia, jotka sallisivat sen, että käytetty auto jätetään tarkistamatta ja asioita kertomatta. Yritysten kannattaa pitää mielessä, että kuluttajien luottamus on heikoilla, ellei autokaupassa huolehdita kuluttajansuojan perusperiaatteista, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen sanoo.

– Ongelmallisia toimintatapoja esiintyy autoalan toimijoilla laajemminkin. Muita tyypillisiä ongelmia ovat pitkään jatkuvat korjauskierteet ja hankaluudet saada kauppa purettua, vaikka sille olisi perusteet, kuluttaja-asiamiehen julkaisemassa tiedotteessa sanotaan.

Kuluttaja-asiamies korostaa, että ajoneuvojen myynnissä pätevät samat tiedonantovelvoitteet ja virhevastuut kuin muidenkin tavaroiden myynnissä. Myyjän pitää huolellisesti tarkastaa myyntiin menevä auto ja kertoa kuluttajalle kaikki tiedossaan olevat, ostopäätöksen kannalta olennaiset tiedot.

Lue lisää: Käytettyjen autojen kaupasta eniten yhteydenottoja kuluttajaneuvontaan – kaksi autoliikettä on ylitse muiden: ”Tietenkään se ei hyvältä tunnu”

Myös Saka on julkaissut tiedotteen kuluttaja-asiamiehen lähettämästä selvityspyynnöstä.

– On erittäin hyvä, että aihetta tutkitaan. Meidän tavoitteemme on, että autokauppa on aina läpinäkyvää ja luotettavaa. Se mikä kuuluu meidän vastuulle, se pidetään, Sakan toimitusjohtaja Petri Poukkula totesi Sakan lähettämässä tiedotteessa.

Poukkulan mukaan Saka pyrkii aina antamaan tiedot autosta mahdollisimman läpinäkyvästi.

– Kun myydään näin isoja volyymejä vuodessa, inhimillisille virheille on pieni mahdollisuus. Kun virhe sattuu, me kannamme siitä vastuun, Poukkula jatkaa.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat