25.1.2020 Matkailu Käsimatkatavarasta tulee maksullista – näin perustelee Norwegian Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jatkossa matkustajat voivat tuoda matkustamoon yhden edessä olevan istuimen alle mahtuvan laukun. Kaikista matkatavarahyllylle pakattavista laukuista peritään lisämaksu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lentoyhtiö Norwegian uusii käsimatkatavaroihin liittyviä käytäntöjään. Jatkossa veloitukseton käsimatkatavara on laitettava ensisijaisesti edessä olevan istuimen alle jalkatilaan. Matkatavarahyllylle pakattavista laukuista peritään lisämaksu. Ratkaisua perustellaan sillä, että lentoyhtiö haluaa varmistaa, että kaikilla matkustajilla on sujuva ja mukava lento, joka lähtee ajoissa. Uusi käytäntö ei vaikuta varauksiin, jotka on tehty ennen 23. tammikuuta. – Kaikki matkustajat, lipputyypistä riippumatta, voivat tuoda matkustamoon yhden edessä olevan istuimen alle mahtuvan laukun. Jos asiakas ei tarvitse muuta käsimatkatavaraa, hän voi varata LowFare-lippumme ilman lisäkustannuksia. Ne, jotka haluavat ottaa mukaan matkustamoon myös matkatavarahyllylle sijoitettavan laukun, voivat tehdä sen ennen matkaa pientä lisämaksua vastaan tai valitsemalla toisen lipputyypin matkavarauksen yhteydessä, sanoo, Norwegianin VP Product Management Cecilie Nybø Carlsen. Osana uutta käytäntökokonaisuutta Norwegian kertoo kasvattaneensa istuimen alle tulevan laukun kokoa, nostaneensa kirjattavan matkatavaran painon 20 kilosta 23 kiloon ja nostanut Flex- ja Premium -lippujen käsimatkatavaroiden yhteenlasketun painon 10 kilosta 15 kiloon. – Meille on tärkeää, että kaikki, jotka lentävät Norwegianilla, saavat hyvän matkakokemuksen. On väärä oletus, että matkustamossa olisi tarpeeksi tilaa kaikkien matkustajien matkatavarahyllyille sijoitettaville käsimatkatavaroille. Norwegianin käyttämistä koneista useimmat kuljettavat 186 matkustajaa ja koneissa on yhtiön mukaan tilaa vain noin 80 käsimatkatavarahyllylle sijoitettavalle laukulle. Lähde: Norwegian Kuvituskuvat: Moottorin arkisto/Antti Hentinen Näin lipputyyppi vaikuttaa matkatavaroihin Norwegian on yksi maailman suurimmista halpalentoyhtiöistä, jolla oli yli 36 miljoonaa matkustajaa vuonna 2019. Yhtiö liikennöi tällä hetkellä yli 500 reittiä yli 150 kohteessa Euroopassa, Pohjois-Afrikassa, Lähi-idässä, Aasiassa, Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Etelä-Amerikassa. Sen laivastossa on kaikkiaan noin 170 lentokonetta. Matkustajat, joilla on LowFare-lippu, voivat jatkossa tuoda matkustamoon vain yhden istuimen alle sijoitettavan laukun. Jos he haluavat tuoda useamman käsimatkatavaran, tulee heidän maksaa matkatavarahyllylle sijoitettavasta käsimatkatavarasta, lisätä varaukseen kirjattava matkatavara tai valita toinen lipputyyppi. Matkatavarahyllylle sijoitettavan käsimatkatavaran voi varata viimeistään neljä tuntia ennen lähtöä. Istuimen alle tulevan laukun enimmäispaino on 10 kiloa. Matkatavarahyllylle sijoitettavan käsimatkatavaran hinta on lennosta riippuen 5–9 euroa. Matkustajat, joilla on LowFare+-lippu, voivat ottaa mukaan matkustamoon istuimen alle sijoitettavan laukun lisäksi yhden laukun, joka voidaan sijoittaa käsimatkatavarahyllylle. Yhteenlaskettu enimmäispaino on 10 kiloa. Jos matkustamo on täynnä, käsimatkatavara kirjataan portilla ruumaan meneväksi matkatavaraksi veloituksetta. Ne, jotka haluavat varmistaa tilan käsimatkatavaroille matkatavarahyllyllä, voivat lisätä Priority Boardingin varaukseensa, jolloin he ovat ensimmäisten joukossa, jotka pääsevät koneeseen. Nämä asiakkaat voivat ottaa mukaansa myös yhden kirjattavan matkatavaran, jonka enimmäispaino on 23 kiloa. Matkustajat, joilla on Flex-, Premium- tai PremiumFlex -lippu, voivat ottaa mukaan matkustamoon istuimen alle sijoitettavan laukun lisäksi yhden laukun, joka voidaan sijoittaa käsimatkatavarahyllylle. Yhteenlaskettu enimmäispaino on 15 kiloa. Lisäksi nämä asiakkaat voivat ottaa mukaan kaksi kirjattavaa matkatavaraa, joiden molempien enimmäispaino on 23 kiloa. Yhtiö muistuttaa, että uusi käytäntö ei vaikuta varauksiin, jotka on tehty ennen 23. tammikuuta. Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Matkailu Italian Rivieran helmet – Camogli ja Portofino 4.6.2025 Matkailu OnniBus tuo premium-bussit Suomen kaukoliikenteeseen yhteistyössä Lux Expressin kanssa 2.6.2025 Matkailu Elämyksiä Saimaalta: Savonlinna hurmaa linnoillaan, laivoillaan ja lohikeitoillaan 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 1.6.2025 Matkailu Hollantilainen pyöräilykulttuuri yllätti ensikertalaisen – näin toimii sujuva yhteispeli liikenteessä 26.5.2025 Matkailu High Chaparral – tämän lähemmäs seikkailua villissä lännessä et enää pääse 25.5.2025 Matkailu Kauheata – ja ihanaa: tässäkö on Euroopan tulevaisuus? 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä 19.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 3 – EU:n ulkopuolelle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”