4.4.2018 Ajoneuvot Kauhavan tuleva kiihdytysareena: Skandinavian ainoa, jossa voidaan ajaa joka päivä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kauhavan entisen lentosotakoulun alueelle rakennetaan uusi kiihdytysareena, jolla kilpaillaan jo tällä kaudella kaksi drag racen SM-osakilpailua. Kiihdytysajokilpailuista ja -tapahtumista vastaava FHRA Marketing Oy ja Kauhavan vanhan lentosotakoulun alueen omistava LSK Business Park Oy ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka mukaan Kauhavalle rakennetaan kansainvälisten moottoriurheilun kattojärjestöjen Fédération Internationale de l’Automobilen (FIA) ja Fédération Internationale de Motocyclismen (FIM) asettamien korkeimpien laatu- ja turvallisuusstandardien mukainen kiihdytysrata.Tarkoituksena on, että jo vuonna 2019 radalla ajetaan kiihdytysajon Nitro Nationals EM-osakilpailu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJotain oli tehtävä Nitro Nationalsien varmistamiseksi– Olihan se selvää, että Suomeen tarvitaan uusi dragstrip, koska nykyiset radat on epävarmoja ja lisäksi ne vaatisivat perusteellista kunnostusta jotta niillä voitaisiin jatkossakin ajaa kiihdytysajon arvokisoja, sanoo FHRA:n toimitusjohtaja Leo Laurell.Moottoriratojen yhteydessä olevia kiihdytysratoja koskevat tiukat määräykset, myös sen suhteen kuinka monta päivää kiihdytysajoa saadaan kaudessa harjoittaa.– Se tekee investoinnista sekä ratayrittäjälle että meille epämielekkään, jos mittavista investoinneista huolimatta kiihdytysajoon sallittuja päiviä on vain kymmenen ajokaudessa, jatkaa Laurell.Tämä on tilanne esimerkiksi Ruotsissa Tierpin radalla, vaikka se on rakennettu pelkästään kiihdytysajoa varten.FHRA ei ole joutunut etsimään uutta rata-aluetta, vaan päinvastoin sille on tarjottu useitakin eri alueita tuleviksi suorituspaikoiksi.– Kun näytti siltä että Nitro Nationalsit on jaossa, niin monikin paikkakunta oli kiinnostunut ja otti yhteyttä meihin tarjoten mahdollisuutta uuden radan rakentamiseen.Kauhavan ja LSK Business Parkin kanssa neuvottelut etenivät nopeasti ja oikeaan suuntaan.– Me haluttiin Suomeen huippuluokan rata, jossa voi ajaa paljon. He halusivat paikan, jossa käy paljon porukkaa ja usein. Kun tavoitteet oli yhtenevät, niin neuvottelut sujuivat hyvässä hengessä.Myös huippunopeusajoja uudella radallaSopimus kattaa varttimailitapahtumien lisäksi yksinoikeudella järjestää alueella kahdeksasosamailin ja seisovan mailin eli huippunopeusajon tapahtumia.Tällä hetkellä näyttää siltä, että uudella radalla voidaan lupien puolesta ajaa vaikka joka päivä ajokauden aikana. FHRA aikookin tulevaisuudessa markkinoida uutta rataa kiihdytysajon tapahtumakeskuksena.Rata-alueella on jo valmiina 40 000 neliötä lämmitettyä hallitilaa ja majoitus- ja ravintolapalveluita. Nyt sinne tullaan rakentamaan lisäfasiliteetteja, kuten katsomorakenteet, turvavallit, ajanottojärjestelmät ja alueelle saattaa tulla jopa omaa vakituista henkilökuntaa.– Jokainen varmasti mietti ensin, että uuden radan tulee olla jonkin nykyisen moottoriradan välittömässä läheisyydessä. Mutta nyt kun asiaa miettii, niin ilman muuta sen pitää olla kokonaan muualla, jossa ei olla sidoksissa moottoriradan muuhun käyttöön.Vanhat radat eivät poistu käytöstäVarsinainen kiihdytysrata rakennetaan Kauhavan kentän rullaustielle. Sitä käytetään vain kiihdytysajoon, sekä kilpailu- että testitapahtumissa.– Sitä pidetään kuin kipeää peukaloa eikä radalla ajella ”kaiken maailman vehkeillä”, sanoo Laurell.Kauhavan uuden radan rakentaminen ei tarkoita, että Suomen muut kiihdytysradat jäisivät tarpeettomiksi tai käyttämättä.Suomessa järjestetään vuosittain noin 40 kiihdytystapahtumaa. Suuri osa niistä ajetaan lentokentillä, ei siksi että sinne haluttaisiin mennä vaan siksi että varsinaisilla kiihdytysradoilla ei riitä lupapäiviä kiihdytysajoille.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Autoilu Turvallisuustutkija: älykäs nopeusavustin tärkeä jalankulkijoiden vuoksi 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Autoilu Älykäs nopeusavustin tuli uusiin autoihin – mutta miten toimii? 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Volvo EX30 Käyttötesti: Volvo EX30 kesää muistellen ja syksyä odottaen 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla