23.9.2024 Uutinen Kauppojen kuljetusrobotit liikenteessä – kenen tehtävä on väistää? Teksti Autoliitto Kuva Rikhard Wacker Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuljetusrobotin rooli liikenteessä ei ole selkeä. Sääntelyn ollessa keskeneräinen muilta tienkäyttäjiltä vaaditaan ymmärrystä, huolellisuutta ja varovaisuutta. Kauppojen sympaattiset kuljetusrobotit ovat arkipäivää monen paikkakunnan katukuvassa. Kuljetusrobotin rooli ja asema liikenteessä on kuitenkin hieman epämääräinen: ajoneuvolain mukaan se on etähallittu sähköajoneuvo, mutta ei kuitenkaan kuulu kevyisiin sähköajoneuvoihin, jotka rinnastetaan pyöräilijään.Kuljetusrobotti saa kulkea jalkakäytävällä, kunhan se antaa jalankulkijalle esteettömän kulun ja noudattaa erityistä varovaisuutta. Nopeus on sovitettava sellaiseksi, ettei ajosta aiheudu haittaa tai vaaraa jalankulkijalle. Säännöksistä ei ilmene, missä muualla kuljetusrobotilla voidaan ajaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuojatiesäännöt eivät velvoita väistämäänKuljetusrobotin määrittely ajoneuvoksi aiheuttaa sen, että sitä ei voida pitää jalankulkijana. Niinpä tieliikennelaissa määritellyt suojatiesäännöt eivät velvoita ajoradan liikennettä väistämään suojatielle pääsyä odottavaa kuljetusrobottia. Robotit ovat myös pääsääntöisesti ohjelmoitu niin, etteivät ne edes lähde suojatielle, jos muita ajoneuvoja on lähestymässä.Koska kuljetusrobottia ei liikennesäännöissä rinnasteta myöskään pyöräilijään, eivät kääntyvän ajoneuvon kuljettajan väistämissäännöt kevyttä liikennettä kohtaan periaatteessa velvoita väistämään kuljetusrobottia. Kuljetusrobotti ei ole risteävää tietä ylittävä jalankulkija, pyöräilijä tai mopoilija.Tieliikennelaissa määritellään tienkäyttäjäksi jokainen, joka on tiellä tai kuljettaa tiellä olevaa ajoneuvoa tai raitiovaunua. Kuljetusroboteissa ei ole mukana tieliikennelaissa määriteltyä tienkäyttäjää, joten sitä ei pitäisi tarvita väistää myöskään tultaessa ns. vähäiseltä tieltä tai pihasta jalkakäytävälle, pyörätielle tai ajoradalle.Ajoradalla ajo muuttaa asetelmanJos kuljetusrobotti kulkee ajorataa pitkin, autoilijan tulee väistää sitä robotin saapuessa oikealta. Tieliikennelain väistämissäännöissä puhutaan näiltä osin ”muun liikenteen väistämisestä”. Vastaavasti vasemmalle käännyttäessä, on väistettävä ajorataa pitkin vastaantulevaa kuljetusrobottia. Lisäksi pyörätieltä ajoradalle siirtyvän pyöräilijän tai muun ajoneuvon on väistettävä muuta liikennettä – siis myös kuljetusrobottia.Kuljetusrobotit on tuotu katukuvaan ennen kuin niitä koskevat väistämissäännöt on säädetty täsmällisiksi. Kuljetusrobotin liikkuessa jalkakäytävällä ja pyörätiellä tulee sen väistää kaikkia muita. Robotin siirtyessä ajoradalle, asia mutkistuu huomattavasti.- Sääntely on tällä hetkellä keskeneräistä ja sitä edelleen kehitettäessä laitteen rooli muuttuu toivottavasti nykyistä selkeämmäksi. Muiden tienkäyttäjien on olennaista noudattaa olosuhteiden edellyttämää varovaisuutta. Aivan kuten muutenkin liikenteessä, kenenkään päälle ei saa ajaa eikä alle kannata mennä, vaikka olisikin oikeassa. Mahdolliset vahinkotilanteet käsitellään ja syyllisyys ratkaistaan aina tapauskohtaisesti eri oikeusasteissa, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa. Lue lisää Kaikki artikkelit 24.9.2024 Uutinen Teiden 4 000 kilometrin päällystystavoite toteutuu 23.9.2024 Automatkailu Matkailuautoilijat maksumiehiksi – ajoneuvovero kiristymässä jopa 590 euroa vuodessa 23.9.2024 Uutinen Myyjä antoi auton ostajalle väärää tietoa sähköauton toimintamatkasta – sitten asiaa ratkottiinkin kuluttajariitalautakunnassa 22.9.2024 Uutinen Mikä ikonisessa maastoautossa on oikein muuttunut? – Eipä sitä juuri päällepäin huomaa 20.9.2024 Autoilu Turvallisuustutkija: älykäs nopeusavustin tärkeä jalankulkijoiden vuoksi 20.9.2024 Uutinen Ratkaisu pyörävarkauksien torjuntaan? – Helsingissä kokeillaan uudenlaista pyöräpysäköintiä 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 19.9.2024 Uutinen Kaupunkilais-Jeep sai hybridivoimalinjan – nelivetokin on tulossa 18.9.2024 Uutinen Vaikka uusien autojen rekisteröinti sakkaa, Suomen autokanta sähköistyy EU:n kärkivauhtia – sille on selitys Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.9.2024 Laivat Laivat: Finnlinesin uusi pyörärahtireitti on avattu - M/S Finneco III saapui tänään Lontoon suulle 24.9.2024 Ajoneuvot Maailmanennätys: Toyota Priuksella ajettiin yli 5 000 kilometrin roadtrip keskikulutuksella 2,5 l/100 km 23.9.2024 Automatkailu Matkailuautoilijat maksumiehiksi – ajoneuvovero kiristymässä jopa 590 euroa vuodessa 24.9.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 4 Long Range Dual Motor – tyyliä ilman takalasia 24.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – ruskea Alfa Romeo Alfetta on aikakone kasarille 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 22.9.2024 Ajatuksia autoista Terve, ja kiitos ammatista: Top Gear -trion jäähyväiset herkistävät – Ajatuksia autoista 23.9.2024 Automatkailu Matkailuautoilijat maksumiehiksi – ajoneuvovero kiristymässä jopa 590 euroa vuodessa 23.9.2024 Laivat Laivat: Finnlinesin uusi pyörärahtireitti on avattu - M/S Finneco III saapui tänään Lontoon suulle 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon