4.9.2016 Ajoneuvot Kawasaki H2R ja Eeki Kuparinen: 345 km/h mittarissa Imatran kaduilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksi Imatranajo-viikonlopun odotetuimmista tapahtumista oli Eeki Kuparisen näytösajo 326-hevosvoimaisella Kawasaki H2R:llä. Poliisi oli mittaamassa tutkalla nopeuksia Imatran katuradan lähtösuoran päässä, kun Eeki Kuparinen kiersi rataa 326-hevosvoimaisella Kawasaki H2R:llä. Kyseessä oli näytösajo ja lainapyörä, joten Superbike-luokan hallitseva Euroopan mestari Kuparinen kertoi ottavansa pomppuisella katuradalla varovasti. Se tosin ei näkynyt nopeuslukemissa.- 310, huutaa tutkaa pitelevä poliisimies Kuparisen ja 120 desibelin voimin mylvivän Kawasakin ohitettua mittauspisteen ensimmäisen kerran.Toisella kierroksella tulos paranee kahden yksikön verran. Kolmannella kierroksella lähtösuoralla on edessä Imatran kaupunginjohtaja Pertti Lintusta kyydittävä kaksipaikkainen Superbike, joten ohitustilanteen takia lukema jää ”vaatimattomaksi”, noin 300 kilometriin tunnissa. Viimeisellä nopealla kierroksella tutka näyttää lukemaa 319 km/h. Tämä ei kuitenkaan ole vielä koko totuus.- Ajotietokone näyttää maksiminopeudeksi 345 km/h. Se on tallentunut todennäköisesti takasuoralla, joka on pidempi kuin lähtösuora, kertoo Eeki Kuparinen palattuaan varikolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy”Voima ei lopu lainkaan”Kuparinen on silminnähden innoissaan päästyään testaamaan yli 300-hevosvoimaista tykkiä.- Tällaisilla pitäisi ajaa kilpaa. Se vaan juoksi ja juoksi suorilla, voima ei loppunut lainkaan. Keula nousi vielä kun vaihdoin kuutosvaihteelle.Kiihdytysten lisäksi Kuparinen kertoi nauttineensa myös jarrutusten aikana.- Se moottorin ääni oli niin makea, että ihan sen takia annoin kunnolla välikaasua jarrutuksissa pienemmälle vaihteelle vaihtaessa. Kuuntelin ja nautin siitä.Nopeusennätys isältä pojalleEdellisen kerran Imatran katuradalla ajettiin kilpaa vuonna 1986, eli tasan 30 vuotta sitten. Silloinkin poliisi mittasi tutkalla nopeuksia samalla Vuoksen suoralla. Ja silloinkin nopein oli Kuparinen. Kyseessä oli Eeki Kuparisen isä Esko Kuparinen, joka 500-kuutioisella Suzukilla sai tutkalukeman 264 km/h. Koska tämän jälkeen ei Imatran kaduilla ole kilpaa ajettu, on myös Esko Kuparisen nopeusennätys säilynyt voimassa täydet 30 vuotta. Tänä vuonna Eeki Kuparinen asettikin minimitavoitteekseen isänsä nopeusennätyksen lyömisen.Lähes 100 metriä sekunnissaMoottoripyörät, jousitukset, jarrut, renkaat ja varmasti kuljettajatkin ovat kehittyneet 30 vuodessa huimasti. Se näkyy myös huippunopeuksissa. Imatran Superbike-lähdöissä kärkipyörät saavuttivat noin 310 kilometrin huippunopeuden. Se on aivan kammottava lukema pomppuisella, likaisella ja puiden ympäröimällä katuradalla.Nopeuden kasvu 310 kilometristä 345 kilometriin tunnissa on käytännössä vielä paljon suurempi steppi, kuin pelkkien numeroiden perusteella voisi kuvitella. Noissa vauhdeissa pyörä liikkuu noin 90 metriä sekunnissa. Jos 35 kilometrin lisäys huippunopeuteen kestää esimerkiksi viisi sekuntia, tarkoittaa se 450 metrin matkaa kiihdytyksessä, ja myös jarrutusmatka kasvaa tällöin selvästi.Kawasaki H2R on kompressoriahdettu, 1000-kuutioisella nelisylinterisellä rivimoottorilla varustettu moottoripyörä. Se ei ole rekisteröitävissä, mutta samasta pyörästä on olemassa tieliikennekelpoinen 210-hevosvoimainen H2-versio. Suomeen on hankittu vain yksi 326-hevosvoimainen H2R, joka pyörän omistajan ja Kawasaki-maahantuoja Sumekon suosiollisella avustuksella saatiin näytösajoon Imatralle. Pyörän hinnaksi ilmoitetaan 53 900 euroa.Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa